Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

VMware Tanzu: Wielowarstwowa ochrona kontenerów
VMware Tanzu: Wielowarstwowa ochrona kontenerów

Rewolucja kontenerowa przyniosła nie tylko zwinność, ale i nowe wyzwania w obszarze bezpieczeństwa infrastruktury. Tym kwestiom poświęcono nowy dokument techniczny "Container Security in VMware Tanzu Platform. A Guide for InfoSec Teams", który pełni rolę kompleksowego przewodnika po tym, jak platforma Tanzu wdra...

Czytaj więcej...

Aż 95% firm obawia się o bezpieczeństwo w chmurze publicznej
Aż 95% firm obawia się o bezpieczeństwo w chmurze publicznej

Jak wynika z opublikowanego przez Fortinet dokumentu „2023 Cloud Security Report”, w chmurze publicznej znajduje się już ponad połowa danych prawie 40% ankietowanych przedsiębiorstw. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy odsetek tych firm zwiększy się do 58%, co spowoduje, że wyzwań związanych z zabezpieczani...

Czytaj więcej...

Dlaczego warto wybrać Endpoint Central do zarządzania przedsiębiorstwem?
Dlaczego warto wybrać Endpoint Central do zarządzania przedsiębiorstwem?

Stworzony w 2005 roku, Endpoint Central (wcześniej znany jako Desktop Central) miał na celu zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki firmy zarządzają swoim IT. Przez prawie dwie dekady rozwijał się wraz z dynamicznie zmieniającymi się potrzebami nowoczesnych przedsiębiorstw. Jest dowodem na siłę nieustannej innowacji, oferu...

Czytaj więcej...

IDR i ITDR - innowacyjne podejścia do ochrony tożsamości
IDR i ITDR - innowacyjne podejścia do ochrony tożsamości

Według analityków IDC pod koniec ubiegłego roku funkcjonowało już pół miliarda aplikacji. Ich rosnąca liczba oraz złożoność udostępnianych przez nie API - interfejsów programistycznych aplikacji - sprawia, że aplikacje stają się one coraz bardziej atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, kt&o...

Czytaj więcej...

FRITZ!Smart Gateway i Amazon Echo - sterowanie głosem w inteligentnym domu
FRITZ!Smart Gateway i Amazon Echo - sterowanie głosem w inteligentnym domu

W dobie szybko rozwijających się technologii Smart Home coraz więcej użytkowników poszukuje rozwiązań, które pozwolą na wygodne i centralne zarządzanie inteligentnymi urządzeniami w domu. Połączenie bramki FRITZ!Smart Gateway z głośnikami Amazon Echo i asystentem Alexa to prosty sposób na wprowadze...

Czytaj więcej...

5 kluczowych wniosków o GenAI i danych operacyjnych
5 kluczowych wniosków o GenAI i danych operacyjnych

Organizacje, które zastanawiają się nad tym, czy i kiedy wdrożyć generatywną sztuczną inteligencję (Generative Artificial Intelligence, GenAI) do swoich działań operacyjnych (Artificial Intelligence for IT Operations, AIOps), stają przed licznymi wyzwaniami. GenAI znajduje dziś zastosowanie niemal wszędzie, co s...

Czytaj więcej...

Aktualności

Ponad połowa osób używa AI, nie zdając sobie z tego sprawy

AIChoć aż 95% firm w USA i Europie wdrożyło rozwiązania oparte na generatywnej AI, to wśród konsumentów wciąż dominuje ostrożność - wynika z najnowszego badania Bain & Company. Tylko 35% dorosłych Amerykanów deklaruje, że korzysta z tej technologii. Co ciekawe, aż 52% tzw. „non-userów” w rzeczywistości używa narzędzi opartych na AI nawet o tym nie wiedząc, kiedy korzystają z np. asystentów głosowych, chatbotów czy funkcji autokorekty.

Badanie wyodrębnia pięć typów użytkowników AI* - od entuzjastów po zdecydowanych przeciwników:
• Entuzjaści (19%) - używają AI kilka razy w tygodniu lub codziennie. Są nastawieni bardzo pozytywnie i traktują AI jako narzędzie zwiększające produktywność.
• Eksperymentator (12%) - używają AI raz w tygodniu lub rzadziej, często w celach edukacyjnych lub rozrywkowych.
• Zainteresowany odkrywca (10%) - jeszcze nie korzystają z AI, ale są pozytywnie nastawieni i deklarują chęć wypróbowania.
• Ostrożni ciekawscy (32%) - nie używają AI, ale są umiarkowanie zainteresowani; ich stosunek jest neutralny.
• Zdecydowani przeciwnicy (17%) - nie zamierzają korzystać z AI i mają wobec niej bardzo negatywne nastawienie.

