Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Aktualności

5 cyfrowych wyzwań przed przyszłymi europarlamentarzystami

Europeian UnionJednym z kluczowych wyzwań stojących przed Unią Europejską jest dbanie o wspólny rynek cyfrowy. W mijającym tygodniu przypada 4 rocznica powołania agendy Jednolitego Rynku Cyfrowego. Wraz ze wzrostem znaczenia tego sektora gospodarki rośnie także konieczność tworzenia skutecznych regulacji, które zapewnią bezpieczeństwo oraz przyniosą maksymalne korzyści obywatelom Wspólnoty.

Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud, prezentuje pięć kluczowych wyzwań, z którymi będą musieli się zmierzyć przyszli europarlamentarzyści i przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Coraz więcej aspektów naszego życia społecznego, rodzinnego i zawodowego jest związanych z siecią i nowymi technologiami, a ogromny wpływ na ich rozwój i funkcjonowanie ma polityka Unii Europejskiej. Dlatego zanim wrzucimy naszą kartę do urny warto się zastanowić jak nasz wybór wpłynie na cyfrową rzeczywistość.

Bezpieczeństwo cyfrowe obywateli
W ostatnich latach Unia Europejska przyjęła dwa ważne akty prawne w kwestii cyberbezpieczeństwa - dyrektywę NIS i Cybersecurity Act. Pierwsza z nich nakładała na dostawców nowe obowiązki m.in. informowania o incydentach, nakazywała rządom powołanie krajowych strategii cyberbezpieczeństwa, a także zespołów reagowania na ataki. Drugi z dokumentów wzmacnia rolę unijnej agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA, a także wprowadza wspólnotowy system certyfikacji technologii. Cyberbezpieczeństwo staje się kwestią nie tylko obronności, ale i gospodarki,  ataki takie jak NotPetya czy WannaCry pokazały, że zaniechania w kwestii ochrony systemów mogą kosztować gospodarkę miliardy euro. Między 2015 a 2017 r. potroiła się liczba ataków za pomocą ransomware, a od 2013 ekonomiczne skutki cyberprzestępczości wzrosły pięciokrotnie. Jeśli Unia chce skutecznie bronić swoich obywateli przed zagrożeniami płynącymi z sieci, musi podjąć dalsze kroki. Przede wszystkim kluczowe będzie zachęcenie firm i jednostek administracji do implementacji systemów bezpieczeństwa. Nawet najlepsze systemy reagowania i liczące setki stron strategie nie uchronią nas przed atakami, jeśli firmy nadal będą zostawiać otwarte drzwi cyberprzestępcom. Budowanie odpowiedniej wiedzy wśród obywateli jest najlepszym sposobem na zmniejszenie strat wynikających z ataków, a potrzeby w tej materii są ogromne. 51% Europejczyków uważa, że za mało wie o cyberzagrożeniach, a 69% firm ma wiedzę podstawową albo nie wie nic o własnej podatności na takie zagrożenia.

Poprawa konkurencyjności
Europejski biznes doskonale zdaje sobie sprawę, że jeśli chce konkurować z firmami z USA oraz Dalekiego Wschodu musi skutecznie wdrażać rozwiązania gospodarki 4.0. W 2018 r. aż 19 krajów UE miało stworzone strategie wdrażania nowych technologii, jednak faktyczna implementacja niestety nie daje powodów do zadowolenia. Jak wynika z badania zleconego przez Komisję Europejską , w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi tylko Wielka Brytania i Hiszpania mogą poszczycić się wyższym wskaźnikiem świadomości nowych technologii wśród firm. Dla USA wskaźnik ten wynosi 60 punktów, a średnia dla UE jedynie 30 punktów. Rozwiązania takie jak sztuczna inteligencja, technologie chmurowe, blockchain wielu europejskim przedsiębiorstwom nie wydają się wystarczająco atrakcyjne, co może w przyszłości skutkować spadkiem ich konkurencyjności wobec firm ze wschodu i zachodu. Co zrobić, żeby ułatwić wrażanie tych innowacji w unijnej gospodarce? Ważnym czynnikiem, który pozwoli na dalszą implementację rozwiązań gospodarki 4.0 jest odpowiednia legislacja, która pozwoli tym technologiom rozwijać się w dynamiczny sposób, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. By to osiągnąć kluczowa jest współpraca organów UE z przedstawicielami sektora. Dobrym przykładem jest tu na przykład współpraca Komisji Europejskiej z zrzeszającą dostawców rozwiązań chmurowych organizacją CISPE, której członkiem jest m.in. Aruba Cloud. Organizacja ta od wielu lat pomaga tworzyć przedstawicielom Unii dobre rozwiązania prawne jak np. rozporządzenie o swobodnym przepływie danych w Europie. Jednym z jej celów wspieranie lokalnych dostawców rozwiązań chmurowych, by tworzyć alternatywę dla globalnych graczy i oferować mieszkańcom Europy infrastrukturę znajdującą się pod unijną jurysdykcją. Równie ważne jest zapewnienie odpowiednich środków na innowacje. Wedle zapowiedzi aż 9,2 mld euro może zostać zainwestowane w latach 2021-2027 w unijny program „Cyfrowa Europa”, który ma wspierać rozwój superkomputerów, sztucznej inteligencji oraz kompetencji cyfrowych.

