Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Artykuły

Sztuczna inteligencja i automatyzacja w przedsiębiorstwach

AISztuczna inteligencja szybko znajduje swoje miejsce w kluczowych obszarach działalności przedsiębiorstw. Jak wynika z informacji opublikowanych przez firmę Accenture, wkrótce będzie na nią przypadało 25% wszystkich wydatków na technologie. Sztuczna inteligencja, która ludzką inteligencję rozszerza o efektywne przetwarzanie i precyzyjną analizę danych, umożliwia podejmowanie lepiej umotywowanych decyzji, natomiast automatyzacja usprawnia działania. Te dwie technologie można porównać do baterii, które dostarczają przedsiębiorstwom energii potrzebnej do osiągania sukcesów.

 
Do ekspansji tych nowych technologii przyczyniły się trzy czynniki. Pierwszym z nich jest chmura, która zapewniła dostęp do dużej mocy obliczeniowej na żądanie. Drugim - rosnąca w zawrotnym tempie ilość danych (90% danych na całym świecie zostało utworzonych tylko w ciągu ostatnich dwóch lat), która przekroczyła masę krytyczną wymaganą do stosowania inteligentnych algorytmów będących podstawą sztucznej inteligencji i automatyzacji. Trzecim czynnikiem są nowe narzędzia, które firma może łatwo wdrożyć i zintegrować ze swoim środowiskiem informatycznym.

Infografika AI

Kliknij w obrazek by zobaczyć inforafikę

Od czego powinna zacząć firma, mając do wyboru tak dużą liczbę aplikacji dostępnych na rynku? To pytanie całkiem istotne, biorąc pod uwagę prognozy Forrestera, że w 2018 roku 75% projektów dotyczących sztucznej inteligencji nie spełni oczekiwań, ponieważ nie stworzy wymaganych modeli czynników operacyjnych? Oto pięć najważniejszych obszarów, które należy uwzględnić podczas podejmowania decyzji o zakupie tych nowych technologii:

1. Osiąganie wymiernych korzyści w oparciu o dane: Żyjemy w świecie, w którym dane mają ogromne znaczenie, a potrzebne informacje muszą być dostępne w czasie rzeczywistym. Gdy zbiory danych stają się coraz większe, nowe, zautomatyzowane narzędzia oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają szybsze znalezienie „igły w stogu siana” oraz wykorzystanie uzyskanych w ten sposób informacji do podjęcia odpowiednich działań. Narzędzia te odegrają również ogromną rolę w zarządzaniu danymi. Mogą wykonywać takie zadania, jak uruchamianie i optymalizowanie baz i hurtowni danych oraz wprowadzanie w nich uaktualnień i poprawek, przy czym zapewniają znakomitą dostępność, wydajność i bezpieczeństwo po znacznie niższych kosztach dzięki eliminacji błędów człowieka, które mogą się pojawiać, jeśli te same procesy wykonywane są ręcznie.

2. Wyrównanie sił w wojnie cybernetycznej: Kolejny obszar, na którym człowiek nie nadąża za technologiami, to bezpieczeństwo cybernetyczne przedsiębiorstwa. Walka z szybko rozprzestrzeniającymi się zagrożeniami jest coraz trudniejsza. Człowiek nie jest w stanie zapanować nad tak dużą liczbą urządzeń, aplikacji, użytkowników, przypadków naruszenia bezpieczeństwa i megabajtów w plikach dziennika, ani reagować na zdarzenia z szybkością dostosowaną do wymogów współczesnego świata, zwłaszcza że o wyróżnieniu się na tle konkurencji mogą dziś decydować milisekundy. Przedsiębiorstwa będą potrzebować sztucznej inteligencji i automatyzacji, aby szybko i skutecznie wykrywać przypadki naruszenia bezpieczeństwa, anomalie w pracy systemu i luki w zabezpieczeniach, a także zapobiegać im i reagować na nie. Z maszyną może skutecznie walczyć tylko inna maszyna.

3. Doskonalenie działań operacyjnych: Przedsiębiorstwa odczuwają coraz większą presję, aby szybciej wprowadzać na rynek nowe aplikacje i usługi. Równocześnie duże obciążenie stanowią dla nich coraz większe i coraz bardziej rozproszone systemy biznesowe, złożone z odseparowanych od siebie obszarów, utrudniające podejmowanie decyzji, diagnozowanie problemów oraz współpracę między różnymi jednostkami organizacyjnymi.  Chmura upraszcza wiele procesów, ale na niektórych obszarach wprowadza dodatkowy wymiar, co informatykom utrudnia optymalizację i zapobieganie katastrofalnym w skutkach awariom. Sztuczna inteligencja może zautomatyzować wiele zadań związanych z monitorowaniem i kontrolą, które są niezbędne do zapewnienia efektywnej pracy systemu. Pomaga w wykrywaniu anomalii, które mogłyby umknąć człowiekowi, a tym samym pozwala na znacznie lepszą optymalizację wydajności systemu.

4. Zwiększenie wydajności przedsiębiorstwa: Funkcje sztucznej inteligencji wbudowane w najważniejsze aplikacje biznesowe, takie jak systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP), zasobami ludzkimi (HCM) i łańcuchem dostaw (HCM) lub systemy sprzedaży i marketingu, umożliwiają specjalistom ze wszystkich działów firmy podejmowanie decyzji w sposób prostszy i bardziej efektywny. W dziale finansowym może to usprawnić takie zadania, jak negocjacje z dostawcami, zwłaszcza np. pod koniec kwartału, gdy firmie zależy na optymalizacji przepływów środków pieniężnych i zrównoważeniu kosztów. W dziale kadr te nowe technologie umożliwią rekruterom trafny wybór najlepszych kandydatów w znacznie krótszym czasie. Z kolei specjaliści ds. marketingu używają już sztucznej inteligencji do tworzenia lepiej spersonalizowanych kampanii promujących nowe oferty.  

5. Kreowanie konwersacji z wykorzystaniem czatu: Korzystanie ze sztucznej inteligencji dobrze jest rozpocząć od chatbotów, zwłaszcza że coraz większe znaczenie ma jakość obsługi klienta. W 2018 roku stanie się ona najważniejszym polem walki między konkurentami na rynku. Dostępne są już nowe platformy z obsługą sztucznej inteligencji, które umożliwiają szybkie i łatwe trenowanie inteligentnych botów bez potrzeby angażowania specjalistów.

Nie ulega wątpliwości, że sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w środowisku informatycznym przedsiębiorstwa. Nie można się więc ograniczać do jej biernej obserwacji.  Korzyści z tej technologii są oczywiste - automatyzacja i przyspieszenie działań oraz zdolność do podejmowania trafniejszych decyzji. Jeśli kto inny podejmie lepszą decyzję i zrobi to szybciej niż my, zostaniemy w tyle. Nikt nie może pozwolić sobie na to, aby siedzieć i czekać.


arkadiusz kuczorskiAutor: Arkadiusz Kuczorski, CTO Oracle Polska

 

 

 

 

 

 

Logowanie i rejestracja