Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Artykuły

Kompetencje kluczem w 2017 roku

KompetencjeOd lat utarty zakres obowiązków działów IT opiera się na zarządzaniu infrastrukturą IT, utrzymaniu ciągłości działania kluczowych systemów i opiece nad komputerami użytkowników. Zachodzą jednak istotne zmiany, które przed osobami odpowiedzialnymi za IT stawiają coraz to nowe wyzwania i konieczność poszerzania własnych kompetencji o nowe umiejętności. Poniżej przedstawiamy bliżej kilka tematów, które naszym zdaniem będą oddziaływać na funkcjonowanie działów IT w 2017 r.


DevOps: niezbędny, aby szybciej dostosować IT do potrzeb biznesu
Biznes wymaga coraz szybszego wprowadzania udoskonaleń do aplikacji, co zmusza dostawców oprogramowania oraz firmowe działy rozwoju do wdrażania modelu DevOps, który opiera się na szybkim wprowadzaniu przyrostowych zmian do oprogramowania. Zamiast publikować nową wersję co dwa lata, programiści udostępniają stały strumień nowych funkcji i aktualizacji, dzięki czemu użytkownicy mogą szybko z nich korzystać.

DevOps wiąże się również z innym myśleniem o projektowaniu zmian – priorytetem staje się poprawa komfortu pracy użytkowników. To wymaga od projektantów i deweloperów przeprowadzania analiz, by zrozumieć, w jaki sposób ludzie korzystają z aplikacji oraz jakie korzyści czerpie biznes z technologii, które pozwalają na bezpieczną pracę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Podobnie, profesjonaliści IT powinni skupiać się na tym, w jaki sposób aplikacje wpływają na biznes.

Dzięki temu, że DevOps łączy proces stałego wprowadzania innowacji oraz określonego myślenia projektowego, umożliwia działom IT identyfikację, jak aplikacje i dane mogą rozwiązywać problemy biznesowe a także przynosić zyski. Jednocześnie, specjaliści IT muszą wiedzieć, jak zmodernizować centra danych i jak wdrażać infrastrukturę IT, by ta dała się szybko dostosowywać do szybkich zmian zachodzących w biznesie.

Modernizacja centrów danych i migracja do chmury
Wciąż wiele infrastruktur IT wymaga modernizacji, by zaspokoić potrzeby użytkowników i odpowiednio wspierać używane przez nich aplikacje oraz różne urządzenia końcowe, w tym  tablety czy smartfony. Ponieważ wiele organizacji stoi przed taką koniecznością, pracownicy działów IT powinni posiadać kompetencje z zakresu modernizacji centrów danych w tym kierunku.

Dla wielu firm chmura publiczna to najbardziej efektywny sposób uzyskania dostępu do infrastruktury IT, potrzebnej im do bezpiecznego dostarczania aplikacji i danych do urządzeń mobilnych, z których korzystają pracownicy. Trzeba jednak pamiętać, że chmura publiczna nie jest odpowiednia dla wszystkich aplikacji czy procesów biznesowych, szczególnie w branżach ze ścisłymi regulacjami prawnymi.

Profesjonaliści IT muszą zrozumieć procesy wdrażania aplikacji i przenoszenia danych do chmury, a jednocześnie muszą obsługiwać i wspierać procesy, której lepiej działają w lokalnym środowisku. W efekcie potrzebują nowych kompetencji związanych z wdrażaniem i zarządzaniem aplikacjami i danymi w infrastrukturze hybrydowej.

Optymalizacja procesów
Obecnie te organizacje, które są najbardziej efektywne, integrują aplikacje i funkcje współdzielenia plików z codziennymi zadaniami wykonywanymi przez pracowników. To przekłada się na optymalizację realizacji procesów. Takie podejście usprawnia również pracę nad projektami, akceptowanie dokumentów i przygotowywanie raportów i w konsekwencji  poprawia jakość świadczenia usług dla klientów czy partnerów biznesowych.

Dlatego działy IT muszą wiedzieć, jak analizować czynności wykonywane w ramach procesów, aby rozpoznać, jak można je zoptymalizować z wykorzystaniem aplikacji, narzędzi do zarządzania oraz współdzielenia plików. Optymalizacja może polegać np. na ograniczeniu liczby popełnianych błędów czy skróceniu czasu wykonywania zadań. Firmy, które potrafią wdrożyć u siebie optymalizację procesów, mają szansę zyskać przewagę nad konkurencją, a jednocześnie zredukować koszty operacyjne i poprawiać morale pracowników.

Urządzenia końcowe
Pracownicy coraz chętniej korzystają z prywatnych urządzeń (laptopów, tabletów, smartfonów) do wykonywania obowiązków służbowych. Dlatego menedżerowie IT muszą poznać bardziej elastyczne i bezpieczne metody zarządzania różnymi zasobami, aby zapewnić im ochronę, gdy dostęp do nich mają użytkownicy tych urządzeń. Zarządzanie powinno skupić się nie na jego blokowaniu, lecz na umożliwieniu użytkownikom dostępu do wszystkich aplikacji i danych, niezależnie od wykorzystywanego urządzenia i lokalizacji.

Szeregowi pracownicy i kierownictwo będą potrzebować bezpiecznego dostępu do aplikacji i danych bez konieczności pamiętania wielu, często skomplikowanych haseł. Specjaliści IT powinni zatem zdobywać wiedzę na temat rozwiązań EMM (Enterprise Mobility Management). Jest to konieczne nie tylko do zarządzania smartfonami i tabletami, ale także laptopami, komputerami stacjonarnymi oraz dodatkowo, tzw. elektroniką ubieralną (eng. wearable). Działy IT będą zmuszone podnosić swoje kwalifikacje w zakresie integracji systemów EMM i narzędzi do zarządzania urządzeniami końcowymi z tradycyjnymi narzędziami do zarządzania urządzeniami klienckimi. Jest to konieczne, aby z jednego miejsca móc monitorować i zarządzać dostępem do poufnych danych i aplikacji.

Ransomware w natarciu
Próby wyłudzania okupu za odszyfrowanie danych stają się coraz częstsze. Początkowo ten problem dotyczył przede wszystkim użytkowników domowych, obecnie jednak przestępcy na celownik chętniej biorą firmy i instytucje. Intratnym celem są m.in. placówki służby zdrowia, czy ośrodki edukacyjne ponieważ leży na nich silna presja na szybkie odzyskanie dostępu do danych. W 2017 r. możemy również spodziewać się ataków ransomware na infrastrukturę krytyczną (energetykę, wodociągi) czy klientów instytucji finansowych. Umiejętność zabezpieczenia środowiska IT przed ransomware to w nadchodzących miesiącach absolutna konieczność dla pracowników działów informatycznych.


Sebastian KisielAutor: Sebastian Kisiel, Senior Sales Engineer, Citrix Systems Poland

 

 

 

 

 

 

Logowanie i rejestracja