Wygodnie i z ręką na pulsie
Każdy administrator pracujący z DS1512+ doceni bogaty zestaw powiadomień systemowych. Serwer można skonfigurować w taki sposób, by za pośrednictwem poczty e-mail, SMS, urządzeń mobilnych, Windows Live Messenger lub Skype wysyłał powiadomienia o zmianie statusu lub wystąpieniu błędów w systemie, na przykład o utracie połączenia, zmianie działania wentylatora, awarii zasilania, braku miejsca na wolumenie lub niepowodzeniu tworzenia kopii zapasowej i przywracania danych itp.
Dzięki rozbudowanemu harmonogramowi pracy, urządzenie można skonfigurować w taki sposób by pracowało w określonych godzinach w określone dni tygodnia.
Magazyn Danych
Jednym z głównych zadań serwerów NAS jest magazynowanie danych. Synology oferuje swoje serwery bez dysków. Użytkownik może zatem sam dobrać odpowiednie dyski w zależności od potrzeb - od energooszczędnych dysków zgodnych z ideą Green IT przez dyski serwerowe klasy enterprise po napędy SSD. DS1512+ może zostać wyposażony w 5 napędów. Obsługuje dyski 3.5 oraz 2.5" a lista kompatybilnych urządzeń jest imponująca. Dodatkowo poprzez złącze eSATA do DS1512+ można podłączyć dwa moduły DX510, rozszerzając pojemność serwera maksymalnie do 60 TB. Urządzenie w zależności od liczby zamontowanych dysków, umożliwia stworzenie wolumenów bez ochrony oraz zabezpieczonych. Pozwala na obsługę pojedynczego dysku jako niezależnej jednostki, wspiera JBOD (Just a Bunch of Disks) i RAID 0. Do bardziej zaawansowanych, chroniących dane konfiguracji należą: Hybrid RAID (wolumen optymalizowany przez system, umożliwiający łączenie dysków o różnej pojemności, z zachowaniem integralności danych w sytuacji awarii), RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6 oraz RAID 10. Z poziomu menadżera zarządzania przechowywaniem można odczytać parametry S.M.A.R.T oraz wykonać szybki lub rozszerzony test sprawności dysków. Testy sprawności można uruchamiać ręcznie bądź wg. harmonogramu.
Pożądaną funkcjonalnością w sieciach firmowych jest możliwość obsługi iSCSI. Synology DS1512+, dzięki obsłudze protokołu iSCSI, stanowiącego alternatywę dla sieci pamięci masowych (SAN), oferuje bezproblemowe rozwiązanie pamięci masowej dla serwerów wirtualizacji, takich jak VMware ESXi, Microsoft Hyper-V i Citrix XenServer. Interfejs iSCSI umożliwia użytkownikom z małych i średnich firm konsolidowanie pamięci masowej w macierzach pamięci masowej centrów danych i udostępnianie hostów, z których można korzystać jak z lokalnych dysków twardych.
Aplikacje dodatkowe
Możliwości urządzenia można łatwo rozbudować poprzez instalację dodatkowych pakietów aplikacji. W Centrum pakietów DSM 4.0 dostępne są aplikacje przygotowane przez Synology jak i firmy trzecie.
Najważniejsze z nich, usprawniające pracę firm sektora SMB to:
• DHCP Server - dzięki któremu, serwer DiskStation może przypisywać dynamiczne adresy IP klientom w sieci LAN oraz zarządzać tymi klientami.
• Directory Server - udostępniający usługę LDAP ze scentralizowaną kontrolą dostępu, uwierzytelnianiem i zarządzaniem kontami. Za pomocą tego pakietu można zarządzać użytkownikami i grupami LDAP.
• Antivirus Essential - bezpłatna aplikacja antywirusowa, zabezpieczająca partycję systemową i pliki na serwerze DiskStation
• HiDrive Backup - umożliwia szybkie i elastyczne wykonywanie kopii zapasowej folderów współdzielonych w przestrzeni online STRATO HiDrive.
• Mail Station - udostępnia usługę webmail, dzięki której można uzyskiwać dostęp do poczty e-mail przechowywanej na serwerze DiskStation. Ponadto można odbierać wiadomości e-mail z dowolnych innych serwerów pocztowych, aby przechowywać całą pocztę e-mail w jednym miejscu.
• Time Backup - umożliwia tworzenie wielu wersji kopii zapasowych danych, pozwalając użytkownikowi na intuicyjnie przeglądanie wersji i przywracanie wersji z określonego czasu.
• Serwer Syslog - rozwiązanie do zbierania i wyświetlania komunikatów rejestru z urządzeń sieciowych.
• VPN Server - pozwala zamienić DiskStation w serwer VPN, zapewniający bezpieczny sposób podłączania do prywatnej sieci LAN ze zdalnego miejsca. Obsługuje zarówno usługi PPTP jak OpenVPN.
• Surveillance Station - aplikacja webowa do zarządzania kamerami IP odpowiedzialnymi za monitoring wideo.
• Cloud Station - usługa prywatnej chmury, pozwalająca na łatwe synchronizowanie plików między serwerem DiskStation a komputerami
• OpenERP - pakiet open source, zawierający moduły sprzedaży, CRM, zarządzania projektami, zarządzania magazynami, produkcji, księgowości i kadr.
• phpMyAdmin - oprogramowanie przeznaczone do zarządzanie bazami danych MySQL
• WordPress - umożliwia tworzenie blogów oraz serwisów opartych na PHP i MySQL
Jak widać możliwości są imponujące.
Aplikacja Download Station służąca do pobierania plików z Internetu jest rzadziej używaną w biznesie ale na jej przykładzie doskonale widać z jaką dbałością o szczegóły producent rozwija poszczególne elementy.
Za pomocą aplikacji Download Station można śledzić kanały RSS, pobierać pliki z serwisów udostępniania plików oraz wyszukiwać pliki torrent przy użyciu domyślnych wyszukiwarek systemowych oraz dodanych samodzielnie wyszukiwarek z funkcją wyszukiwania BT. Stacja pobierania pozwala na pobieranie plików przy użyciu protokołów Torrent, FTP, HTTP, NZB (binarny usenet) i eMule.
W zależności od używanego protokołu Download Station wyświetla szczegółowe informacje na temat stanu pobieranego pliku (nazwa, rozmiar, status pobierania, prędkość pobierania, postęp,…).
By nie obciążyć łącza w godzinach największej aktywności użytkowników możemy zdefiniować zaawansowany plan pobierania zgodnie z harmonogramem.
Użytkownik może zostać powiadomiony o zakończeniu pobierania pliku poprzez wyświetlenie stosownej wiadomości na pulpicie lub wiadomość e-mail.