Uruchamiamy urządzenie
Po włożeniu do telefonu baterii i podłączeniu stacji ładującej do gniazdka elektrycznego warto podładować telefon, choć w przypadku naszego egzemplarza poziom baterii sięgał niemal 100% i od razu po wyjęciu telefonu z pudełka mogliśmy przystąpić do testu.
Z FRITZ!Fon C6 można korzystać po zalogowaniu urządzenia do dowolnej stacji bazowej DECT, która jest połączona z siecią telefonii stacjonarnej lub Internetem. Pełen zakres funkcji telefonu FRITZ!Fon C6 jest dostępny w połączniu z urządzeniem FRITZ!Box, dlatego my sprawdziliśmy możliwości telefonu przy okazji testu routera FRITZ!Box 6850 LTE.
Podłączenie telefonu do stacji bazowej jest banalnie proste. Po włożeniu baterii telefon uruchomił się automatycznie. Jeśli bateria byłaby już na swoim miejscu, a telefon wyłączony to oczywiście trzeba go uruchomić (naciśnięcie czerwonej słuchawki) i odczekać kilka sekund, bądź umieścić w stacji ładowania by uruchomił się samoistnie. Następnie w stacji bazowej należy wcisnąć przycisk logowania, który najczęściej nosi nazwę DECT lub Paging. W routerze FRITZ!Box 6850 LTE jest on oznaczony jako Fon/DECT. Po wciśnięciu przycisku, FRITZ!Fon C6 połączy się ze stacją bazową automatycznie. W zależności od konfiguracji stacji bazowej, może zajść konieczność wybrania z poziomu klawiatury telefonu kodu PIN.
!Uwaga. Jeśli przed połączeniem ze stacją bazową na ekranie telefonu zobaczysz interfejs w języku niemieckim bądź angielskim, poczekaj na połączenie ze stacją bazową routera, a interfejs FRITZ!Fon dostosuje się do wersji językowej ustawionej w routerze FRITZ!Box!
Co ma do zaoferowania słuchawka?
Przyciski funkcyjne ułatwiają nawigację w obrębie poszczególnych pozycji Menu telefonu. Nie będziemy tu szczegółowo ich omawiać ponieważ zostały one szczegółowo opisane przez producenta w instrukcji obsługi. Jednocześnie warto podkreślić, że poza prowadzeniem rozmów, telefon został wyposażony w szereg dodatkowych funkcji dostępnych po podłączeniu do DECT w routerze Fritz!Box. Już same możliwości konfiguracyjne ekranu wyświetlacza robią wrażenie, poza klasycznym wyświetlaczem z ewentualnym obrazem w tle, można ustawić zegar elektroniczny z godziną, datą i informacją o połączeniach, klasyczny zegar analogowy, ekran z informacjami dotyczącymi routera czy też informacjami na temat pogody (aktualnie dostępne w wersji beta systemu FRITZ!OS). Trzeba przyznać, że na tym polu AVM wysoko zawiesił poprzeczkę konkurentom, a mnogość dodatkowych funkcji robi wrażenie. Ponadto, przeglądając Menu telefonu widać, że poza standardowymi funkcjami związanymi z telefonowaniem, FRITZ!Fon C6 pozwala na odbieranie e-maili, słuchanie radia internetowego, odtwarzanie plików MP3, odczytywanie wiadomości RSS z ulubionych stron www, odsłuchiwanie podcastów, obsługę elektronicznej niani, obsługę urządzeń Smart Home oraz wyświetlenie obrazu z domofonu lub kamery IP. Z poziomu telefonu można również sprawdzić wersję oprogramowana routera oraz włączyć/wyłączyć WiFi.
Słuchawka domyślnie skonfigurowana jest w ten sposób, że po jej odłożeniu ekran wraz z iluminacją klawiatury się wygasza, a dzięki wbudowanemu czujnikowi ruchu, wybudza się gdy użytkownik weźmie ją do ręki. Pozwala to na wydłużenie pracy bez konieczności ładowania baterii.
