Pierwszy start
AS-202TE jaki i wcześniej przez nas testowane serwery NAS firmy Asustor (Asustor as-202te i Asustor as-202te), pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego Asustor Data Master (ADM), zbudowanego na bazie linuksa. By rozpocząć pracę z serwerem, należy wyposażyć go w przynajmniej jeden napęd (HDD/SDD) i zainstalować oprogramowanie systemowe. Instalację systemu można przeprowadzić w dwojaki sposób, za pomocą oprogramowania ASUSTOR Control Center dla systemów Windows lub Mac OS X, dostarczonego na płycie wraz z urządzeniem lub po pobraniu ze strony producenta, jak również po wpisaniu adresu IP urządzenia (o ile użytkownik jest go wstanie określić) w pasku adresu przeglądarki, np. http://169.254.1.2:8000.
W dniu rozpoczęcia testów, najnowszym dostępnym oprogramowaniem systemowym ADM dla AS-202TE była wersja 2.2.1.R863 i właśnie poniższy opis wraz z testami wydajnościowymi tyczy się tego builda ADM.
Instalacja ASUSTOR Control Center sprowadza się do uruchomieniu instalatora i kilku kliknięciach Dalej na kolejnych ekranach instalatora (akceptujemy postanowienia licencyjne, potwierdzamy ścieżkę instalacji). Nie będą mieli z nią problemów nawet początkujący użytkownicy.
Po uruchomieniu ASUSTOR Control Center, skanuje otoczenie sieciowe w poszukiwaniu serwerów NAS Asustor. Po kilku chwilach, centrum kontroli wyświetla okno informacyjne, zachęcające do inicjalizacji wykrytego urządzenia.
Przechodzimy zatem do kreatora inicjalizacji. Użytkownicy mogą wybrać proces uproszczony 'Szybka konfiguracja', podczas którego część ustawień zostaje zdefiniowana przez producenta, bądź 'Instalację niestandardową'.
Wybierając wariant 'Instalacja niestandardowa' możemy dostosować do swoich potrzeb wszystkie podstawowe ustawienia. W pierwszym kroku wprowadzamy nazwę urządzenia i hasło administratora.
Następnie konfigurujemy opcje związane ze strefą czasową, datą i godziną, w tym ustawieniami serwera NTP.
W trzecim kroku wprowadzamy ustawienia sieciowe. Tutaj konfigurujemy wbudowany interfejs LAN. Karty WiFi/USB można dodać już po instalacji systemu.
W kolejnym kroku dodajemy dysk(i). W sytuacji gdy zamontujemy dwa napędy, możemy wybrać poziom RAID.
Po skonfigurowaniu serwera, tuż przed rozpoczęciem pracy należy dokonać rejestracji urządzenia, podając/definiując identyfikator Asustor ID. Proces rejestracji można przeprowadzić również w późniejszym etapie użytkowania. Należy jednak pamiętać, że rejestracja jest wymagana do pobierania aplikacji czy też korzystania z usługi chmurowej Cloud Connect.
Z poziomu ASUSTOR Control Center poza wyszukiwaniem w sieci nowych urządzeń Asustor i łączenia się z nimi, można mapować dyski sieciowe, tworzyć zdalne foldery plików, łączyć się poprzez FTP, wprowadzić/zmienić podstawową konfigurację (nazwa, zmiana hasła, data i czas, ustawienia sieciowe), aktywować Wake-on-LAN, zaktualizować oprogramowanie oraz zrestartować, uśpić lub zamknąć system.