Jak wynika z globalnych badań przeprowadzonych na zlecenie Fujitsu, ponad połowa (52%) dyrektorów uważa, że w 2021 roku ich firmy nie będą już istnieć w swojej obecnej formie na skutek rewolucji cyfrowej. Prawie wszyscy respondenci (98%) przyznają, że ich firmy już odczuły i będą nadal odczuwać skutki rewolucji cyfrowej, a 92% - że firmy muszą się rozwijać, aby z powodzeniem prowadzić działalność w cyfrowym świecie. 75% badanych spodziewa się zasadniczych zmian w swoich sektorach w ciągu najbliższych pięciu lat.
Odpowiadając na pytanie, co lub kto wpływa na działania podejmowane przez firmę w związku z rewolucją cyfrową, prawie połowa (45%) badanych wskazała na dyrektorów najwyższego szczebla lub kadrę kierowniczą. Biorąc pod uwagę otoczenie zewnętrzne, większość liderów stwierdziła, że są to klienci (45%). Na drugim miejscu znalazły się firmy konkurencyjne (31%). Wśród dyrektorów wykonawczych zapytanych, kto kieruje rewolucją cyfrową w ich sektorze, tylko 12% wskazało na siebie samych, natomiast 45% - na firmy debiutujące (tzw. startupy) oraz organizacje spoza ich branży.
Choć liderzy firm spodziewają się gwałtownych zmian w ciągu najbliższych lat, większość (72%) twierdzi, że cyfryzacja oferuje im istotne korzyści, a cztery piąte (80%) uważa ją za pozytywne zjawisko. Przedsiębiorstwa chciałyby szybko osiągnąć te potencjalne korzyści z rewolucji cyfrowej. Zdaniem 71% respondentów firmy powinny szybciej wprowadzać innowacje, aby dotrzymać kroku zmianom. Najwięcej dyrektorów wyrażających taką opinię jest w Finlandii (97%), najmniej - w Hiszpanii (36%).
"Rewolucja cyfrowa zmienia modele biznesowe, strumienie przychodów, operacje i procesy, relacje z klientami i ich obsługę oraz wiele innych aspektów działalności firmy. To właśnie ten potencjał jest przyczyną obaw. Mimo niewątpliwych korzyści, które mogą osiągnąć firmy, jedna trzecia (33%) dyrektorów wolałaby nie mieć do czynienia z rewolucją cyfrową. Takie są fakty. W przeszłości analizowaliśmy już opinie na temat cyfrowej transformacji oraz podejście do tego zagadnienia wśród osób, które podejmują decyzje dotyczące technologii informatycznych w przedsiębiorstwach. W porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat, a nawet sprzed roku, szefowie firm czują się dziś pewniej. Wiedzą, że ich firmy muszą nie tylko dotrzymać kroku konkurencji, ale dołożyć wszelkich starań, aby ją wyprzedzić. Muszą też przeprowadzić cyfryzację szybciej i bardziej zdecydowanie, zgodnie z odpowiednią strategią. To zapewni im sukces. Z ankiety wyraźnie wynika, że firmy odczuwają presję na sukces w erze cyfryzacji" - powiedział Duncan Tait, wiceprezes i dyrektor na region Europy, Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki (EMEIA) oraz Ameryki Północnej i Południowej w firmie Fujitsu.
Na pytanie, co jest potrzebne, aby z powodzeniem prowadzić działalność w cyfrowym świecie, prawie trzy czwarte (72%) liderów wskazało na konieczność strategicznej współpracy z firmami, które pomogą im w opracowaniu strategii działania w warunkach rewolucji cyfrowej. 73% jest zdania, że zdolność firmy do osiągania sukcesów w świecie cyfrowym zależy głownie od technologii, a 67% - że firma powinna nawiązać współpracę z zewnętrznymi specjalistami w tym zakresie.
"Niezwykle ważna jest możliwość połączenia wiedzy, pomysłów i zasobów z partnerem, który wie, czego potrzebuje firma, aby z powodzeniem prowadzić działalność w świecie cyfrowym" - dodał Tait. "Wszyscy, których dotyczy rewolucja cyfrowa, powinni ze sobą współpracować, aby razem szukać najlepszych rozwiązań. Wówczas firmy nie pozostaną w tyle za postępem technologicznym. Będą się rozwijać, wprowadzać innowacje i wykazywać coraz lepsze wyniki. W ten sposób osiągną wszystkie korzyści, jakie oferuje im era cyfrowa".
Powyższe dane pochodzą z badania (Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption) przeprowadzonego we wrześniu 2016 roku przez niezależną firmę badawczą Censuswide. Badanie przeprowadzono wśród 1180 dyrektorów najwyższego szczebla przedsiębiorstw z całego świata.
Źródło: Fujitsu