W maju 2019 roku, tuż przed finalizacją transakcji przejęcia firmy przez IBM, Red Hat postanowił zmienić logo. Dotychczasowe logo od 19 lat przedstawiało tajnego agenta (określanego jako „Shadowman”). Społeczność rozumiała, co to logo reprezentuje - dążenie do wzmocnienia pozycji rozwiązań open source podczas rozwoju technologii oraz jednoczenie się wokół nich. Jednak przez część osób nie znających firmy, Shadowman był traktowany dosłownie. A Tobie podoba się nowe logo?
Jak zachować rozpoznawalność i reputację (oraz znaczenie) dotychczasowego logo, tworząc jednocześnie coś świeżego, nowego i łatwego do wykorzystania?
Symbole są istotne, ponieważ ludzie przywiązują do nich wagę. Siła symbolu tkwi w liczbie osób, którym na ich widok przychodzi na myśl podobna koncepcja. Czasem jest to tylko nazwa. Czasem jest to jednak coś więcej - historia, wspólne wartości, wspólny cel czy styl życia.
Jak zatem wprowadzić zmiany stylistyczne, które odzwierciedlają przeszłość, ucieleśniają dzień dzisiejszy i odpowiednio przygotowują firmę na kolejne 20 lat? Firma Red Hat postawiła na celowe, ewolucyjne podejście i zajęła się dość prostymi problemami.
Gdzie się podział tajny agent („Shadowman”)?
Była to bez wątpienia najbardziej problematyczna kwestia. Poza firmą Red Hat i wśród nieznających jej osób Shadowman był jednak traktowany dosłownie. Wyglądał złowrogo i nie był odczytywany jako symbol otwartości i transparentności. Red Hat postanowił wyjść z cienia.
Shadowman był symbolem firmy przez niemal dwa dziesięciolecia, ale to kapelusz - czerwony kapelusz - jest podstawowym i oryginalnym symbolem. Gdy Red Hat przeprowadził ankietę wśród pracowników oraz swojej społeczności, odpowiedź była jedna. Liczy się kapelusz, a nie to, kto go nosi. Wykorzystanie samego kapelusza (a konkretnie kapelusza typu fedora) jako logo Red Hat pomogło firmie też rozwiązać wiele problemów, które sprawiało korzystanie z poprzedniego logo.
Nowe logo jest prostsze, sprawdza się więc tam, gdzie nie ma wiele miejsca (np. wśród ikon ulubionych). Adekwatnie oddaje też nazwę firmy - Red Hat (ang. czerwony kapelusz) - więc częściej możemy go używać. Bez twarzy pod kapeluszem łatwiej jest też dodać tekst i stworzyć cały towarzyszący znakowi logo system.
Jak pisać nazwę „Red Hat”?
Wcześniejsze logo nie oddawało prawidłowej pisowni wielkimi literami i odstępów między wyrazami w nazwie Red Hat. Wprowadzało to sporo zamieszania zarówno w obrębie samej firmy, jak i poza nią. Dużo czasu zajmowało tłumaczenie wszystkim kontrahentom, że taka pisownia nie oddaje w pełni nazwy. Problem był spory, lecz nastąpiło rozwiązanie proste - dodaliśmy spację, aby wyraźnie rozdzielić słowa, i użyliśmy wielkich liter „R” i „H”. Teraz nie ma wątpliwości - nasza nazwa to „Red Hat”!
Wyjście z cienia
Oczywiście odświeżenie logo firmy ma istotne zalety techniczne. Przykładowo nowy znak wygląda znacznie wyraźniej na mniejszych ekranach, które nie były powszechne w 2000 roku, kiedy powstawało poprzednie logo.
Jednak znacznie ważniejszym aspektem obecnej zmiany jest fakt, że nowe logo odzwierciedla ewolucję Red Hata. Firmy, która z niewielkiego startupu stała się wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań open source dla hybrydowych środowisk dla przedsiębiorstw. Red Hat - jako strategiczny partner dla dostawców chmur obliczeniowych, integratorów systemów, dostawców aplikacji, klientów i społeczności open source - może pomóc organizacjom przygotować się do funkcjonowania w cyfrowej przyszłości.
Źródło: Red Hat