Thecus Backup Utility
Po instalacji i wstępnej konfiguracji urządzenia warto sięgnąć po płytę instalacyjną, na której znajduje się przydatne oprogramowanie - Thecus Backup Utility - dostępne również na stronie producenta, ułatwiające tworzenie kopii zapasowych danych komputerów z systemami Windows i Mac OS X.
Oprogramowanie jest dostępne w angielskiej wersji językowej, co jednak nie powinno stanowić problemu. W razie jakichkolwiek wątpliwości można skorzystać z poradnika konfiguracji, również anglojęzycznego, ale pokazującego krok po kroku w jaki sposób stworzyć kopię zapasową.
Instalacja oprogramowania polega w zasadzie na klikaniu Next w kolejnych oknach instalatora i zajmuje zaledwie kilkadziesiąt sekund.
Po uruchomieniu programu można uruchomić pojedyncze zadanie backupowe lub stworzyć kopię zapasową danych zgodnie z harmonogramem za pomocą prostego kreatora. Należy wówczas wybrać co jaki okres czasu ma być tworzony backup (co dziennie, w dany dzień tygodnia lub dany dzień miesiąca) i podając godzinę startu backupu.
W kolejnym kroku można wykluczyć typy plików (wg rozszerzeń) jakich nie chcemy backupować.
Następnie określamy typ backupu. Do wyboru mamy pełną kopię zapasową (Full Backup) lub przyrostową (Incremental).
Na końcu w okienku z podsumowaniem, przed zatwierdzeniem, warto zaznaczyć by kopia zapasowa została wykonana natychmiast.
Dla każdego komputera/użytkownika można zdefiniować wiele zadań backupowych. Dzięki temu z różną częstotliwością mogą być wykonywane kopie dla poszczególnych folderów. Mniej istotne dane można backupować raz w miesiącu, a ważne, często zmieniające się pliki mogą być wysyłane na serwer codziennie.
W każdej chwili, użytkownik ma dostęp do logów poszczególnych zadań backupowych.
Drobnym mankamentem oprogramowania jest brak automatycznego wyszukiwania NAS-a w sieci. Zatem by nie musieć się przekopywać przez otoczenie sieciowe w celu wybrania miejsca na kopię zapasową, podczas tworzenia zadania backupowego wygodniej jest wskazać wcześniej zamapowany dysk sieciowy.