Sieć nowej generacji
Implementacja technologii tworzących gospodarkę 4.0 w dużej mierze zależy od zdolności przetwarzania i przesyłania danyoch. By to osiągnąć konieczne będzie zastąpienie starych standardów GSM i LTE siecią 5G. Technologia ta stała się jednym z filarów Strategii na rzecz Jednolitego Rynku Cyfrowego, a wszystkie państwa członkowskie zgodziły się wspólne zasady wdrażania tego standardu. W efekcie w 5G już w 2020 ma działać w przynajmniej jednym mieście w każdym kraju, a do 2025 powinna być dostępna do komercyjnego wykorzystania w całej Unii. Niestety ten ambitny plan może nie zostać zrealizowany przez pułapki, w które mogą wpaść kraje członkowskie. Jednym z problemów jest przydzielenie odpowiednich częstotliwości. Przyjętym standardem ma być wykorzystanie zakresu pasma 700 MHz, jednak częstotliwość jest wykorzystywana przez Rosję do celów wojskowych. Jeśli Rosjanie nie zechcą pójść nam na rękę na obszarze krajów z nią graniczących niemożliwe będzie wykorzystanie tego pasma. Unia Europejska będzie musiała solidarnie wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie, inaczej część jej członków może zostać wykluczona z zastosowania nowych technologii.

Przeciwstawienie się dominacji FAANG
Obecne władze UE nie ukrywają, że nie są entuzjastycznie nastawione do dominującej pozycji pięciu technologicznych gigantów: Facebooka, Apple, Amazona, Netflixa i Google, w skrócie FAANG. Z jednej strony monopolistyczna pozycja i kompletna dominacja w sektorze świadczenia niektórych usług powoduje, że europejskim graczom trudniej konkurować globalnie. Z drugiej strony niektóre z tych firm pomimo czerpania olbrzymich korzyści finansowych z dostępu do wspólnego rynku stosują agresywną optymalizację podatkową, uszczuplając wspólnotowy budżet. Wreszcie brak bezpośredniego podlegania pod unijną jurysdykcję powoduje, że firmy te mogą nadużywać naszych danych bez konsekwencji. Jednym z narzędzi, na jakie stawia Unia jest wprowadzenie podatku od przychodów na poziomie 3-6 proc. Jednak jego wprowadzenie będzie wymagało ścisłej współpracy państw członkowskich oraz mocnego przeciwstawienia się lobbingowi amerykańskich gigantów. Niektórzy wpływowi politycy jak Guy Verhofstadt proponują utworzenie centralnego urzędu, który będzie kontrolował działania technologicznych gigantów.

Walka z fake newsami
Kolejnym problemem technologicznym, z którym będą musiały sobie poradzić przyszłe władze Unii Europejskiej, są fałszywe informacje dystrybuowane w sieci. By się im przeciwstawić, potrzebna jest reakcja na szczeblu wspólnotowym. Wśród proponowanych rozwiązań jest zwiększenie kompetencji i finansowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. KE uważa, że należy zainwestować więcej środków w narzędzia cyfrowe, potencjał analizy danych i wyspecjalizowany personel w instytucjach unijnych oraz w państwach członkowskich. Oprócz tego koniecznie będzie wspieranie niezależnego dziennikarstwa i mediów, które pozwolą weryfikować rozsiewane informacje. Kluczowym narzędziem w tym obszarze będzie jednak współpraca z gigantami z branży technologicznej, jak Facebook czy Google, by skutecznie odsiewać fałszywe informacje, a także móc zidentyfikować ich źródło finansowania.

Wyzwania, jakie stoją przed Unią Europejską zdają się być ogromne. Na starym kontynencie ścierają się sprzeczne interesy, a korporacje o wartości przekraczającej PKB niektórych krajów członkowskich walczą o jak największą niezależność. Jednocześnie wśród zwykłych obywateli słabnie przekonanie, że europejski projekt jest skutecznym rozwiązaniem globalnych problemów. Dlatego przed przyszłymi europarlamentarzystami stoi wyzwanie przekonania ludzi do tego, że Unia Europejska może być technologiczną potęgą, a jej obywateli będą chronieni przez działaniami korporacji, przestępców i obcych rządów.

Źródło: Aruba Cloud

Logowanie i rejestracja