Niezależnie od branży, w której działasz, bałagan w IT to ostatnia rzecz, której życzyłbyś sobie w swojej firmie czy instytucji. A jednak - jak czytamy w raporcie firmy badawczej Gartner - około 60% kosztów IT na całym świecie pochłania segment I&O, czyli infrastruktura i operacje. Na szczęście nie ma potrzeby cięcia wydatków na procesy informatyczne w firmach - trzeba tylko skutecznie nimi zarządzać. Tak, aby całe IT działało jak dobrze naoliwiona, sprawna maszyna.
Zróbmy z tym porządek!
Problemy ze skutecznością i efektywnym wykorzystaniem zasobów w usługach informatycznych nie są tematem nowym. Pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku przedstawiciele brytyjskiej administracji rządowej stwierdzili „dość bałaganu i marnotrawstwa zasobów ludzkich w IT!” i zlecili stworzenie zbioru dobrych praktyk - Information Technology Infrastructure Library, w skrócie ITIL. Zaczęło się od książki HelpDesk, wydanej w 1989 roku, a funkcjonująca dziś trzecia odsłona biblioteki ITIL liczy aż pięć opracowań i stanowi swoisty kodeks postępowania w zarządzaniu procesami IT.
Szkielet firmowego IT
ITIL jest dziś tak rozpowszechniony, że można śmiało nazwać go ogólnoświatowym frameworkiem działań w IT. Wdrażają go tysiące firm na całym świecie, m. in. BP, Hewlett-Packard czy Sony, co dowodzi, że sprawdza się on i przyczynia się do podnoszenia standardów IT niezależnie od branży. Zarówno organizacje komercyjne, jak też np. agencje rządowe wprowadziły zalecenia ITIL, które w grudniu 2005 roku zostały sformalizowane. To wtedy właśnie powstał pierwszy na świecie standard zarządzania usługami informatycznymi - ISO/IEC 20000. Polska wersja tej normy powstała zaledwie dwa lata później i niczym nie różni się od oryginału.
Co zyskasz, wdrażając ITIL w swojej firmie?
Sprawisz, że potencjał pracowników działów IT będzie w pełni wykorzystany, a pieniądze nie będą się marnować. Usługi będą mogły być lepiej oceniane i usprawniane według potrzeb, co oznacza, że uporządkujesz chaos zakradający się do IT. Nie wystarczy jednak zapoznać się z pięcioksięgiem ITIL, by skutecznie wprowadzać zmiany - dobrze, jeśli poznasz zagadnienie z pierwszej ręki - od ekspertów. Skorzystaj ze szkoleń (na terenie Warszawy warto zapoznać się z ofertą Rethink) i naucz się optymalnie wykorzystywać infrastrukturę i zasoby ludzkie - jeśli zaczniesz robić to skutecznie, zyskasz przewagę nad konkurencją.
Szkolenie ITIL Foundation - dlaczego warto?
Przede wszystkim zrozumiesz, gdzie leży oszczędność środków finansowych i zasobów ludzkich, dzięki czemu zoptymalizujesz pracę działu IT w swojej firmie lub zespole. Poznasz metodyki oraz kluczowe pojęcia i definicje biblioteki ITIL, a eksperci przeprowadzą cię przez wszystkie fazy - strategii, projektowania, przekazania, eksploatacji oraz ustawicznego doskonalenia usług. Dzięki tej wiedzy będziesz umiał skutecznie zarządzać cyklem życia usługi IT. Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla managerów IT, jak też pracowników niższego szczebla, konsultantów i osób indywidualnych, zainteresowanych zagadnieniem.