Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Technologie a Transport 4.0

Transport multimodalnyRoch Muraine, Global Sales Director, Transport z firmy ALE, analizuje dostępne obecnie i przewidywane w przyszłości technologie, które umożliwią pasażerom korzystanie z systemu transportu multimodalnego. Dziś większość usług transportowych wciąż jest oparta na kombinacji niepowiązanych ze sobą odcinków, co nie pozwala na wykorzystanie pełnego potencjału połączonego modelu podróży. Czy technologia wpłynie nieodwracalnie na sposób podróżowania? Jakie wyzwania niosą ze sobą łączność sieciowa, zarządzanie olbrzymią ilością danych i platformy komunikacyjne?

Niezależnie od tego, czy chodzi o wykorzystanie dojazdu na nadrabianie zaległości w pracy, komunikację ze współpracownikami i znajomymi, czy o rozrywkę - ludzie w podróży nie chcą tracić kontaktu. Nadchodzi era transportu multimodalnego, który polega na wykorzystaniu dwóch lub więcej rodzajów transportu w ramach jednego kontraktu.

Wyjaśnijmy, czym jest „Transport 4.0”
Wszystko wskazuje na to, że przyszłością jest transport multimodalny, w którym różne formy transportu są połączone w jedną interakcję z pasażerem i zorganizowane w pełną podróż od drzwi do drzwi. Wyobraźmy sobie, że kupno jednego biletu pozwala nam wsiąść do pociągu, przesiąść do samolotu i dostać się prosto do hotelu, w którym bagaż już na nas czeka. Chodzi o to, aby podróżowanie było sprawniejsze, bezpieczniejsze, bardziej przyjazne dla środowiska i mniej kłopotliwe, a jednocześnie trwało krócej i kosztowało mniej. Zaczynamy sobie dopiero uświadamiać, jak może wyglądać ta przyszłość i jak bardzo może odmienić podróżowanie.

Zintegrowane doświadczenie - jesteśmy na dobrej drodze
Podróż multimodalna rozpoczyna się w domu lub na smartfonie. Istnieją już aplikacje i strony internetowe do planowania podróży, które wyświetlają różne formy transportu, czasy przejazdu i koszty, pomagając pasażerom dotrzeć z punktu A do punktu B. Nawet one operują jednak na ofertach oddzielnych dostawców i osobnych systemach intermodalnych. W przyszłości za pomocą usług tego typu będziemy w stanie zarezerwować całą podróż przy użyciu jednej aplikacji.

Inteligentne i elektroniczne systemy biletowe zasadniczo już istnieją. Od kart pokładowych zapisywanych na smartfonach po zbliżeniowe systemy biletowe w autobusach - następnym krokiem będzie oferowanie jednego biletu na wszystkie formy transportu.

Kolejnym przyszłościowym rozwiązaniem w obszarze podróży multimodalnych jest podróż przy użyciu jednego tokenu (ang. single token travel) - dane biometryczne pasażera i dane podróży służą tu do stworzenia cyfrowego rekordu i zapewnienia bezpiecznego uwierzytelniania. Technika ta może usprawnić podróż, skracając czas pochłaniany przez kontrole bezpieczeństwa, odprawę, wchodzenie na pokład samolotów czy stacje.

W celu urzeczywistnienia podróży multimodalnych systemy transportowe muszą być ze sobą skomunikowane zarówno na poziomie fizycznym, jak i operacyjnym. Konieczna jest więc właściwa infrastruktura, wsparta wysokiej jakości systemami udostępniającymi informacje w czasie rzeczywistym, pozwalającymi łączyć trasy, rozkłady jazdy i ceny biletów.

