Administracja i zaawansowana konfiguracja
Dostęp do opcji konfiguracyjnych został rozdzielony na 5 kart: Home, Dashboard, Users, Shared Storage oraz Settings.
Karta Home pozwala na dostęp do najczęściej wykonywanych zadań, jak: Acces Shared Storage, Search, Backup and restore, Manage torrent downloads, Add Shared Storage, View printers.
Po wybraniu Acces Shared Storage mamy wgląd w udostępnione katalogi sieciowe. Z tego poziomu można usuwać i zmieniać konfiguracje folderów (rozmiar/prawa dostępu). Wybierając Add można skonfigurować kolejne foldery, podając nazwę, maksymalny rozmiar, poziom bezpieczeństwa, dostęp dla użytkowników (zapis i odczyt/tylko odczyt/brak dostępu).
Search ułatwia wyszukiwanie plików. Urządzenie indeksuje przechowywane pliki, dzięki czemu odnalezienie jednego z pośród tysięcy odbywa się błyskawicznie. Użytkownik nie musi wpisywać całej nazwy pliku wystarczy, że wpisze jej fragment. Mamy również możliwość przeszukania plików pod kątem treści w nich zawartej, co jest niezastąpione w wypadku przechowywania dużej ilości plików txt, pdf, rtf, doc, ...
Backup and Restore pozwala na dodanie, skasowanie oraz podgląd zadań backupowych. Time Machine umożliwia wykonanie kopii zapasowych komputerów z systemem Mac OS X.
Toorent Downlod odpowiada za pobieranie i udostępnianie plików w sieci torrent. Dzięki tej funkcji mamy możliwość pobierania plików podczas gdy komputer jest wyłączony. Klient pozwala na wstrzymanie i wznowienie pobierania. Możemy również skonfigurować maksymalny transfer z jakim mogą być pobierane i udostępniane dane tak by nie obciążyć nadmiernie łącza internetowego. Jak okazało się w dalszej części za pomocą tej funkcji można również pobierać pliki udostępnione za pomocą protokołu http. Dzięki temu użytkownik ma dostęp do znacznie większej liczby źródeł pobierania niż wskazuje na to nazwa.
Users pozwala na dodawanie użytkowników, definiowanie hasła i poziomu dostępu do zasobów. Możliwe jest stworzenie foldera dostępnego jedynie dla nowoutworzonego użytkownika.
Add Shared Storage umożliwia dodanie folderu, ustawienie poziomu bezpieczeństwa i Quoty.
Bardzo przydatną funkcjonalnością w ix4-200d jest iSCSI target. Funkcja ta umożliwia m.in. podłączenie do komputera określanej przestrzeni dyskowej w taki sposób, że widoczny jest on dla systemu jak fizyczny, lokalny dysk twardy. Funkcja ta przydatna jest w sytuacji gdy korzystamy z oprogramowania, które uniemożliwia zapis do udostępnionego zasobu sieciowego a jedynie na fizyczny dysk twardy.
Dzięki funkcji serwera druku, możemy podłączyć drukarkę do portu USB i udostępnić ją w sieci. Iomega ix4-200d nie powinna mieć problemu z wykryciem większości nowych urządzeń. Większość właścicieli leciwych drukarek również może liczyć na poprawną współpracę.
Karta Dashboard zawiera informacje o wykorzystaniu przestrzeni dyskowej, typ, numer seryjny i wersję firmware. Na karcie tej wyświetlane są również wszelkie błędy związane z niepoprawną pracą czy brakiem dostępu do sieci. Umieszczono także 'przyciski' pozwalające na restart i wyłączenie urządzenia. Ciekawostką wydaje się być przycisk powodujący miganie wyświetlacza na przednim panelu ix4-200d, które ma pomóc w identyfikacji urządzenia w sytuacji gdy kilka takich urządzeń stanie na naszym biurku. Link 'View hardware status' odsyła użytkownika na kolejną kartę informującą o temperaturze, prędkości obrotowej wiatraka i poziomach napięcia.
Karta Settings to właściwe centrum dowodzenia. Poza najczęściej używanymi opcjami dostępnymi z zakładki Home, to właśnie z tego miejsca możemy przejść do zaawansowanej konfiguracji urządzenia.
Disks jest kartą wyświetlającą informacje o dyskach zamontowanych wewnątrz urządzenia (4 x Seagate ST3500412AS o pojemności 466 GB każdy) i typie wybranej ochrony danych. Z niej możemy przejść na kolejną kartę, gdzie znajdziemy odsyłacze do właściwej konfiguracji dysków. Tam z kolei ustawimy tryb pracy dysków RAID 10, RAID 5, JBOD, które Iomega nazywa Mirror, Parity i Without Data Protection. Przydatną funkcją, która mogła by się znaleźć w tym miejscu jest dostęp do systemu S.M.A.R.T dysków, niestety producent jej nie uwzględnił.
Event Log wyświetla zbiór zdarzeń systemowych.
External Storage wyświetla magazyn danych podłączony poprzez jeden z portów USB, może to być dysk zewnętrzny lub pendrive.
Groups umożliwia tworzenie grup użytkowników i przypisanie dostępu do poszczególnych zasobów.
Media Services to grupa ustawień usług multimedialnych. Mamy możliwość wyszukania i odtwarzania plików multimedialnych po sieci, kopiowania zdjęć z aparatów cyfrowych oraz zgrywania materiału z kamer monitorujących bez potrzeby stosowania komputera pośredniczącego.
W grupie Grupa Network Services znajdziemy sporą liczbę usług sieciowych. Jednak większość ustawień sprowadza się do włączenia bądź wyłączenia danej funkcji.
Na większą uwagę zasługuje możliwość podłączenia NAS’a do dwóch interfejsów sieciowych jednocześnie. Dzięki temu urządzenie może wykorzystywać jeden z interfejsów jako zapasowy. Po podłączeniu obu interfejsów do routera, Iomega ix4-200d otrzymuje dwa adresy sieciowe. Oba adresy mogą zostać użyte zarówno do dostępu do przestrzeni magazynowej jak i panelu zarządzającego. Po odłączeniu jednego z kabli nadal mamy dostęp do urządzenia z wykorzystaniem drugiego adresu IP. Oba interfejsy można podłączyć również do dwóch odseparowanych sieci dzieląc przestrzeń dyskową pomiędzy nimi. Dzięki wykorzystaniu dwóch portów sieciowych urządzenie może pracować w trybie balansowania obciążenia sieciowego.
Pracę ix4-200d można monitorować zdalnie za pomocą protokołu SNMP.
NAS ix4-200d może działać w grupie roboczej, jak również jako klient w domenie Active Directory.
W opcjach zasilania możemy zdefiniować czas po jakim dyski przechodzą w stan uśpienia oraz jasność wyświetlacza LCD. Niestety producent nie dodał możliwości wyłączania i uruchamiania urządzenia zgodnie z harmonogramem.
Wraz z zakupem urządzenia otrzymujemy dostęp do usługi dynamicznego DNS’u poprzez Tzolkin Corp. (TZO). Dzięki temu użytkownicy zdalnych lokalizacji mogą łączyć się z biurem, które nie ma stałego adresu IP. Usługa jest darmowa przez rok. By po tym okresie móc korzystać z tej funkcjonalności należy uiścić stosowna opłatę (od 24,95 USD rocznie w zależności od wybranych opcji).