Centrum przetwarzania danych to z pewnością właściwe miejsce dla dużych zbiorów wirtualnych zasobów. Jaką rolę w relacjach Data Center z klientami pełni zjawisko Big Data? W rozmaitych, mniej lub bardziej specjalistycznych prezentacjach i opisach tego zjawiska, podkreśla się jednak, że wykracza ono znacznie poza obszar gromadzenia terabajtów czy zettabajtów informacji.
Opanować
Nieprawdopodobna ilość wirtualnych danych powstających we współczesnych firmach, korporacjach czy instytucjach, sprawia, że zagadnienie związku Big Data z ich prawidłowym funkcjonowaniem jest bardzo na czasie. Olbrzymie zróżnicowanie, duża dynamika zmienności i kwestia wartości przetwarzanych zasobów to elementy wskazywane jako typowe właśnie dla Big Data. I choć w dalszym ciągu zakres tego pojęcia jest przedmiotem dyskusji, trudno polemizować z samym faktem złożoności problemu. Różnorakie, pochodzące z wielu źródeł dane przepływają nieustannie z ogromną szybkością, często w sposób nieusystematyzowany, co bardzo ogranicza możliwości efektywnego zarządzania nimi, a tym samym utrudnia codzienną pracę (zwłaszcza rozbudowanych organizacji). W kontekście usług Cloud Computing, od precyzyjnej definicji ważniejszy jest praktyczny wymiar zastosowania ich w tej wielowymiarowej rzeczywistości.
Wykorzystać
"Big Data należy do najważniejszych aktualnych wyzwań dla centrów przetwarzania danych. Tradycyjne rozwiązania często nie są w stanie efektywnie organizować, zarządzać i przetwarzać dynamicznie rosnących zasobów, które powinny być w każdej chwili dostępne i użyteczne dla użytkowników" - podkreśla Elżbieta Zdrojewska z toruńskiego Exea Data Center. Ideą funkcjonowania nowoczesnych Data Center jest nie tylko sprawne archiwizowanie tego strumienia informacji, lecz również uczynienie z niego efektywnego narzędzia pracy. Cloud Computing daje możliwość przetwarzania ogromnych baz danych. Dzięki temu w bardzo krótkim czasie jesteśmy w stanie z terabajtowych zbiorów wyciągnąć konkretne, interesujące nas informacje (jak choćby statystyki dotyczące użytkowników strony internetowej) i szybko reagować np. na zmieniającą się sytuację rynkową. W ramach udostępniania rozlicznych usług w chmurze obliczeniowej, specjalistyczne jednostki oferują klientom wydajną platformę dla takich obszernych zbiorów. Ważne, by opierała się ona na pewnych podstawowych filarach:
• Serwery oraz infrastruktura IT - Dostarczenie niezbędnej przestrzeni magazynowej i zaawansowanych technologii dla obsługi Big Data;
• Bezpieczeństwo - Zaplecze technologiczne i systemy ochrony gwarantujące nienaruszalność danych oraz nieprzerwany dostęp do nich wyłącznie upoważnionych użytkowników;
• Dostępność - Funkcjonalny Backup i realizacja pozostałych usług Cloud, umożliwiające pracę na zasobach z dowolnej lokalizacji i urządzeń z dostępem do Internetu;
• Technologie - Sprzęt i oprogramowanie odpowiadające najnowszym rynkowym wymaganiom;
• Usługi - Elastyczna oferta uwzględniająca indywidualne zapotrzebowanie użytkowników na różne parametry i usługi (np. na wirtualne data center, serwery dedykowane, rozwiązania hybrydowe);
• Aplikacje - Dostępność oprogramowania (w modelu SaaS) optymalizującego korzystanie z zasobów w chmurze obliczeniowej;
• Skalowalność - Uwzględnienie perspektyw rozwoju zapotrzebowania na zakres obsługi IT;
• Kadra - Stałe wsparcie merytoryczne i opieka profesjonalnych administratorów systemów.
Źródło: pointb