Tworzenie strony internetowej musi dziś nieodmiennie wiązać się z wyborem usługi hostingowej. Oczywiście wyjątkiem są prywatne serwery, jednak czasem koszt ich utrzymania (oraz zakupu) jest o wiele większy niż ma to miejsce, gdy „wynajmujemy” takie miejsce w jednej z firm hostingowych. Co ciekawe, także i tutaj można zauważyć różnice, gdyż niektóre oferty pobierają od nas opłatę za każdy miesiąc użytkowania, a inne są wręcz darmowe. Jak więc wybrać hosting, który spełni nasze oczekiwania? Czym kierować się podczas poszukiwań i podejmując finalną decyzję?
Czym jest hosting?
Hosting wiąże się z udostępnianiem i rezerwacją. Jedną stroną umowy na tego typu usługę jest klient, który chce mieć swój adres WWW w Internecie, drugą ktoś, kto posiada wolne zasoby serwerowni. Co się udostępnia i rezerwuje? Są to przede wszystkim:
- miejsce na dysku serwera (najczęściej chodzi o macierz RAID),
- przepustowość łącza, dzięki któremu użytkownik może przesyłać dane na serwer,
- usługi obsługi serwera, które np. mają utrzymać stabilność wyświetlania lub po prostu ułatwić korzystanie z usługi,
- stopień maksymalnego obciążenie w ramach hostingu serwerowni.
Jak?
Zakładając, że zależy nam na jakości, dobrym wsparciu osób zarządzających serwerem oraz ogólnej stabilności współpracy powinniśmy już na samym początku odrzucić wszelkie darmowe propozycje, które przez swoje ograniczenia są dziś atrakcyjne jedynie dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w Internecie. Dlaczego? Ich awaryjność, stabilność i szybkość pozostawia wiele do życzenia, a poza tym nigdy nie możemy być pewni, iż będzie to stała współpraca, gdyż takie „atrakcyjne” opcje lubią znikać w najmniej spodziewanym momencie. Usługi dodatkowe to też nie ten adres. Ubogo jest więc w darmowym świecie hostingu, a to właśnie możliwości i pakiety opcji dodatkowych mają tu głównie wpływ na zadowolenie klienta.
Zły wybór - ile można stracić?
Hosting to trochę taka metoda promocji w Internecie. Od niego zależy, czy łatwo trafimy do odbiorcy, niezależnie jakiego typu biznes zamierzamy rozwijać. Oczywiście wiele zależy również od pozycjonowania w wyszukiwarce, jednak sukces gwarantuje nam stabilne działanie. Odbiorca nie może długo czekać na załadowanie się domeny, poza tym oczekuje on łatwej nawigacji. Jeśli zaś wybierzemy nieodpowiedni hosting to:
- stracimy wizerunkowo i pod względem rzetelności (niestabilność równa się tu częstym sytuacją braku dostępu do strony WWW),
- Google AdWords i tak naliczy nam opłatę za „klik” nawet, gdy domena będzie niedostępna, co równa się bezsensownej stracie pieniędzy,
- wielu użytkowników szybko zrezygnuje z chęci poznania treści strony (przy portalach informacyjnych, gdzie od ruchu zależy rentowność domeny jest to na pewno spory problem),
- utrata wypracowanej pozycji w wynikach wyszukiwania (wystarczy kilka dni, gdy strona nie działa i miesiące pracy mogą pójść na marne, a odzyskanie miejsca będzie trwało bardzo długo).
Dobry hosting - co mogę zyskać?
Pierwszym i najważniejszym profitem z decyzji wyboru dobrego i stabilnego hostingu jest oczywiście dobry fundament pod działalność i zaistnienie wśród innych stron WWW. Nie musi to jednak oznaczać, iż zapłacimy za taką możliwość zbyt wiele, gdyż konkurencja lubi konkurować na to, kto zaproponuje niższą cenę, a przy ilości użytkowników, którzy wybierają hosting mogą sobie na to pozwolić zarówno te mniejsze, jak i większe firmy hostingowe. Finalnie wszystko zależy od naszych potrzeb – dla jednych wystarczy hosting współdzielony, inna firma wybierze dedykowany. Ważne jednak, by nasz wybór był podyktowany:
- dogłębną analizą własnych potrzeb,
- rozeznaniem w opiniach internetowych użytkowników, na temat danego hostingodawcy,
- weryfikacją wiarygodności firmy hostingowej (np. numeru NIP),
- jakością obsługi (wystarczy wysłać maila z zapytaniem, by zorientować się, na jaki poziom kompetencji i życzliwości możemy liczyć),
- wykorzystaniem okresu próbnego, który oferuje wiele hostingów,
- testem łącza, dzięki specjalnie do tego służącym i ogólnodostępnym narzędziom.
Artykuł Partnera