Choć aż 95% firm w USA i Europie wdrożyło rozwiązania oparte na generatywnej AI, to wśród konsumentów wciąż dominuje ostrożność - wynika z najnowszego badania Bain & Company. Tylko 35% dorosłych Amerykanów deklaruje, że korzysta z tej technologii. Co ciekawe, aż 52% tzw. „non-userów” w rzeczywistości używa narzędzi opartych na AI nawet o tym nie wiedząc, kiedy korzystają z np. asystentów głosowych, chatbotów czy funkcji autokorekty.
Badanie wyodrębnia pięć typów użytkowników AI* - od entuzjastów po zdecydowanych przeciwników:
• Entuzjaści (19%) - używają AI kilka razy w tygodniu lub codziennie. Są nastawieni bardzo pozytywnie i traktują AI jako narzędzie zwiększające produktywność.
• Eksperymentator (12%) - używają AI raz w tygodniu lub rzadziej, często w celach edukacyjnych lub rozrywkowych.
• Zainteresowany odkrywca (10%) - jeszcze nie korzystają z AI, ale są pozytywnie nastawieni i deklarują chęć wypróbowania.
• Ostrożni ciekawscy (32%) - nie używają AI, ale są umiarkowanie zainteresowani; ich stosunek jest neutralny.
• Zdecydowani przeciwnicy (17%) - nie zamierzają korzystać z AI i mają wobec niej bardzo negatywne nastawienie.
Podsumowanie archetypów:
*10% respondentów nie pasowało do żadnego archetypu.
Co nas powstrzymuje przed korzystaniem z AI?
Choć wiele osób twierdzi, że nie korzysta z generatywnej AI, ich ostrożność nie zawsze wynika z braku dostępu do narzędzi czy umiejętności. Badanie Bain & Company pokazuje, że są trzy główne powody, które powstrzymują użytkowników przed sięgnięciem po tę technologię:
• Wolą sami wykonywać zadania (34%) - to najczęstszy powód. Wiele osób woli samodzielnie pisać wiadomości czy szukać informacji, zamiast korzystać z pomocy AI. Dla tej grupy technologia wydaje się zbędna i niepotrzebna, a nie pomocna.
• Obawy o prywatność danych (30%) - druga najważniejsza bariera dotyczy bezpieczeństwa i kontroli nad danymi. Część użytkowników rezygnuje z AI, ponieważ nie ma pewności, jak dane będą przetwarzane, kto ma do nich dostęp i czy można im zaufać.
• Brak zaufania do dokładności AI (26%) - trzecia spośród najczęściej wskazywanych przyczyn wiąże się z niskim zaufaniem do jakości wyników generowanych przez AI. Użytkownicy obawiają się, że może podawać nieprawdziwe informacje, mylić się lub dawać nietrafione podpowiedzi, dlatego nie chcą na niej polegać.
Najczęstsze bariery w korzystaniu z generatywnej AI
Paweł Szreder, Partner w Bain & Company komentuje: Największą grupę wśród dorosłych konsumentów stanowią dziś osoby zainteresowane AI, ale nadal wstrzymujące się od jej stosowania - głównie z powodu obaw o prywatność i bezpieczeństwo danych. Warto też pamiętać o tych, którzy już mieli kontakt z technologią, ale z różnych powodów nie kontynuują jej używania, np. na tzw. użytkowników chwilowych (lapsed users). Prawie 1 na 5 badanych osób przyznaje, że próbowała już AI, ale przestała z niej korzystać. Dla części była to jednorazowa próba, która nie przerodziła się w trwały nawyk. Inni świadomie zrezygnowali, wskazując na brak zaufania do technologii lub kwestie ochrony danych.
Choć liczba świadomych użytkowników generatywnej AI nie przekracza dziś 35%, nasze dane pokazują, że potencjał dalszego wzrostu jest znaczący - szczególnie wśród tzw. eksploratorów oraz ostrożnych ciekawskich. Ci pierwsi to osoby otwarte na nowe technologie, które deklarują pozytywne nastawienie do AI, choć jeszcze z niej nie korzystają. Co ciekawe, aż 66% z nich - mimo że uznają się za „non-userów” - w rzeczywistości używa już narzędzi opartych na AI, takich jak cyfrowi asystenci, podpowiedzi pisowni czy chatboty. Podobny paradoks obserwujemy w drugiej grupie: 57% „ostrożnych ciekawskich” również nie zdaje sobie sprawy, że AI towarzyszy im na co dzień. To pokazuje, że upowszechnienie tej technologii może rosnąć niemal niezauważenie. Adopcja rozwiązań opartych o AI przez konsumentów będzie zależała przede wszystkim od dostarczanej im wartości, a nie zainteresowania samą technologią i to na tym przede wszystkim powinny skupiać się firmy tworzące takie produkty i usługi. Równolegle powinny proaktywnie adresować główne zastrzeżenia konsumentów takie jak prywatność danych i dokładność AI, ale bariery te powinny ustępować naturalnie wraz z jej rosnącą powszechnością.
Odsetek osób, które uważają, że nie korzystają z AI, choć w rzeczywistości używają narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji
Źródło: Bain-Dynata Generative AI Consumer Survey, December 2024 (n=1,117); Bain in-depth interviews (n=20)