Firma Fujitsu opublikowała raport z globalnych badań, przeprowadzonych wśród respondentów z instytucji rządowych i firm w 12 krajach, zatytułowany „Personal Data in the Cloud: The Importance of Trust” („Dane osobowe w środowiskach przetwarzania w chmurze: znaczenie zaufania”).
Według ustaleń raportu zaufanie jest podstawowym czynnikiem pozwalającym na udostępnienie danych osobowych niezbędnych w przyszłości do pełnego wykorzystania możliwości przetwarzania w chmurze (cloud computing). Jednak stopień zaufania, jakim są darzone poszczególne instytucje i firmy zajmujące się ochroną takich danych, bardzo się różni w poszczególnych krajach.
Zróżnicowanie to da się wyjaśnić wpływem dwóch czynników. Jednym z nich jest złożona natura relacji zaufania (czy użytkownicy będą chcieli skorzystać z czegoś, czemu nie ufają). Druga kwestia to różne podejścia do przetwarzania w chmurze prezentowane przez „zwolenników”, „przeciwników” oraz bez wątpienia największą grupę „niezdecydowanych”.
Badaniem objęto 6000 osób z 12 krajów. Sprawdzano stopień, w jakim konsumenci ufają - a nierzadko nie ufają - poszczególnym instytucjom rządowym oraz dużym korporacjom, jeżeli chodzi o ochronę prywatności. Celem opracowanego raportu jest umożliwienie podmiotom zajmującym się problematyką poufności danych zapoznania się z przyczynami różnorodnych, czasami wzajemnie wykluczających się postaw społecznych, dotyczących instytucji obdarzanych zaufaniem oraz ról, jakie według konsumentów powinny one odgrywać.
46% ankietowanych zaklasyfikowanych jako osoby niezdecydowane może w przyszłości odegrać istotną rolę w upowszechnieniu mechanizmów przetwarzania w chmurze. Tacy użytkownicy doceniają korzyści przetwarzania w chmurze, jednak z drugiej strony niepokoją ich kwestie związane z poufnością danych.
Przetwarzanie w chmurze oraz inne tendencje, na przykład dostępność gotowego oprogramowania oraz postawy „Pokolenia Y” wobec sieciowych mechanizmów społecznościowych i problemów odpowiedzialności społecznej, w istotny sposób zmieniają środowisko, w którym podejmowane są decyzje biznesowe oraz decyzje dotyczące technologii informatycznych.
"Tak rozbieżne postawy dotyczące korzyści i czynników ryzyka związanych z przetwarzaniem w chmurze sprawiają, że zarówno w przypadku instytucji publicznych, jak i sektora prywatnego nie istnieje uniwersalna, użyteczna w każdym kraju, strategiczna metoda zapewnienia poufności danych. Przeprowadzone badania pozwalają poszczególnym interesariuszom zapoznać się z rynkiem i przygotować odpowiednią strategię działania. Skuteczne strategie w zakresie ochrony danych powinny skoncentrować się na pozyskaniu niezdecydowanych klientów i przekształceniu ich w zwolenników dzięki przedstawieniu potencjalnych korzyści i rozwianiu obaw" - powiedział Dr Joseph Reger, dyrektor ds. technologii w dziale Fujitsu Technology Solutions.
Źródło: Fujitsu
Skomentuj na forum