Podsumowanie archetypów: 

Bain & Company AI Survey

 
*10% respondentów nie pasowało do żadnego archetypu.

Co nas powstrzymuje przed korzystaniem z AI?

Choć wiele osób twierdzi, że nie korzysta z generatywnej AI, ich ostrożność nie zawsze wynika z braku dostępu do narzędzi czy umiejętności. Badanie Bain & Company pokazuje, że są trzy główne powody, które powstrzymują użytkowników przed sięgnięciem po tę technologię:
•    Wolą sami wykonywać zadania (34%) - to najczęstszy powód. Wiele osób woli samodzielnie pisać wiadomości czy szukać informacji, zamiast korzystać z pomocy AI. Dla tej grupy technologia wydaje się zbędna i niepotrzebna, a nie pomocna.
•    Obawy o prywatność danych (30%) - druga najważniejsza bariera dotyczy bezpieczeństwa i kontroli nad danymi. Część użytkowników rezygnuje z AI, ponieważ nie ma pewności, jak dane będą przetwarzane, kto ma do nich dostęp i czy można im zaufać.
•    Brak zaufania do dokładności AI (26%) - trzecia spośród najczęściej wskazywanych przyczyn wiąże się z niskim zaufaniem do jakości wyników generowanych przez AI. Użytkownicy obawiają się, że może podawać nieprawdziwe informacje, mylić się lub dawać nietrafione podpowiedzi, dlatego nie chcą na niej polegać.

Najczęstsze bariery w korzystaniu z generatywnej AI

Bain & Company AI Survey

 
Paweł Szreder, Partner w Bain & Company komentuje: Największą grupę wśród dorosłych konsumentów stanowią dziś osoby zainteresowane AI, ale nadal wstrzymujące się od jej stosowania - głównie z powodu obaw o prywatność i bezpieczeństwo danych. Warto też pamiętać o tych, którzy już mieli kontakt z technologią, ale z różnych powodów nie kontynuują jej używania, np. na tzw. użytkowników chwilowych (lapsed users). Prawie 1 na 5 badanych osób przyznaje, że próbowała już AI, ale przestała z niej korzystać. Dla części była to jednorazowa próba, która nie przerodziła się w trwały nawyk. Inni świadomie zrezygnowali, wskazując na brak zaufania do technologii lub kwestie ochrony danych.

Choć liczba świadomych użytkowników generatywnej AI nie przekracza dziś 35%, nasze dane pokazują, że potencjał dalszego wzrostu jest znaczący - szczególnie wśród tzw. eksploratorów oraz ostrożnych ciekawskich. Ci pierwsi to osoby otwarte na nowe technologie, które deklarują pozytywne nastawienie do AI, choć jeszcze z niej nie korzystają. Co ciekawe, aż 66% z nich - mimo że uznają się za „non-userów” - w rzeczywistości używa już narzędzi opartych na AI, takich jak cyfrowi asystenci, podpowiedzi pisowni czy chatboty. Podobny paradoks obserwujemy w drugiej grupie: 57% „ostrożnych ciekawskich” również nie zdaje sobie sprawy, że AI towarzyszy im na co dzień. To pokazuje, że upowszechnienie tej technologii może rosnąć niemal niezauważenie. Adopcja rozwiązań opartych o AI przez konsumentów będzie zależała przede wszystkim od dostarczanej im wartości, a nie zainteresowania samą technologią i to na tym przede wszystkim powinny skupiać się firmy tworzące takie produkty i usługi. Równolegle powinny proaktywnie adresować główne zastrzeżenia konsumentów takie jak prywatność danych i dokładność AI, ale bariery te powinny ustępować naturalnie wraz z jej rosnącą powszechnością. 

Odsetek osób, które uważają, że nie korzystają z AI, choć w rzeczywistości używają narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji

AI Badanie

 
Źródło: Bain-Dynata Generative AI Consumer Survey, December 2024 (n=1,117); Bain in-depth interviews (n=20)

Logowanie i rejestracja