Obecnie weryfikacja tożsamości online nadal zależy od fizycznego lub cyfrowego dowodu, zarządzanego przez zewnętrzną instytucję - może to być m.in. paszport, dowód zamieszkania (np. opłacone rachunki), prawo jazdy czy dane użytkownika. Sprawia to, że musimy pamiętać setki haseł, potrzebnych przy różnych logowaniach. Mastercard i Microsoft ogłosiły strategiczną współpracę mającą na celu poprawę sposobu, w jaki ludzie korzystają i zarządzają swoją cyfrową tożsamością.
Bywa też tak, że jesteśmy poddawani bardziej złożonemu procesowi potwierdzania swojej tożsamości i zarządzania danymi. Mastercard i Microsoft współpracują, by każdej osobie zapewnić bezpieczny, natychmiastowy sposób weryfikowania tożsamości cyfrowej, niezależnie od tego, kto i kiedy prosi o jej potwierdzenie.
Odpowiedzią na te wyzwania jest usługa, dzięki której każdy mógłby wprowadzać, kontrolować i udostępniać swoje dane tożsamości w wygodny dla siebie sposób - na urządzeniach, z których korzysta na co dzień. Taki właśnie jest cel Mastercard, który ściśle współpracuje z takimi graczami jak Microsoft.
"Dzisiejszy krajobraz cyfrowej tożsamości jest skomplikowany i niespójny, a to, co działa w jednym kraju, często nie sprawdza się w innym. Mamy możliwość stworzenia systemu, który stawia ludzi na pierwszym miejscu, dając im kontrolę nad ich danymi i miejscem ich użycia" - mówi Ajay Bhalla, prezes ds. bezpieczeństwa w Mastercard. "Współpraca z Microsoft przybliża nas o krok do stworzenia interoperacyjnej usługi tożsamości cyfrowej. Już wkrótce będziemy mogli powiedzieć więcej na ten temat."
Dostęp do powszechnie uznawanej tożsamości cyfrowej mógłby poprawić doświadczenie użytkownika w kontakcie z firmami, dostawcami usług i ich społecznością online, uwzględniając takie sektory jak:
• Usługi finansowe: usprawnienie i przyspieszenie procesu identyfikacji klienta w celu utworzenia nowego konta bankowego, przyznania kredytu lub realizacji usług płatniczych.
• Handel: bardziej spersonalizowane i efektywniejsze zakupy online i w sklepach stacjonarnych, bez względu na rodzaj płatności, urządzenie lub usługodawcę.
• Usługi urzędowe: uproszczenie kontaktu z urzędami - np. przy składaniu deklaracji podatkowych, ubieganiu się o paszport lub ubieganiu się o wsparcie finansowe (np. z ubezpieczenia społecznego).
• Usługi cyfrowe: łatwiejsze korzystanie z poczty elektronicznej, mediów społecznościowych, usług streamingu filmów i muzyki czy platform do wspólnych przejazdów.
"Cyfrowa tożsamość to podstawa determinująca, jak ludzie żyją, pracują i bawią się na co dzień" - mówi Joy Chik, wiceprezes ds. korporacyjnych, Microsoft. "Wierzymy, że ludzie powinni mieć kontrolę nad swoją cyfrową tożsamością i danymi. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem współpracy z Mastercard, dzięki której wdrożymy zdecentralizowane innowacje w zakresie tożsamości cyfrowej."
Inicjatywa może również pomóc w rozwiązaniu często pojawiających się problemów:
• Walka z wykluczeniem: Ponad miliard osób na świecie, w większości kobiet, dzieci i uchodźców, nie jest oficjalnie uznanych przez prawo, np. nie ma dokumentów potwierdzających, kim są. Tożsamość cyfrowa może poprawić ich dostęp do usług zdrowotnych, finansowych i socjalnych.
• Weryfikacja tożsamości: Pojedyncza cyfrowa tożsamość do wielokrotnego użytku może pomóc użytkownikom w kontakcie ze sklepami, bankami, urzędami i wieloma innymi dostawcami usług cyfrowych. W efekcie interakcja z tymi instytucjami będzie bardziej uniwersalna, bezproblemowa i niedroga.
• Zapobieganie oszustwom: Pojedyncza tożsamość cyfrowa może pomóc w ograniczeniu oszustw w zakresie płatności i kradzieży tożsamości.
Inicjatywa posłuży jako podstawa dla nowych usług Mastercard opartych na Microsoft Azure, stworzonych we współpracy z liderami bankowości, operatorami sieci komórkowych i rządami. Firmy łączą swoje mocne strony - doświadczenie Microsoft w zakresie technologii tożsamości i wiedzę Mastercard w zakresie bezpiecznych interakcji cyfrowych w złożonym ekosystemie wielopodmiotowym.
Źródło: Mastercard