Digitalizacja zatacza coraz szersze kręgi. W 2016 roku stanie się ona motorem zmian w wielu przedsiębiorstwach: dzięki nowym technologiom stanowisko pracy stanie się bardziej „inteligentne”, rozwiązania z zakresu analizy danych umocnią relacje z klientami, a Internet Rzeczy wkroczy do kolejnych branż. Niektóre trendy już dziś spotykają się z szeroką akceptacją. Inne natomiast intensywniej rozwiną się dopiero w najbliższych miesiącach. Citrix przygląda się bliżej tym, które najsilniej wpłyną na organizacje i użytkowników w 2016 roku.
1. Zyska chmura hybrydowa
Rok 2016 będzie rokiem chmury hybrydowej. Dotychczas część firm miało obiekcje przed korzystaniem z chmury obliczeniowej, które dotyczyły przede wszystkim kwestii jej bezpieczeństwa i niezawodności. Korzystanie z tego rozwiązania utrudniały także wewnętrzne wytyczne w przedsiębiorstwach oraz regulacje prawne. Jednak, chmura hybrydowa jest i będzie coraz częściej stosowana w organizacjach, gdyż dzięki niej można - w zależności od potrzeb organizacji - korzystać zarówno z lokalnej infrastruktury jak też rozwiązań ulokowanych w chmurze. Należy jednak wypracować odpowiednią metodę spójnego i przejrzystego zarządzania obydwoma środowiskami (zarówno lokalnym jak i chmurowym) co jest spowodowane wzrostem złożoności środowiska systemowego. Do tego mogą posłużyć rozwiązania typu Infrastructure-as-a-Service (IaaS), które ułatwiają zarządzanie. W 2016 roku firmy będą posiadały wszystkie niezbędne narzędzia, by wdrażać różnorodne modele IT i zarządzać nimi.
2. Mobilność i współczesne stanowisko pracy
W rozpoczynającym się roku proces digitalizacji postawi na głowie dotychczasowe modele pracy. Działy IT staną przed wyzwaniem, jakim jest umiejętne zintegrowanie istniejących rozwiązań sieciowych, wirtualizacji i nowych inwestycji IT w ramach urządzeń końcowych, stosowanych przez użytkowników. Tylko w ten sposób można zapewnić pracownikom dostęp do niezbędnych danych i aplikacji z dowolnego miejsca i czasie przy zachowaniu odpowiednich zasad bezpieczeństwa i wymogów regulacyjnych.
Przedsiębiorstwa, które potrafią rozpoznać znaczenie cyfrowego stanowiska pracy, mogą znacząco poprawić efektywność swojej działalności. Jednak o prawdziwej transformacji będzie można mówić dopiero wówczas, gdy biura, technologie i potrzeby pracowników będą ze sobą odpowiednio harmonizować. Powstaną w ten sposób wszechstronne, wspólne struktury, w ramach których łatwiej będzie można rozwijać innowacje. Wymaga to jednak optymalizacji obecnych form pracy, nowej organizacji tradycyjnych struktur biurowych i gotowości pracowników do realizowania nowych koncepcji.
3. Nowe projekty analizy danych
W 2016 roku nowe, rozwijające się technologie analizy danych coraz wyraźniej przyczynią się do wzmocnienia relacji klientów z firmą i odkrywania nowych kanałów sprzedaży. Technologia ta będzie intensywnie wykorzystywana nie tylko przez duże firmy, ale także przez małe i średnie przedsiębiorstwa - zarówno w branży B2B, jaki i B2C. Celem jest zarówno rozszerzenie grona klientów, ale także uzyskanie wiedzy o tym, w jaki sposób można zapobiec ich utracie. Dodatkowo analizie poddaje się nowe możliwości sprzedaży rozszerzonej i krzyżowej oraz możliwości tworzenia długotrwałego przywiązania klienta do firmy. Szczególnie ważny jest przy tym fakt, że analiza danych zapewnia maksymalne możliwe wykorzystanie oferowanych produktów przez klientów. Tzw. „myślenie projektujące” pomaga dodatkowo stworzyć dogłębne zrozumienie pozyskanych informacji. To połączenie danych i projektu otworzy firmom w nowym roku całkowicie nowe perspektywy: jeszcze precyzyjniejsze dostosowanie rozwiązań do potrzeb użytkowników.
4. Większy potencjał Internetu Rzeczy (IoT)
Internet Rzeczy (Internet of Things) także będzie kluczowym tematem w 2016 roku. Dzięki tej idei wiele przedsiębiorstw złapie „wiatr w żagle”. Włączenie różnych przedmiotów do sieci, tak by mogły gromadzić i wymieniać dane to aspekt, który może być interesujący dla wielu branż. Przykładem może być tutaj opieka zdrowotna: termometry i aparaty do EKG wyposażone w Bluetooth mogą łączyć się z elektronicznym systemem dokumentacji medycznej (EMR). Dzięki temu możliwy będzie szybki dostęp do kontroli czynności życiowych oraz wzrost efektywności: nowe rozwiązania mogą pomóc pacjentowi na miejscu.
Także typowe biuro może skorzystać na koncepcji IoT. Coraz więcej przedsiębiorstw przekształca swoje tradycyjne biura w nowoczesne stanowiska pracy: poprawia to współpracę między pracownikami i wykorzystanie powierzchni biurowej. Internet Rzeczy może mieć np. zastosowanie przy automatycznym przydzielaniu pomieszczeń konferencyjnych lub koordynowaniu poszczególnych procesów roboczych.
Źródło: Citrix