Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Artykuły

Przedsiębiorstwa oparte na danych zmieniają świat

DaneW 2007 r. Tim Berners-Lee, twórca usługi WWW, opisał jak powinien wyglądać przepływ danych w nowoczesnym przedsiębiorstwie: „Każdy dyrektor generalny powinien być w stanie zadać pytanie obejmujące łączenie danych pochodzących z całego przedsiębiorstwa, być w stanie efektywnie zarządzać firmą, a w szczególności być w stanie reagować na nieprzewidziane wydarzenia. Większości przedsiębiorstw brakuje tej umiejętności łączenia wszystkich swoich danych”.

Bernersowi-Lee chodziło o to, że potencjał danych nie jest w pełni wykorzystany, jeśli znajdują się one w silosach i ludzie podejmują decyzje wyłącznie w oparciu o częściowy widok danych. Jeśli firma nie ma ludzi i technologii potrzebnych do tego, aby połączyć te dane ze sobą i uzyskać bardziej całościowy obraz swojego przedsiębiorstwa i możliwości, to jej wartość jest zaledwie ułamkiem potencjalnej wartości. Dlatego właśnie przedsiębiorstwa powinny dążyć do równowagi pomiędzy pracownikami, danymi i maszynami, w ramach której każdy element wnosi wartość dodaną i harmonijnie uzupełnia wartość innych.

Roli technologii w osiągnięciu takiej równowagi nie można lekceważyć. Możliwość gromadzenia, zestawiania i łączenia danych na dużą skalę zwyczajnie nie istniała przed nadejściem chmury, przełamującej bariery, o których mówił Berners-Lee. Zapewniana przez chmurę łączność w obrębie przedsiębiorstw, łańcuchów dostaw, klientów, platform, aplikacji i baz danych oznacza, że przedsiębiorstwa mogą uzyskać całościowy obraz swojej działalności. Ponadto dzięki chmurze maszyny mogą działać bardziej autonomicznie i komunikować się ze sobą, o czym świadczy rozwój takich technologii jak sztuczna inteligencja i automatyczne uczenie.

Przekształcenie przedsiębiorstwa do organizacji opartej na danych jest kluczem transformacji cyfrowej, a ta z kolei nie byłoby możliwa bez technologii cloud computing. Duże firmy nie są już w stanie budować przewagi nad konkurencją poprzez łatanie dziur i opieranie się na swojej przestarzałej infrastrukturze informatycznej, która tylko zwiększa złożoność i z każdym rokiem zmniejsza ich elastyczność. Muszą zmienić podejście i przebudować swoje przedsiębiorstwo od podstaw, a dzięki chmurze mogą tego dokonać szybko - tak aby wprowadzać nowe usługi, a jednocześnie chronić swój udział w rynku i wciąż skalować swoją działalność. Kiedy rozmawiamy z firmami w regionie EMEA, nie zastanawiają się już nad tym, czy wdrażać chmurę, tylko kiedy i jak. Badanie przeprowadzone przez Oracle i MIT Technology Review pokazało, że ok. 70% działów kadrowych i finansowych jest na drodze do wdrożenia chmury, a jedna trzecia już zakończyła jej wdrożenie.

W przyszłości ten proces będzie jeszcze trudniejszy, bo liczba źródeł danych dostępnych dla przedsiębiorstw nadal będzie rosnąć. Nasze smartfony, liczniki energii elektrycznej, urządzenia kuchenne, a nawet ubrania zostawiają po sobie strzępy cyfrowych informacji, które firmy mogą wykorzystać do kształtowania swoich strategii. Według IDC w 2025 r. cyfrowy wszechświat osiągnie rozmiar 180 zetabajtów. Przesłanie ich wszystkich przez szerokopasmowe łącze internetowe zajęłoby 450 mln lat.

Magazyn „The Economist” w następujący sposób podsumował ogromne znaczenie danych dla biznesu w XXI wieku:
• „Dane są dla tego stulecia tym samym, co ropa naftowa dla poprzedniego: motorem zmian i rozwoju. Przepływy danych stworzyły nową infrastrukturę, nowe przedsiębiorstwa, nowe monopole, nowe polityki, a co najważniejsze - nową gospodarkę”.
• „Na przykład firma Oracle, która jest liderem rynku korporacyjnych baz danych, tworzy coś w rodzaju giełdy danych. Chce, aby jej klienci handlowali danymi, łączyli je z zestawami udostępnianymi przez Oracle i wyciągali z nich wnioski - a wszystko to w bezpiecznym środowisku chmury obliczeniowej firmy, gdzie przedsiębiorstwa mogą mieć pewność, że informacje te nie będą wykorzystywane w nieodpowiedni sposób”.

Przedsiębiorstwa, które mądrze korzystają z tego bogactwa informacji, są w stanie fundamentalnie przekształcić swoją działalność. Na przykład operator telekomunikacyjny Telefonica wdrożył oparty na technologii Oracle program analityczny, aby lepiej zrozumieć wzorce korzystania z telewizji przez jego klientów, i wykorzystuje tę wiedzę do tego, aby oferować klientom spersonalizowane rekomendacje dotyczące dodatkowych treści i usług. Telefonica czerpie też korzyści finansowe z tej głębokiej wiedzy o klientach dzięki otwarciu nowych strumieni przychodów ze strony dostawców treści i producentów mediów, którzy również chcą dostosować swoje treści do klientów operatora. Przyniosło to istotne korzyści i obecnie Telefonica ma 30-procentowy udział w lukratywnym rynku mediów cyfrowych i reklamy cyfrowej w Hiszpanii.

Telefonica jest tylko jednym z wielu przykładów przedsiębiorstw, które uzyskały wymierne korzyści z wdrożenia chmury Oracle. Accenture porównał ostatnio Oracle Cloud z chmurą AWS w raporcie zatytułowanym Oracle’s Enterprise-grade Cloud is Here. W raporcie stwierdzono, że aby osiągnąć porównywalną wydajność, chmura AWS będzie nawet pięć razy droższa niż porównywalne rozwiązanie Oracle IaaS Cloud. Ponadto rozwiązania Oracle Cloud zapewniły nawet 3,4 razy wyższą wydajność niż podobne rozwiązanie IaaS podczas uruchamiania tych samych obciążeń przy analogicznych konfiguracjach. Według raportu „rozwiązania Oracle zapewniły ponad trzykrotnie wyższą wydajność niż inne rozwiązania i pokazały, że są w stanie obsłużyć ponad pięć razy więcej transakcji w przeliczeniu na dolara”.

Rozwój przetwarzania w chmurze nie tylko wykładniczo zwiększył ilość danych będących w obiegu, lecz także nadał im o wiele większą wartość poprzez ułatwienie ich zbierania, współużytkowania, analizowania i interpretowania. Ponieważ tak wiele urządzeń, systemów i usług jest ze sobą połączonych za pośrednictwem chmury, jesteśmy otoczeni przez dane ze wszystkich stron, a przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z wiedzy i korzyści, jakie mogą wyciągnąć z tych danych, o ile tylko wiedzą, czego szukają i czego oczekują od tych danych. Jest to bardzo istotne, ponieważ dane same w sobie to zaledwie punkt wyjścia...

Źródło: Oracle

Logowanie i rejestracja