Zacznijmy od odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytanie, co to jest właściwie Chatbot? To oprogramowanie, które może rozmawiać z ludźmi np. za pomocą chatu na komunikatorze, aplikacji mobilnej, czy zainstalowanym bezpośrednio na stronie internetowej.
W praktyce wygląda to tak, że Bot jest podłączony do bazy danych, z której pobiera informacje. Mogą to być wcześniej przygotowane odpowiedzi na często zadawane przez klientów zapytania (faq). Bardziej zaawansowane technologicznie mogą uczyć się udzielania odpowiedzi na podstawie wcześniejszych konwersacji.
Czy Chatboty mogą w ogóle wpłynąć na obsługę klienta?
Oczywiście i to na wielu płaszczyznach.
1. Obsługa klienta przez całą dobę
W przeciwieństwie do pracowników obsługi klienta Chatbot nie musi odpoczywać. Jest dostępny siedem dni w tygodniu przez 24 godziny. Jest to bardzo ważne dla klientów, którzy szukają odpowiedzi w późnych godzinach wieczornych, gdy pracownicy obsługi klienta są nieosiągalni. Chatbot oferuje użytkownikom możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania w dowolnej chwili, często prowadząc rozmowę nawet z kilkoma osobami jednocześnie. Dzięki czemu nie muszą oni czekać na odpowiedź z tradycyjnych źródeł kontaktu np. na wiadomość mailową.
Klienci mogą prowadzić konwersację z wirtualnym asystenetem tak, jak z pracownikami obsługi klienta. Ponieważ wiele z Botów korzysta ze sztucznej inteligencji oraz mechanizmu przetwarzania języka naturalnego z powodzeniem mogą oni analizować pytania klienta oraz udzielać rzeczowych odpowiedzi.
2. Pomoc przy zakupie produktu
Przedsiębiorcy często szukają pomysłu aby jak najlepiej usprawnić proces zakupowy produktów. Bot może pomóc klientom w procesie wyboru produktu jaki chcą kupić, podsyłając dodatkowe informacje na jego temat, treści wideo a nawet oferując kod rabatowy. Nierzadko zdarza się, że cały proces zakupowy wraz z płatnością przebiega przy pomocy Chatbota. Wiele znanych firm po zaimplementowaniu wirtualnego asystenta zaobserwowało znaczny wzrost sprzedaży swoich produktów.
Nie ulega wątpliwości, że Chatboty będą coraz częściej gościły w naszym życiu. Niewątpliwie usprawniają interakcję pomiędzy usługami i ludźmi, poprawiając jakość obsługi klienta oraz obniżając w znacznym stopniu koszty obsługi klienta. Odciążając pracowników obsługi od udzielania odpowiedzi na często powtarzające się pytania, dzięki temu mają oni możliwość zajęcia się innymi pracami.
Wirtualni asystenci są najskuteczniejsi w aplikacjach do obsługi klientów w takich branżach jak: handel detaliczny, podróże, usługi finansowe, telekomunikacja, oraz coraz prężniej rozwijająca się branża medyczna.
Dlaczego coraz chętniej korzystamy z pomocy Chatbotów?
Odpowiedź jest bardzo prosta - bo lubimy sięgać po nowinki technologiczne.
Źródło: https://www.mysocialseller.com