24 godziny czy nawet 3 dni przechowywanego backupu to zdecydowanie za mało, by klient mógł czuć się spokojny o zasoby własnej strony czy poczty elektronicznej. Na jakie parametry zwraca uwagę informatyk, webmaster czy grafik wybierający usługi dla swoich klientów? Czy lokalizacja hostingu, limity konta oraz cena to jedyne, warte uwagi aspekty?
Tak, jesteś specjalistą i stosujesz sprawdzone komponenty. Podobnie myśli o sobie 80% webmasterów, których strony padły ofiarą ataku. Nie tylko stosowane komponenty, ale zawirusowany komputer z Windows mogą w efekcie przyczynić się do tego, że twój klient zamiast swojej strony zobaczy planszę „Hacked by…”. W wielu wypadkach dochodzi bowiem do przechwycenia hasła FTP z komputera nieświadomego użytkownika.
Okazuje się, że polityka firm w tym zakresie bywa skrajnie różna, od niewykonywania backupów w ogóle, poprzez wykonywanie, ale nieudostępnianie ich klientom, aż po najbardziej pro-klienckie podejście, polegające na wykonywaniu backupu z wielu ostatnich dni i automatycznym przywracaniu go na żądanie (to cechuje m.in. hosting w ogicom.pl).
Warto też sprawdzić, czy zlecenie przywrócenia danych z backupu generuje nieprzewidywane koszty. Z punktu widzenia specjalisty dobrze dodatkowo ocenić funkcjonalność mechanizmu - czy nie naraża on na dodatkową pracę, związaną z rozpakowywaniem archiwum lub też kopiowaniem danych do innych folderów.
Przedsiębiorca wie, że adresy e-mail trzeba traktować jak dane osobowe, bo nie jest się w stanie zagwarantować, że ich postać nie będzie umożliwiała identyfikacji osoby fizycznej. Tymczasem wiele umów proponowanych przez firmy hostingowe nie spełnia wymogów GIODO, nie zawierając elementów wymienionych w ustawie.
Udostępniane przez dostawców usług hostingowych narzędzia do monitoringu mogą służyć pracodawcom do prowadzenia legalnej kontroli poczty elektronicznej pracowników, ale nie jest to standardem. Najlepszym i najbardziej oczekiwanym przez firmy rozwiązaniem jest tzw. archiwizacja poczty wychodzącej, przez wielu żartobliwie nazywanej „funkcją szpiega”. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że tego rodzaju działania wymagają poinformowania pracowników o fakcie, że korespondencja będzie monitorowana.
wielu specjalistów IT już wie jak ważna jest skalowalność i łatwość przenoszenia ustawień - warto stawiać na kompleksowych dostawców, aby swobodnie migrować pomiędzy poszczególnymi opcjami - hostingiem współdzielonym, dedykowanym oraz VPS. Specjalista zawsze powinien mieć dostęp do funkcjonalności dających większą wydajność i możliwość szybkiej „przesiadki” na bardziej zaawansowane rozwiązania. Najlepiej też wybrać takiego dostawcę, który przeniesie nasz panel administracyjny i jego wszystkie ustawienia na nowe usługi, co zaoszczędzi wielu problemów związanych z koniecznością ponownej konfiguracji parametrów. Chyba, że sam wolisz ”klikać” od nowa wszystkie konta poczty, ustawiać hasła, itd.?
Aby zyskać przewagę nad konkurencją, specjalista IT musi być niezawodny, szybki i efektywny. Wymagania stawiane specjalistom rosną proporcjonalnie do stopnia informatyzacji firm i poziomu świadomości menedżerów nimi kierujących. Właśnie dlatego przed zawarciem umowy z usługodawcą, warto dokładnie upewnić się, jakie dodatkowe funkcje usprawnią działania właściciela konta hostingowego. Bo przecież zależy ci na tym, aby ten, kto płaci, czuł się naprawdę świetnie obsługiwany, prawda?
Źródło: ogicom.pl