Synology DiskStation Manager 6.0 (DSM 6.0)
Nim przybliżymy proces wstępnej konfiguracji serwera, przyjrzyjmy się najistotniejszym nowościom wprowadzonym wraz z wydaniem DSM 6.0, a w szczególności narzędziom do współpracy.
Nowa wersja Disk Station Manager oznaczona numerem 6.0, na pierwszy rzut oka niewiele różni się od wersji poprzedniej, czyli 5.2. Użytkownicy domowi, korzystający z podstawowych funkcjonalności systemu w jego nowej wersji napotkają jedynie drobne usprawnienia. Jednak zaawansowani użytkownicy, a przede wszystkim osoby korzystające z NAS-ów Synology w środowiskach firmowych, zarówno te odpowiedzialne za bezpieczeństwo danych jak i pracownicy biurowi, a nawet integratorzy usług, wraz z DSM 6.0 zyskują dostęp do wielu nowych funkcjonalności, zwiększających poziom bezpieczeństwa danych, usprawniających proces zarządzania nimi jak i podnoszących komfort pracy grupowej, za sprawą których NAS Synlogy może przerodzić się w centralny punkt wirtualnego biura.
Warto również odnotować fakt, że wraz z wydaniem DSM 6.0 wprowadzono modularyzację systemu, dzięki czemu część z funkcji, które do tej pory były wbudowane, zostały wydzielone do odrębnych pakietów przez co będą mogły być rozbudowane i aktualizowane niezależnie od aktualizacji DSM.
System plików Btrfs
Mocniejsze modele NAS-ów Synology za sprawą DSM 6.0 zyskują dostęp do systemu plików Btrfs, który oferuje znacznie wyższy poziom ochrony danych w porównaniu z dotychczas stosowanym systemem EXT4. Użytkownicy firmowi docenią funkcje zapewniające integralność danych i umożliwiające szybkie tworzenie migawek, pozwalając tym samym na wykonanie kopii danych z określonego punktu w czasie dla całego folderu udostępnionego.
Dzięki możliwości określenia limitów pamięci masowej na poziomie folderu udostępnionego, istnieje możliwość kontroli zużytego miejsca przez konkretny folder udostępniony. System plików Btrfs przechowuje dwie kopie metadanych na woluminie, pozwalając na odzyskanie danych w razie uszkodzenia dysku twardego lub pojawienia się uszkodzonych sektorów.
MailPlus
Za sprawą aplikacji Mail Server i Mail Station, NAS Synology może pełnić funkcję serwera poczty. Poza wygodnym dostępem do poczty poprzez popularnego webowego klienta RoundCube, użytkownicy mogą odbierać pocztę z innych serwerów pocztowych i przechowywać ją wygodnie w jednym centralnym miejscu.
Wraz z wprowadzeniem na rynek DSM 6.0, Synology rozszerzył możliwości w zakresie obsługi poczty e-mail o MailPlus Server i Mail Plus Klient. Funkcjonalności te dedykowane są użytkownikom w środowiskach firmowych i dostępne na wydajnych serwerach z wyższej półki.
MailPlus Server to bezpieczny prywatny serwer pocztowy, wyposażony w prosty graficzny interfejs użytkownika umożliwiający administratorom szybką konfigurację poczty ze wsparciem dla protokołów SMTP, POP3 i IMAP. Za sprawą architektury high-availability, serwer posiada większą tolerancję na błędy, co maksymalizuje czas nieprzerwanej pracy danej usługi. Poza tym poziom bezpieczeństwa obsługi firmowej poczty podnoszą takie funkcjonalności jak filtr antyspamowy i antywirusowy, filtr załączników czy Message Content Protection.
Z kolei MailPlus to klient poczty z fizyczną skrzynką pocztową, wirtualnymi etykietami, automatycznym filtrowaniem i naklejkami, dostępny z poziomu przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnej dla urządzeń z systemami Android i iOS. Rozwiązanie Synology MailPlus dostępne jest z pięcioma darmowymi kontami e-mail i umożliwia dodanie większej liczby kont poprzez zakup dodatkowych licencji w pakietach po 5- i 10-licencji.
Profesjonalny zestaw rozwiązań pocztowych od Synology umożliwia bezproblemową migrację poczty z serwera Microsoft Exchange oraz usług Gmail, Yahoo i Outlook.