AVM deklaruje, że po naładowaniu baterii do 100% telefon pozwala na 16 godzin rozmów i 12 dni pracy w trybie czuwania. W trakcie testów nie sposób było prowadzić rozmowy telefoniczne przez wiele godzin by sprawdzić deklarację producenta w tej kwestii ale obserwując stan naładowania baterii w trakcie kilkuminutowych rozmów i słuchania radia internetowego nie mamy podstaw by przy tej deklaracji stawiać znak zapytania. Jeśli zaś chodzi o czas czuwania, to w istocie półtora tygodnia można osiągnąć bez problemu.
Nieco długiego czasu wymaga naładowanie baterii (ponad 5 godzin od zera do 100%). Nie powinno to być jednak dla nikogo problem, gdyż nie jest to telefon komórkowy, lecz bezprzewodowa słuchawka biurowa/domowa, którą w każdej chwili możemy odłożyć do stacji ładującej.
Możliwości zarzadzania i konfiguracji z poziomu routera Frtiz!Box
Jak wspomniano powyżej, dostęp do pełnego zakresu funkcji FRITZ!Fon C6 można uzyskać po sparowaniu go z DECT-em w routerze FRITZ!Box. Z tego też poziomu można skonfigurować opcje, dostępne z poziomu słuchawki jednak o wiele wygodniej i szybciej. Przyjrzyjmy się zatem, obszarowi Telefonia w panelu zarządzania routera FRITZ!Box 6850 LTE.
Obszar podzielony został n=na 9 sekcji: Połączenia, Automatyczne sekretarki, Książka telefoniczna, Budzenie, Faks, Obsługa połączeń, Urządzenia telefoniczne, Numery własne oraz DECT.
Sekcja Połączenia zawiera listę wszystkich rozmów telefonicznych, nieodebrane połączeń przychodzących oraz połączeń odrzuconych, z tego poziomu można przeanalizować połączenia i wyeksportować ich listę do pliku CSV.
Dzięki możliwości konfiguracji zintegrowanych automatycznych sekretarek, do każdego z podłączonych telefonów można przypisać sekretarki z własnym powitaniem. Dodatkowo, każda z sekretarek może odtwarzać powitanie/komunikat lub rejestrować wiadomości. Jeśli sekretarkę ustawimy w tryb pracy sterowany czasowo, to można zdefiniować w jakich godzinach mają być odtwarzane komunikaty, a w jakich ma się odbywać rejestracja komunikatu głosowego osoby, która chciała się pod dany numer dodzwonić.
Dzięki książce telefonicznej zintegrowanej z routerem, w łatwy sposób można wprowadzać i edytować kontakty, utworzyć kilka książek telefonicznych, przypisać je do odpowiednich telefonów jak również utworzyć numery wewnętrzne w sytuacji gdy do DECT-a podłączono kilka telefonów.
Za pomocą telefonów podłączonych do routera FRITZ!Box można korzystać z funkcji budzenia. Oczywiście szybko i wygodnie budzik można ustawić również z poziomu panelu zarządzania.
Sekcja Obsługa Połączeń pozwala na wygodne zarządzanie połączeniami, w tym tworzenie blokad połączeń dla wybranych numerów, a nawet zakresów numerów oraz przekierowanie połączeń. Bardzo rozbudowane i elastyczne możliwości w obrębie ostatniego z wymienionych, gdzie poza podaniem numeru do przekierowania połączenia, można zdefiniować konkretne dni i godziny przekierowania. Ale to nie wszystko. Możemy ustalić, które połączenia przychodzące (spod jakich numerów telefonicznych) mają być przekierowane, a ponadto czy połączenie ma być przekierowane na telefon o innym numerze, na aplikację FRITZ!App Fon w konkretnym smartfonie lub na którąś z automatycznych sekretarek.
Nie można pominąć sekcji Numery własne, bo właśnie w tym miejscu należy skonfigurować numery telefoniczne. W trakcie testów skonfigurowaliśmy dostęp do telefonii VoIP dwóch dostawców, FCN oraz HappyCall. W obu przypadkach konfiguracja, pomimo to, że się nieco różniła, przebiegła bezproblemowo i nawiązywanie połączeń przebiegało bezproblemowo.
Ostatnia pozycja w obszarze telefonii w routerach AVM dotyczy stacji bazowej DECT. Z tego poziomu można wprowadzić zmiany w konfiguracji i monitorować jak funkcjonuje stacja bazowa i zalogowane urządzenia.