Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Artykuły

Przyszłość AI: gdy bot podejmuje decyzje biznesowe

AIStephen Hawking pisał: "Prawdziwe ryzyko związane ze sztuczną inteligencją nie dotyczy jej potencjalnej złej woli, lecz zakresu kompetencji". Namawiał liderów biznesu, by dążyli do korzystania ze sztucznej inteligencji celowo i z rozwagą i  nie bali się jej uwzględniać w swoich działaniach.

 

 

Sztuczna inteligencja staje się ważnym elementem wspomagającym podejmowanie decyzji. Wprowadza nas w przyszłość, w której ludzie będą współpracować z uczeniem maszynowym. Ciężko określić dokładny wpływ AI na organizacje w obszarze podejmowania strategicznych decyzji, niemniej już dzisiaj sztuczna inteligencja wspomaga ludzi w wielu obszarach. Oferuje błyskawiczną, dużo bardziej złożoną, zautomatyzowaną możliwość rozwiązywania problemów i bezstronną analizę danych, jednocześnie doceniając ludzką kreatywność i innowacyjność.

Świat biznesu jest otoczony sztuczną inteligencją. Ostatnie badanie Infosys Leadership in the Age of AI wykazało, że dla 45% organizacji, ich wdrożenia AI wyraźnie przewyższają dokładność i wydajność w porównaniu z działalnością człowieka. Z kolei raport PwC wykazał, że 62% kadry kierowniczej zakłada, że w nadchodzących latach analityka predykcyjna zwiększy skuteczność ich decyzji biznesowych. Chociaż taka zmiana budzi obawy warto zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może być wykorzystana do zwiększenia możliwości podejmowania kluczowych decyzji.

Pionierzy
Niedawno skandynawska firma technologiczna Tieto, stała się pierwszą firmą europejską, która wyznaczyła bota sztucznej inteligencji do zespołu kierowniczego w ramach swojej nowej jednostki biznesowej zajmującej się danymi. Bot nazywa się Alicia T., może uczestniczyć w spotkaniach zespołu i ma również prawo głosu w decyzjach biznesowych. W jednym z ostatnich wywiadów Ari Järvelä, szef nowej jednostki biznesowej Tieto zapewniał, że jest przekonany, że bot pomoże firmie wyszukiwać informacje i podejmować decyzje w oparciu o  dane, które nie zawsze i niekoniecznie są brane pod uwagę przez ludzi. Według niego, to dlatego może on wnieść nową wartość do firmy.

Tieto nie jest jedyną firmą eksperymentującą z botami na stanowiskach kierowniczych. W 2014 r. fundusz nauk przyrodniczych Deep Knowledge Ventures z siedzibą w Hongkongu, wyznaczył algorytm komputerowy do rady nadzorczej, dając programowi prawo głosu, w które start-upy warto inwestować. W Japonii agencja reklamowa McCann wyznaczyła oparty na logice system o nazwie AI-CD ß na stanowisko dyrektora kreatywnego i powierzyła mu do obsługi prawdziwych klientów i kampanie.

Wachlarz nowych możliwości
Nie ma wątpliwości, że ludzie wnoszą do organizacji inteligencję emocjonalną, wiedzę, krytyczne myślenie, osąd moralny oraz talent do przywództwa biznesowego i podejmowania decyzji. Jednak ludzki mózg ma również ograniczenia. Bywa stronniczy. Sztuczna inteligencja może jej przeciwdziałać, opierając się jedynie na twardej analizie danych.

W rekrutacji, szczególnie na wyższych stanowiskach, sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w rozwiązaniu problemów, takich jak nieświadoma stronniczość. W decyzji o zatrudnieniu AI może wykorzystywać analizę danych, by zapewnić różnorodność i równowagę w doborze pracowników, bez względu na ich płeć, wiek czy pochodzenie etniczne kandydatów.

Sztuczna inteligencja może również wesprzeć osoby decyzyjne dostarczając im dane, możliwe wyniki i prognozy, które mogą pomóc w podejmowaniu świadomych, przemyślanych, pozbawionych emocji decyzji.

Wyzwania etyczne i prawne
Możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji do podejmowania decyzji przez ludzi rodzi pytania dotyczące praw, które boty AI, działające w wyższych strukturach organizacji powinny mieć lub nie. Czy uprawnienia powinny być dla wszystkich takie same, czy też ich zakres powinien być ograniczony?

Regulacje prawne, dotyczące sztucznej inteligencji są wciąż w powijakach, a kierunek, w którym będą rozwijane jest nieznany. Nie wiadomo, kto i w jakim zakresie będzie odpowiedzialny za podejmowaną przez bota wyższego szczebla decyzję. Bardzo możliwe, że firmy będą zmuszone do zakwestionowania istniejących zasad i stworzenia nowych odnośnie obsługi klientów, czy też uzgodnionych warunków umów, gdy to bot będzie prowadził negocjacje lub podejmował decyzje. Z pewnością jednak będą potrzebne jasne wytyczne, dotyczące algorytmów etycznych, jak również zasad biznesowych.


Sebastian KisielAutor: Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland

 

 

 

 

 

 

 

Logowanie i rejestracja