Instalacja oprogramowania i podstawowa konfiguracja
Konfiguracja i zarządzanie ix4-300d odbywa się z poziomu przeglądarki internetowej. Początkującym użytkownikom z pomocą przyjdzie również opcjonalne oprogramowanie LenovoEMC Storage Manager, które można pobrać ze strony producenta. Lenovo zrezygnowano z dołączania oprogramowania na płycie CD/DVD, co naszym zdaniem jest jak najbardziej słuszne, gdyż wersja dołączonego oprogramowania do urządzeń tego typu często była starsza od tej dostępnej online.
Zaawansowani użytkownicy mogą rozpocząć konfigurację Lenovo Iomega ix4-300d od wpisania w pasek adresowy przeglądarki internetowej adresu IP, który pojawia się na wyświetlaczu LCD. Początkującym użytkownikom polecamy rozpoczęcie konfiguracji NAS-a z poziomu oprogramowania LenovoEMC Storage Manager. To miły ukłon w kierunku firm sektora SMB, czyli tych gdzie często na etacie nie ma wykwalifikowanego personelu IT.
LenoveEMC Storage Manager
W tym miejscu warto wspomnieć, że urządzenie przesłane do testów, posiadało fabrycznie preinstalowany system EMC LifeLine w wersji 3.x. Przystępując do testów zaktualizowaliśmy oprogramowanie do wersji 4.0.2.9960, które wprowadza kilka istotnych funkcji (o nich w dalszej części) jak również podmienia logotyp Iomega - wyświetlany na wyświetlaczu LCD i znajdujący się na belce interfejsu użytkownika czy też w pliku pomocy - na Lenovo.
Oprogramowanie LenoveEMC Storage Manager ułatwia podłączenie i wykonanie podstawowych zadań administracyjnych pamięci masowych Lenovo/Iomega, a jego instalacja sprowadza się do kilku kliknięć.
Wraz z Menedżerem pamięci masowej z poziomu pojedynczego instalatora można zainstalować serwer multimediów Twonky, pozwalający na udostępnianie plików w sieci lokalnej. Niestety Lenovo zrezygnowało z QuikProtect - rewelacyjnego (opisywanego przy okazji poprzednich recenzji NASów Iomega) - oprogramowania do tworzenie kopii zapasowych plików z komputerów stacjonarnych lub przenośnych i przesyłanie ich do dowolnej pamięci masowej.
Po instalacji i uruchomieniu Storage Manager wyszukuje w sieci dostępne urządzenia Lenovo/Iomega. Z poziomu tej aplikacji można m.in. wywołać webowy interfejs zarządzający, mapować dyski, przywrócić ustawienia fabryczne, podłączać napędy iSCSI i sprawdzić ustawienia chmury LenovoEMC Personal Cloud.
Po kliknięciu w Ikonę Menedżer pamięci masowej LenovoEMC w Trayu można m.in. sprawdzić dostępność aktualizacji, przejść do ustawień chmury osobistej, zamapować napędy, eksportować/importować listę urządzeń czy też przywrócić ustawienia urządzenia.