Możliwości komunikacji dla pasażerów
Komunikacja jest ważnym elementem podróżowania - zapewnienie pasażerom łączności i dostępu do informacji zwiększa komfort podróży. Smartfony, laptopy i tablety są dziś standardowym wyposażeniem pasażerów na całym świecie. Wszechobecne są też publiczne sieci Wi-Fi. Równie powszechne musi się stać udostępnianie danych w czasie rzeczywistym i komunikacja między operatorami środków transportu. Istnieją aplikacje, które dostarczają porady i wskazówki pomagające znaleźć sklepy detaliczne i bramki na lotnisku, a nawet zlokalizować samochód. To jednak wciąż za mało. Prawdziwym elementem, który zoptymalizuje doświadczenia pasażera, będzie możliwość skorzystania z pomocy w czasie rzeczywistym.

Usługi współpracy wbudowane w aplikacje za pośrednictwem platform udostępniających komunikację jako usługę (CPaaS - ang. Communications Platform as a Service) umożliwiają firmom transportowym komunikację tekstową, głosową i wideo w czasie rzeczywistym. Pozwala to przekazywać informacje o zmianie rozkładu jazdy i informacje o podróży, wchodzić w interakcje z załogą i pasażerami w czasie rzeczywistym oraz rozpowszechniać powiadomienia alarmowe.

Podstawy w postaci otwartych danych i interfejsów API
W każdej sekundzie gromadzone są olbrzymie ilości danych z systemów zarządzania ruchem, kamer monitoringu, systemów wykrywania pojazdów i wielu innych urządzeń, w tym Internetu rzeczy. Wraz ze wzrostem poziomu inteligencji systemów transportu ich ilość może jedynie rosnąć. Gromadzenie danych jest jednak tylko jednym z wyzwań. Prawdziwa wartość tkwi bowiem w udostępnianiu danych i tworzeniu procesów operacyjnych pozwalających zbudować w pełni zintegrowane systemy transportowe.

Infrastruktura oparta na otwartych danych i interfejsach API będzie ważnym czynnikiem stymulującym wdrażanie innowacji transportowych i rozwiązań zwiększających mobilność w przyszłości. Transport multimodalny wymaga współpracy różnych operatorów w celu zoptymalizowania podróży, nie jest to jednak możliwe, gdy operatorzy nie wiedzą, co się wokół nich dzieje.

Ochrona sieci
Mimo wszystkich tych korzyści wyzwaniem jest w dalszym ciągu bezpieczeństwo. Rozwój Internetu rzeczy i wzrost liczby urządzeń podłączonych do sieci wykorzystywanych przez operatorów transportowych w rozszerzających się sieciach może tylko zwiększyć liczbę punktów podatnych na nieautoryzowany dostęp, dlatego sieci muszą zostać odpowiednio zabezpieczone. Cyberataki i naruszenia ochrony danych należą obecnie do najpoważniejszych problemów działów informatycznych. Zabezpieczenie danych będzie niezwykle ważne dla operatorów, ponieważ w przeciwnym razie ryzykują oni utratę zaufania pasażerów i korzyści płynących z usprawnionej podróży.

Jednym z rozwiązań tego problemu jest segmentacja Internetu rzeczy w ramach wielowarstwowego systemu zabezpieczeń. Segmentacja urządzeń tworzących Internet rzeczy na kilka wirtualnych środowisk w określonej sieci pozwala firmom znacznie zmniejszyć ryzyko szeroko zakrojonego naruszenia bezpieczeństwa.

Rzut oka w przyszłość
Transport multimodalny całkowicie zmieni nasz sposób podróżowania. Niezbędne techniki już istnieją, a otwarte interfejsy API umożliwiają oferowanie jednego biletu, jednej płatności i jednego planu podróży obejmującego różne formy transportu. Abyśmy jednak mogli w pełni wykorzystać taką płynną, sprawną podróż, podstawy - czyli łączące wszystkie te elementy sieci i systemy - trzeba stworzyć już teraz. Konieczna jest więc bezpieczna i niezawodna sieć, która zapewni pasażerom i operatorom łączność niezależnie od wykorzystywanej formy transportu.

Źródło: ALE

Logowanie i rejestracja