Nowe badanie przeprowadzone przez firmę Oracle i uczelnię WHU dowodzi, że efektywność biznesowa wzrasta o dwie trzecie, gdy wdrożeniu odpowiedniej technologii towarzyszy siedem kluczowych elementów. Jak wynika z badania, wiele przedsiębiorstw inwestuje we właściwe technologie, brakuje im jednak kultury, umiejętności lub zachowań niezbędnych do wydobycia z nich wszystkich korzyści. Badanie wykazało, że gdy technologia jest wdrażana bez wskazanych elementów, efektywność biznesowa zwiększa się tylko o jedną piątą.
Wspomniane siedem elementów to: podejmowanie decyzji w oparciu o dane, elastyczność i otwartość na zmiany, kultura przedsiębiorczości, wspólna wizja środowiska cyfrowego, myślenie krytyczne i zadawanie pytań, kultura uczenia się oraz otwarta komunikacja i współpraca.
W badaniu wzięło udział 850 dyrektorów działów kadr i 5600 pracowników, których pytano o to, jak przedsiębiorstwa mogą się dostosować, aby zdobyć przewagę nad konkurencją w erze cyfrowej. Badanie wykazało, że osiągnięcie efektywności biznesowej ma newralgiczne znaczenie dla prężności działania przedsiębiorstwa i jego umiejętności dotrzymywania kroku zmianom. 42% firm odnotowało ogólny wzrost wydajności organizacyjnej po osiągnięciu efektywności biznesowej.
"Tempo zmian nigdy nie było dla przedsiębiorstw ważniejsze niż w obecnej sytuacji. Umiejętność dostosowywania się i prężność działania są dla firm niezwykle ważne, jeśli chcą wyprzedzić konkurencję i mieć najlepsze oferty na rynku. Umiejętność dostosowywania się oznacza lepsze wsparcie dla klientów i jest niezbędna do zaspokajania ich potrzeb. Jest to też jednak ważny element w każdym przedsiębiorstwie, które chce przyciągać i zatrzymywać pracowników dysponujących umiejętnościami pozwalającymi rozwijać firmę. Przedsiębiorstwa nieprzygotowane na niesłabnące tempo zmian nie będą po prostu w stanie rywalizować o wykwalifikowanych pracowników na współczesnym rynku cyfrowym" - powiedział Wilhelm Frost z Wydziału Organizacji Przemysłu i Mikroekonomii na uczelni WHU - Otto Beisheim School of Management.
Jak wynika z badania, jedna trzecia szefów przedsiębiorstw z całego świata uważa, że ich firmy nie działają obecnie w sposób ukierunkowany na przyciąganie utalentowanych pracowników lub rywalizowanie o nich. Na rynkach takich jak Indie, Brazylia i Chile odsetek ten wzrasta do ponad połowy ankietowanych. Jednocześnie jedna czwarta pracowników z całego świata stwierdziła, że obawia się o utratę pracy na rzecz maszyn.
"Badanie pokazuje, że działy kadr mają szansę na wkroczenie do akcji i pokierowanie transformacją personelu, umożliwiając przy tym wydobycie z technologii korzyści w zakresie wydajności. Zbyt wiele przedsiębiorstw wdraża technologie, lecz nie integruje ich właściwie w swoje struktury. Pracownicy wciąż obawiają się rywalizacji o pracę z maszynami, podczas gdy tak naprawdę dla rozwoju przedsiębiorstwa potrzebna jest współpraca ludzi i maszyn. Przy wdrożeniu każdej technologii niezbędna jest zarówno zmiana kulturowa, jak i podniesienie kwalifikacji pracowników, aby mogli oni pracować z maszynami i technologią. To właśnie te umiejętności cyfrowe składają się na siedem elementów niezbędnych do wydobycia prawdziwych korzyści z każdej technologii i przemiany w elastyczne przedsiębiorstwo" - powiedział Joachim Skura, dyrektor ds. strategii w dziale aplikacji HCM w firmie Oracle.
Badanie dotyczące elastyczności przedsiębiorstw przeprowadzono w sierpniu 2018 r. Wzięły w nim udział firmy z 23 krajów na wszystkich kontynentach, zatrudniające w pełnym wymiarze godzin co najmniej 250 pracowników.
Źródło: Oracle