Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Aktualności

Nowe zagrożenie udaje wsparcie techniczne Microsoftu

HackerByło wyłudzanie "na wnuczka", było "na afrykańskiego księcia", a teraz będzie "na pracownika Microsoftu". Firma ANZENA, dostawca rozwiązań StorageCraft ShadowProtect SPX do tworzenia i szybkiego przywracania danych z backupu przestrzega przed nowym oszustwem cyberprzestępców.


Oszustwa poprzedzone wzbudzeniem zaufania ofiary noszą wspólne miano scamu i nie są w sieci niczym nowym. Można założyć, że od początku istnienia Internetu na większość skrzynek mailowych wpadła co najmniej jedna obietnica uzyskania znaczącego profitu (np. spadku) w zamian za podanie danych identyfikujących rzekomego spadkobiercę - czyli odbiorcę fałszywego komunikatu. Trzeźwo myślący internauta nie uwierzy w swoje pokrewieństwo z nigeryjskim księciem, ale w obliczu sfabrykowanych "dowodów od prawnika" opór użytkownika może niebezpiecznie zmięknąć. Do tego stopnia, że w dobrej wierze udostępni naciągaczom swoje poufne dane otwierając im furtkę do wyczyszczenia mu konta.    

Autorzy najnowszego scamu pozyskiwanie zaufania użytkownika skrócili do minimum - podszywając się pod firmę Microsoft. Według ustaleń firmy bezpieczeństwa IT Malwarebytes oszustwo rozpoczyna się od zainfekowania komputera ofiary specjalnie napisanym zagrożeniem, rozprowadzanym m.in. jako dodatek do aplikacji wyświetlających reklamy (adware). Przy kolejnym uruchomieniu maszyny złośliwy program blokuje urządzenie wyświetlając fałszywe okno aktualizacji systemu Windows. Ofiara czyta w nim m.in. że jej klucz licencyjny Windows wygasł i konieczny jest kontakt telefoniczny ze wsparciem technicznym firmy Microsoft. Wykręcając podany numer poszkodowany łączy się fałszywym pracownikiem wsparcia, który za swą pomoc w odblokowaniu komputera żąda 250 dolarów. Obecnie na celowniku naciągaczy są głównie Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Kanada, ale jeśli akcja okaże się sukcesem to należy spodziewać się  jej rozszerzenia na kolejne państwa.

Analiza kodu zagrożenia wykazała kilka ciekawych faktów. Po pierwsze, mimo obecnego rozkwitu złośliwych programów szyfrujących zagrożenie działa na wzór wczesnych wersji ransomware, które nie szyfrowały plików, a jedynie odcinały do nich dostęp. Po drugie, zastosowanie kombinacji klawiszy Ctrl+Shift+T uruchamia wbudowany w zagrożenie instalator usługi TeamViewer. Wykorzystując to popularne narzędzie pracy zdalnej udający support cyberprzestępcy mogą symulować nieudane próby pomocy, umacniając ofiarę w przekonaniu, że tylko płatna usługa (a w rzeczywistości haracz) pozwoli jej odzyskać dostęp do danych. W zagrożeniu ukryto też kilka numerów seryjnych - prawdopodobnie to za ich pomocą fałszywy techniczny po otrzymaniu od ofiary okupu odblokowuje jej komputer.

Odcięcie pojedynczej stacji roboczej nie jest może przyjemne - zwłaszcza dla użytkownika indywidualnego - ale nieporównywalnie mniej kosztowne niż np. blokada firmowego serwera bazodanowego. Jak więc uniknąć płacenia okupu, jeśli już padliśmy ofiarą szantażystów? Przywracając wykonany wcześniej backup. Firma ANZENA przypomina, że regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa uchroni przed skutkami ataków każdą maszynę i każdą sieć. Dysponując odpowiednim systemem backupu np. StorageCraft ShadowProtect SPX można w 15 minut przywrócić kilka TB niesprawnego systemu i wznowić przerwaną pracę tak, jak gdyby przestój w ogóle nie miał miejsca.

Wyłudzenia "na support" będą zwiększać swą wiarygodność, bo iluzja uzyskiwania wsparcia w trudnej, niezawinionej przez użytkownika sytuacji ("jakiś problem z Windows") jest z oczywistych względów atrakcyjniejsza, niż uczucie "właśnie zrobiłem coś głupiego" i strach wywołany zaszyfrowaniem danych. Jak z nimi walczyć? Stawiając na edukację i budowanie świadomości użytkowników. Warto zaznaczyć, że sama firma Microsoft przestrzega przed telefonami z żądaniem opłaty za rzekomą pomoc techniczną od osób, które podają się za jej pracowników lub partnerów.

Źródło: Anzena

Logowanie i rejestracja