Urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, stają się coraz bardziej popularne w miejscach pracy. O mobilnych sytemach BI opowiada Marcin Mazur, Dyrektor Regionalny na obszar Europy Wschodniej, Grecji i Izraela w QlikTech, producenta QlikView.
Badania przeprowadzone przez BI Intelligence, jednostkę badawczą portalu Business Insider, specjalizującą się w analizie trendów rynku mobilnego i internetowego pokazują, że poziom sprzedaży tabletów osiągnie 500 milionów sztuk do 2015 roku, co oznacza, że odejście od tradycyjnych desktopów i komputerów stacjonarnych staje się coraz bardziej wyraźne. Konsumeryzacja IT jest jednym z trendów, który jest wspierany przez firmy. Badania przeprowadzone przez QlikTech pokazują, że ponad 90% ankietowanych wierzy, że technologie mobilne są nie tylko przydatne, lecz stanowią kluczowy element biznesu. Ponadto zdecydowana większość z nich (70% respondentów) zgadza się z twierdzeniem, że za tym trendem musi podążać wsparcie szerszej gamy prostych w użyciu aplikacji dla urządzeń mobilnych.
Trend BYOD (bring your own device) jest coraz częściej stosowany w firmach na całym świecie. Pracownicy chcą korzystać ze swoich tabletów i smartfonów również do wykonywania zadań, do których wcześniej wykorzystywane były firmowe komputery stacjonarne lub laptopy. Urządzenia mobilne nie służą już tylko do odczytywania poczty elektronicznej. Użytkownicy coraz częściej chcą mieć możliwość analizowania danych, wykonywania porównań i podejmowania decyzji, korzystając z tabletów i smartfonów.
Firmy powinny wspierać trend korzystania z urządzeń mobilnych, oferując dostęp pracowników do systemów BI bez względu na to, gdzie się znajdują. Podejście to da im możliwość odkrycia firmy na nowo, od całkowicie innej strony.
Jak w takim razie dział IT może wdrożyć platformę do mobilnej analityki biznesowej, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo poufnym danym i nie komplikując swojej pracy w większym stopniu? Rozwiązaniem są narzędzia webowe, oparte o przeglądarkę. Głównie dlatego, że wdrożenie w całej firmie tego typu rozwiązań nie przysparza problemów i nie jest czasochłonne. Jedyne, co jest potrzebne użytkownikom korzystającym z tabletów czy smartfonów to przegladarka. Korzystając z technologii in-memory wszystkie informacje są zapisywane w pamięci RAM, tym samym żadne dane nie zostają na urządzeniu po jego odłączeniu od sieci, minimalizując w ten sposób ryzyko wycieku.
Wielu klientów QlikTech korzysta z platformy QlikView Business Discovery, opartej na technologii in-memory, na urządzeniach mobilnych. Jeden z nich, firma EAT, podjęła działania mające na celu optymalizację QlikView pod kątem urządzeń mobilnych, dzięki czemu użytkownicy mają do niego lepszy i wygodniejszy dostęp. Dodatkowo menadżerowie regionalni zostaną wyposażeni w tablety, które będą zsynchronizowane z innymi urządzeniami w firmie - począwszy od systemów HR do systemów POS (ang. Point-of-sale).
Pracownicy potrzebują szerszego dostępu do informacji biznesowych. Firma EAT to doskonały przykład jak właściwie mogą wykorzystywać dane na urządzeniach mobilnych. Często słyszymy określenie „big data”, lecz umożliwiając pracownikom zagłębienie się w gąszcz informacji, które dostępne są na urządzeniach mobilnych, pomagamy im odnaleźć rozwiązania problemów w momencie, w którym są najbardziej potrzebne - w rzeczywistym środowisku pracy.
Konsumeryzacja IT sprzyja łatwiejszemu dostępowi do danych dla dużo liczniejszej grupy użytkowników.
Źrólo: QlikTech