Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Aktualności

Cyfryzacja dzieje się w Polsce. Pięć ciekawych przykładów

CyfryzacjaWedług raportu Komisji Europejskiej, Polska zajmuje dopiero 23. miejsce w UE pod względem rozwoju cyfrowej gospodarki i społeczeństwa cyfrowego. Jest to zaskakująca informacja, jeżeli weźmie się pod uwagę, że to właśnie nad Wisłą pracują jedni z najlepszych ekspertów digitalizujących firmy i instytucje publiczne. Oto pięć przykładów na to, że Polacy z sukcesem tworzą cyfrową przyszłość państw i ich gospodarek.

1. Mobilna aplikacja w służbie obywatelom
Na początek przykład na to, że rozwiązania cyfryzacyjne powstające w Polsce to nasz produkt eksportowy. To właśnie w polskim oddziale firmy Cybercom powstały i są rozwijane kluczowe aplikacje mobilne stanowiące część fińskiej platformy e-administracji. Pierwsza z nich to Suomi.fi - dzięki niej obywatele Finlandii mogą mieć dostęp do urzędowych dokumentów na swoich urządzeniach mobilnych.

Druga natomiast to aplikacja Soumi.fi Service Location - baza zawierająca informacje o usługach publicznych dostępnych w Finlandii połączona z modułem Augmented Reality. Aplikacja pokazuje na mapie lokalizacje wszystkich urzędów państwowych i administracji lokalnej, ale zawiera także informacje o bibliotekach, basenach, parkometrach, boiskach sportowych, ośrodkach opieki dziennej, szkołach, ośrodkach zdrowia i innych usługach finansowanych z funduszy publicznych. Po uruchomieniu urządzenia mobilnego, kamera smartfona lub tabletu otwiera się i pokazuje krajobraz rozpościerający się przed użytkownikiem, a na górze ekranu wyświetlane są informacje o pobliskich punktach użyteczności publicznej.

2. Nowoczesna uczelnia w chmurze
Politechnika Warszawska to jedna z wiodących uczelni wyższych w Polsce o ponad 100-letniej tradycji. Obecnie studiuje na niej ponad 36 000 osób. Na 19 wydziałach uczelni prowadzonych jest 48 kierunków. Politechnika Warszawska jest również jedną z najbardziej innowacyjnych uczelni w całej Polsce. Chcąc jeszcze bardziej efektywnie realizować swoją misję i cele finansowe, jej władze postanowiły wdrożyć w całej organizacji scentralizowany system IT, wspierający działalność wszystkich jej komórek. System wspiera m.in. procesy finansowe i księgowe, zarządzanie środkami trwałymi, kontroling, zarządzanie projektami, sprzedaż i dystrybucję, a także rozrachunki masowe ze studentami. Dzięki rozwiązaniu, które stworzyli specjaliści z polskiego oddziału SAP oraz partnera wdrożeniowego przy tym projekcie - SI-Consulting - raporty dotyczące finansów uczelni są generowane 10 razy szybciej, a przy tym przepływ informacji jest bezpieczniejszy niż w dawnym, papierowym systemie.

3. Od papieru do digitalu
Skoro przy papierze jesteśmy, jednym z kluczowych projektów realizowanych przez polskie Ministerstwo Cyfryzacji jest program „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Z jednej strony, wizja „państwa i firm bez papieru” jest kusząca, bo pozwala na gigantyczne oszczędności czasu i zasobów. Z drugiej jednak, proces wdrożenia polityki paperless wymaga wsparcia specjalistów. Polski oddział Xerox wspomaga rodzime firmy w procesie digitalizacji obiegu dokumentów. Inżynierowie i doradcy tworzą rozwiązania, które zapewniają sprawniejsze zarządzanie kontrolowanymi zasobami informacji, śledzenie źródła dokumentów, ułatwią sprawozdawczość audytorską, ale także, a może przede wszystkim, zapewnią większe bezpieczeństwo przechowywania informacji i dokumentów. Zgodnie ze wszelkimi regulacjami o ochronie danych osobowych i RODO, oczywiście.

4. Beton i cyfryzacja
A teraz dowód na to, że cyfryzacja to nie tylko aplikacje mobilne, optymalizacja procesów czy skomplikowane projekty wirtualizacyjne. To także rozwiązania przynoszące realne korzyści… na budowie. Firma Cybercom we współpracy z Intelem i grupą Skanska stworzyła inteligenty kask, który ma poprawić bezpieczeństwo pracowników budowlanych. Jest on podłączony do specjalnego systemu, który monitoruje różne parametry. Urządzenie zaalarmuje biuro budowy w przypadku wykrycia anomalii oznaczających niebezpieczną sytuację na placu budowy, na przykład: wstrząs, uderzenie, upadek czy znaczący wzrost lub spadek temperatury pod kaskiem. Wraz z alertem przesyłana jest lokalizacja pracownika na terenie budowy, dzięki czemu czas reakcji i możliwość udzielenia pomocy znacznie się skrócił. Kask ma ułatwiać również pracę zapleczu administracyjnemu projektów deweloperskich - system, do którego jest podłączony umożliwia pokazanie nadzorowi budowlanemu ważność badań lekarskich, szkoleń BHP czy uprawnień do wykonywania specjalistycznych prac.

5. Przyszłość należy do troskliwych botów
Na koniec przykład, że cyfryzacja to również swoiste uczłowieczanie zautomatyzowanych procesów. Można nawet powiedzieć, że to czasami nauka dobrych manier i… troskliwości. Nieuprzejmość i brak empatii to główne zarzuty pod adresem tradycyjnych call center. Polscy specjaliście transformacji cyfrowej mają jednak na to swoją odpowiedź. Są nią czatboty. Eksperci z polskiego oddziału firmy Capgemini opracowują owe czatboty dla firm z całego świata. Czym dokładnie się zajmują? Projektują cały proces interakcji klienta z botem. Tworzą i „trenują” sztuczną inteligencję wykorzystując modele rozpoznawania języka naturalnego (NLP) polegające na rozumieniu kontekstu wypowiedzi użytkownika oraz jego intencji. Opracowują sekwencje dialogów i wypowiedzi bota oraz integrują go z istniejącymi kanałami komunikacji w przedsiębiorstwie. Budują również jego tożsamość, czyli dostarczają mu informacje niezbędne do obsługi klienta oraz wiedzę socjalną, czyli związaną z interakcjami społecznymi. Mówiąc wprost, uczą go dobrych manier i troskliwości.

Logowanie i rejestracja