Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Plaga fałszywych sklepów przed Black Friday. Jak nie dać się oszukać?

Hacker Credit CardPrzypadające w ostatni weekend listopada dni Black Friday oraz Cyber Monday rozpoczynają sezon na świąteczne zakupy. Od tego momentu, aż do Bożego Narodzenia, sklepy odnotowują wzrost swojej sprzedaży detalicznej o 30%. Jest to dla nich okazja, aby nadrobić zaległości. Korzystają na tym cyberprzestępcy, którzy zakładają na klientów internetowych sklepów pułapki w postaci fałszywych witryn.

W okresie bezpośrednio poprzedzającym sezon wyprzedażowy analitycy z FortiGuard Labs firmy Fortinet zaobserwowali coraz więcej oszustw związanych z fałszywymi stronami internetowymi, które podszywają się pod oryginalne witryny sklepów.

"Dla niewprawnego oka takie strony mogą wyglądać bezpiecznie, ale jeśli nie zwrócimy na nie wystarczającej uwagi, może to zakończyć się utratą pieniędzy i danych. Fałszywe strony e-commerce szybko stają się jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla konsumentów i dotyczą wielu branż, gdyż przestępcy chcą w ten sposób zwabić jak najwięcej potencjalnych klientów" - ostrzega Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.

W jaki sposób zwabiane są ofiary?
Konsumenci zazwyczaj trafiają na takie strony poprzez wyszukiwanie słów kluczowych w wyszukiwarkach. Po prostu wpisują nazwę konkretnego produktu, którym są zainteresowani i albo pojawia się on w zakładce „zakupy”, albo jest promowany za pomocą odpowiednio umieszczonych słów kluczowych. Inny kanał dotarcia do konsumentów to promocje w mediach społecznościowych.

Wraz z rozwojem internetu, rozwija się również oprogramowanie. W rezultacie różnica między profesjonalnymi, a tworzonymi przez amatorów stronami e-commerce znacznie się zmniejszyła. Obszar ten jeszcze ponad dziesięć lat temu był zarezerwowany dla specjalistów od tworzenia stron internetowych, odpowiedzialnych za zbudowanie i wdrożenie użytecznego mechanizmu robienia zakupów. Dzisiaj fałszywa strona internetowa, może być łatwo zaprojektowana przez każdego, kto ma praktyczną wiedzę na temat systemów zarządzania treścią (CMS).

Sprawia to, że coraz trudniej jest wykryć fałszywe strony internetowe bez wnikliwej analizy ich kodu. W rzeczywistości, ktoś z umiarkowaną wiedzą techniczną może stworzyć profesjonalnie wyglądający sklep e-commerce w ciągu kilku godzin, zwłaszcza jeśli używa sprawdzonego szablonu.

Na co uważać?
Jeśli użytkownik internetu trafi na podejrzaną ofertę, promocję, zwłaszcza z zachętą do jak najszybszego nabycia towaru, powinien zachować szczególną ostrożność. Na początek warto przyjrzeć się stronie internetowej pod kątem niespójności, takich jak niedopasowane czcionki, niespójne użycie kolorów, zmiany w stylu języka, błędy gramatyczne i ortograficzne itp. Warto też sprawdzić rekordy WHOIS, aby zobaczyć, jak długo domena istnieje oraz najechać kursorem na link do strony zamieszczony np. w mailach, aby sprawdzić, czy zawiera prawdziwy adres domeny.

Z pewnością nie należy pod wpływem impulsu kupować przedmiotu, jeśli jest on wyjątkowo, jak na rynkowe realia, tani. Jak mówi stare porzekadło, jeśli coś jest zbyt piękne, aby było prawdziwe, to prawdopodobnie nie jest. Można wysłać e-mail lub skontaktować się telefonicznie z przedstawicielstwem firmy, co do której istnieje podejrzenie, że ktoś może się pod nią podszywać, i w ten sposób zweryfikować, czy podane ceny produktu są właściwe.

Jeśli natomiast emocje okazały się silniejsze i zakup został zrealizowany, przede wszystkim nie należy wpadać w panikę. Jeśli konsument obawia się, że padł ofiarą oszustwa, powinien natychmiast zadzwonić do swojego operatora karty kredytowej i poinformować go o tym fakcie.

Źródło: Fortinet

Logowanie i rejestracja