Note Station
Note Station to aplikacja do tworzenia i obsługi notatek, zarówno do użytku osobistego jak i udostępniania ich w sieciach społecznościowych (Facebook, Google+, Twitter, Plurk, LinkedIn, e-mail). Ponadto Note Station może usprawnić działania grupy osób np. zaangażowanych w pracę nad danym projektem.
W tworzonych notatkach można osadzać treści multimedialne jak i załączniki. Proces zarządzanie notatkami usprawnia możliwość ich oznaczania oraz porządkowania w różnych notatnikach.
Synology wyszedł na przeciw osobom, które do tej pory korzystały z popularnego Evernote, przygotowując mechanizm pozwalający na import notatek do Note Station.
Warto zwrócić uwagę na to, że dla każdej notatki zapisywane są historyczne wersje, co pozwala na łatwy powrót do starszej wersji dokumentu. Użytkownicy urządzeń z systemami Android i iOS mogą korzystać z wersji mobilnej Note Station, dostępnej pod nazwą DS note.
Uwagę przekłuwa również wysoki poziom integracji poszczególnych komponentów (Mail, Kalendarz, Notatnik i Chat) usprawniających współprace grupową, co niewątpliwie może się przełożyć na większe zgranie zespołów i wzrost efektywności ich pracy.
Synology Office
Wraz z udostępnieniem DSM 6.0, firma Synology wprowadziła arkusz kalkulacyjny SpreadSheet. W krótkim czasie, po wydaniu kolejnej aktualizacji systemowej, pojawił się pakiet Office, a arkusz kalkulacyjny stał się jednym z jego komponentów. Interfejs Synology Office uruchamiany jest w przeglądarce internetowej i nie wymaga instalacji jakiegokolwiek oprogramowania na lokalnym komputerze.
Pakiet Office to aplikacja sieciowa nastawiona na współpracę, pozwalającą na łatwe tworzenie i zarządzanie dokumentami i arkuszami kalkulacyjnymi. Za jego pomocą można edytować dane z wykorzystaniem wbudowanych narzędzi, udostępniać pliki innym osobom, zarówno w sieci lokalnej jak i poprzez Internet oraz szyfrować poufną zawartość przy użyciu hasła. Office umożliwia również porządkowanie plików przy użyciu własnych folderów i etykiet, sprawiając, że zarządzanie plikami jest bardziej intuicyjne. Pracując na udostępnionym elemencie z wieloma użytkownikami, można wykorzystać narzędzie komentarza oraz dodatek Chat, by móc wymieniać się uwagami.
Dokumenty, nad którymi aktualnie pracujemy, są zapisywane w czasie rzeczywistym, dlatego też nie musimy martwić się o utratę wyników naszej pracy w sytuacji nagłego zaniku zasilania, braku dostępu do sieci czy też zawieszenia się przeglądarki lub systemu operacyjnego w komputerze. Tym samym w wypadku gdy pojawi się jeden z wymienionych problemów, dokument jest bezpieczny na serwerze a my możemy stracić co najwyżej kilka ostatnich znaków wpisanych z klawiatury.
Office od Synology może być doskonałą alternatywą dla Google Docs i choć ustępuje liczbą funkcjonalności Microsoft Office, to należy podkreślić to, iż jest on nowym produktem, który już na starcie w samym arkuszu oferował około 300 funkcji zgodnych z Excelem oraz import/eksport dokumentów i arkuszy Microsoft Office i LibreOffice.
Ponadto, podczas pracy nad dokumentami, użytkownicy aplikacji Synology zyskują dostęp do wielu przydatnych funkcji, jak filtrowanie, walidacja danych, ukrywanie wierszy i kolumn, formatowanie warunkowe, wielokrotne wybieranie czy w końcu wstawianie obrazków i wykresów.
Choć osoby pracujące nad rozbudowanymi analizami finansowo-księgowymi, tworzące rozbudowane tabele i wykresy, z pewnością zakupią komercyjnego Excela, to firmy (szczególnie małe i średnie z pracownikami mobilnymi) korzystające z NAS-ów Synology, zyskują warte uwagi, bezpłatne rozwiązanie usprawniające pracę grupową, podnoszące produktywność i pozwalające na zaoszczędzenie nawet kilkunastu tysięcy złotych, które musiałyby wydać na licencje oprogramowania konkurencji.