Virtual-IT.pl - wirtualizacja cloud computing storage SDx data center
Altaro Free VM Backup for VMware and Hyper-V

15 najlepiej płatnych certyfikacji w 2018 roku
15 najlepiej płatnych certyfikacji w 2018 roku

Nikt nie ma wątpliwości, że IT można zaliczyć do najszybciej rozwijających się branż. Osoby wchodzące w świat IT zadają sobie pytanie jak zrobić ten pierwszy krok, a specjaliści mocno zakorzenieni w branży często myślą na kolejnym krokiem, na drodze do wymarzonego stanowiska. Dobrym sposobem na wprowadzenie zmian, jest...

Czytaj więcej...

Bezpieczeństwo IT - w chmurze czy lokalnie?
Bezpieczeństwo IT - w chmurze czy lokalnie?

Jak wskazuje Gartner jednym z głównych trendów w gospodarce światowej jest dziś Cloud Shift, czyli coraz silniejszy nacisk na wykorzystanie chmury obliczeniowej. Analitycy tej firmy twierdzą, że do 2020 roku niewykorzystywanie chmury będzie w przedsiębiorstwach zjawiskiem tak rzadkim, jak obecnie brak dos...

Czytaj więcej...

Kogo roboty wyrzucą na bruk?
Kogo roboty wyrzucą na bruk?

Chirurg, marketing menedżer, analityk systemów komputerowych - oni mogą spać spokojnie. Tych, którzy zarabiają na życie jako ekonomiści, księgowi czy taksówkarze, algorytm skreśli z listy płac. Prawie połowa obecnie istniejących zawodów może zostać zautomatyzowana i wkrótce zniknąć z ...

Czytaj więcej...

Veeam umacnia pozycję lidera w obszarze zarządzania danymi w chmurze
Veeam umacnia pozycję lidera w obszarze zarządzania danymi w chmurze

Podczas konferencji Veeam Velocity 2019 odbywającej się w tym tygodniu w Orlando, Veeam Software podkreślając swoje mocne zaangażowanie w usprawnienie zarządzania danymi w chmurze, integracji chmury, przenoszeniu obciążeń między lokalizacjami i podniesieniu możliwości związanych z bezpieczeństwem zaprezentował Veeam Av...

Czytaj więcej...

Chmura obliczeniowa wyprze tradycyjne centra danych
Chmura obliczeniowa wyprze tradycyjne centra danych

Wyniki najnowszego badania Cisco Global Cloud Index koncentrującego się wokół wirtualizacji centrów danych i chmury obliczeniowej wskazują, że do 2021 roku przesył danych związany z chmurą będzie wynosił 19,5 ZB (zettabajtów), a co ważne będzie stanowił 95 procent całkowitego ruchu w centrach danyc...

Czytaj więcej...

Dwie trzecie firm z sektora MŚP już wybrało chmurę
Dwie trzecie firm z sektora MŚP już wybrało chmurę

Z raportu "Chmura w MŚP. Zaufanie czy ostrożność przedsiębiorców?" opracowanego przez Onex Group wynika, że już 67 procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z rozwiązań chmurowych. W porównaniu z badaniami przeprowadzonymi przed rokiem odnotowano 16 procentowy wzrost. Choć na pierwszy rzut oka taki...

Czytaj więcej...

Aktualności

Smart nie znaczy inteligentny

AISztuczna inteligencja to obecnie popularne hasło wykorzystywane przez wielu dostawców technologii. Jak przekonują producenci, coraz więcej dostępnych na rynku urządzeń korzysta z AI, począwszy od telewizorów, poprzez lodówki, a kończąc na klimatyzatorach. Eksperci SAS zwracają uwagę, że w wielu przypadkach kojarzenie sztucznej inteligencji z produktami z kategorii „smart” jest błędem. Prawdziwie inteligentne urządzenie jest w stanie samodzielnie decydować, a także podejmować działania bez udziału człowieka. Jak zatem rozpoznać rozwiązanie, które faktycznie wykorzystuje AI?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez VMware, większość z nas nie rozumie czym jest sztuczna inteligencja. Aż 45% respondentów uważa, że AI to materialna „rzecz” np. robot. Zdaniem ekspertów z firmy SAS, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w systemach analitycznych np. do rozpoznawania obrazów, tekstu czy mowy, takie wyobrażenie może wynikać z przekazu medialnego oraz sposobu, w jaki firmy przedstawiają inteligentne urządzenia.

