Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Aktualności

Hakerzy też czekają na czarny piątek

hackerZbliżający się sezon świąteczny sprawia, że kupujący rzucają się w wir zakupów. Nadchodzi czas wielkich żniw dla producentów, sprzedawców i … hakerów. Czarny piątek - jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń zakupowych w tym roku oficjalnie rozpoczyna się 27 listopada. Na ten dzień czekają z utęsknieniem handlowcy oraz klienci, a także cyberprzestępcy.

Rok temu w czarny piątek ponad 93 miliony konsumentów dokonało zakupów w Internecie, zaś przychody w stacjonarnych sklepach spadły o 6 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Sytuacja epidemiologiczna powoduje, że właściciele tradycyjnych placówek handlowych muszą dostosować swoją strategię w zakresie sprzedaży i promocji produktów do tzw. nowej normalności. Dlatego też wszystko wskazuje na to, że tegoroczne szaleństwo zakupowe będzie trwało dłużej niż we wcześniejszych latach, a konsumenci skoncentrują się przede wszystkim na zakupach w Internecie. Eksperci szacują, że amerykańscy internauci wydadzą w czarny piątek 148,5 mld dolarów, co jest kuszącą sumą dla cyberprzestępców. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż w 2019 roku liczba ataków phishingowych w sektorze handlu detalicznego wzrosła o 233 procent w ujęciu rocznym. Bardzo duża liczba reklam przekazywanych za pośrednictwem mediów społecznościowych i poczty e-mail, często prowadzi do tego, że konsumenci nie reagują na sygnały ostrzegawcze i stają się jeszcze bardziej podatni niż zwykle na wyłudzanie danych uwierzytelniających oraz różnorakie oszustwa.

W czasie zarazy cyberprzestępcy wykazują się dużą pomysłowością i bardzo sprawnie posługują się sztuczkami socjotechnicznymi, wykorzystując strach, niepewność czy panującą w mediach dezinformację. W okresie przedświątecznym z całą pewnością wykorzystują zestaw dotychczas używanych narzędzi i nie można wykluczyć, że sięgną po nowe metody. Najświeższym przykładem jest zamieszanie wywołane długo oczekiwaną premierą konsoli Play Station. Bitdefender Antispam Lab odnotował gwałtowny wzrost korespondencji związanej z PS5 pomiędzy 29 a 30 października. Co ciekawe, aż 72 spośród wszystkich e-maili związanych z tym tematem należało do spamu.

Eksperci z Bitdefendera zalecają też dużą czujność podczas używania kodów QR, które w ostatnich latach zyskały dużą popularność. Wprowadzenie środków dystansowania społecznego dodatkowo przyczyniło się do korzystania z tego rozwiązania. Kody QR najczęściej znajdują się w reklamach i przekierowują klientów na strony internetowe promowanych produktów. Należy jednak mieć na uwadze, iż cyberprzestępcy mogą tworzyć złośliwe kody QR i kodować niestandardowe ładunki, aby przekierowywać użytkowników do fałszywych witryn internetowych i kraść dane osobowe lub instalować na urządzeniu złośliwe oprogramowanie.

Sześć rad Bitdefendera na czarny piątek

1. Rób zakupy na znanych witrynach i unikaj linków zamieszczonych w e-mailach lub na platformach mediów społecznościowych, które promują specjalne zniżki i oferty od nieznanych sprzedawców.
2. Korzystaj z bezpieczniej sieci Wi-Fi podczas przeglądania ofert, a zwłaszcza realizacji transakcji online.
3. Jeśli to możliwe włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) lub wieloskładnikowe (MFA) dla wszystkich kont online i transakcji finansowych.
4. Zmień hasła do wszystkich swoich kont internetowych, szczególnie tych powiązanych z platformami e-commerce.
5. Skonfiguruj alerty dotyczące kart kredytowych, które mogą pomóc chronić przed oszustwami, szybko powiadamiając o podejrzanych lub nietypowych obciążeniach.
6. Korzystaj z oprogramowania zabezpieczającego na urządzeniach końcowych.

Źródło: Bitdefender

Logowanie i rejestracja