"Trudno się dziwić, że przeciętny człowiek chce w jakiś sposób zmaterializować sztuczną inteligencję. Trudno sobie wyobrazić zbiór inteligentnych algorytmów, usprawniających działanie systemów IT czy usług. Jeżeli ekspres jest w stanie przygotować kawę o określonej godzinie, to dla osób nierozumiejących do końca pojęcia AI, może być postrzegany jako inteligentne urządzenie" - mówi Miłosz Trawczyński, Business Consulting Manager w SAS Polska. "Wizja wojny robotów znana z filmów science fiction ma jakąś fizyczną formę, tymczasem prawdziwe AI działa w tle wielu procesów, bazując na danych i wiedzy w nich zawartej".

O ile sztuczna inteligencja dopiero zaczyna być częścią życia przeciętnego użytkownika, który o wiele częściej ma do czynienia z urządzeniami smart, w procesie optymalizacji biznesu jest ona obecna od dawna. Zdaniem ekspertów SAS AI stanowi odpowiedź na rosnące wymagania klientów. Bez automatyzacji i analityki wspartej sztuczną inteligencją nie da się np. opracowywać spersonalizowanej oferty sprzedażowej dla każdego klienta. Trudno też spełnić oczekiwania odnośnie czasu obsługi, jeżeli konsultant musi samodzielnie analizować każdy przypadek. Przykładowo w branży ubezpieczeniowej przyspieszenie i zmniejszenie kosztów analizy szkód przebiega automatycznie dzięki inteligentnemu przetwarzaniu zdjęć pojazdów.

Smart czy inteligentny?
Sztuczna inteligencja to szerokie pojęcie obejmujące wszelkie próby naśladowania pracy, którą wykonuje mózg człowieka. Do AI zaliczamy zarówno proste systemy oparte o kilka zdefiniowanych przez programistę reguł, potrafiące np. grać w kółko i krzyżyk, jak i złożone modele potrafiące rozpoznawać obiekty na zdjęciach czy interpretować wypowiedzi w języku naturalnym. Wyróżnikiem sztucznej inteligencji jest możliwość podejmowania decyzji i opracowywania rozwiązań określonych problemów. Rozwiązania smart są w stanie jedynie przetwarzać informacje oraz zapamiętywać preferencje użytkownika. Możliwość sterowania urządzeniem z poziomu aplikacji nie oznacza, że wykorzystuje ono sztuczną inteligencję. System ogrzewania, który jest w stanie nauczyć się preferencji mieszkańców, nie jest przykładem rozwiązania działającego w oparciu o AI. Abyśmy mogli go za takie uznać, musiałby np. samodzielnie ustawiać odpowiednią temperaturę.

„Rozmowy” inteligentnych urządzeń
Mimo że sztuczna inteligencja to zbiór algorytmów, jesteśmy w stanie wskazać urządzania, które ją wykorzystują. Przykład stanowią autonomiczne samochody, które mogą samodzielnie, bez ingerencji kierowcy prowadzić pojazd. Co więcej, zbierają one dane dotyczące jazdy i mogą kontaktować się z innymi inteligentnymi samochodami. Zbiór połączonych ze sobą lub z siecią urządzeń wykorzystujących sztuczną inteligencję tworzy ekosystem AIoT (ang. Artificially Intelligent Internet of Things). Czy to oznacza, że w pewnym momencie inteligentne urządzenia będą w stanie funkcjonować samodzielnie i wymieniać się informacjami, a człowiek stanie się zbędny?

"Nie zapominajmy, że to ludzie tworzą systemy sztucznej inteligencji. Projektują je, określają reguły, procedury i kryteria w ramach których działa maszyna. Dany system musi się ich nauczyć i wdrożyć je w życie. Następnie może je rozwijać np. poznając w jaki sposób użytkownik korzysta z danego rozwiązania i proponując dostosowanie niektórych funkcji do jego potrzeb" - tłumaczy Miłosz Trawczyński, Business Consulting Manager w SAS Polska.

Źródło: SAS Institute

Logowanie i rejestracja