Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Aktualności

2015 rok - Krzysztof Rachwalski z Veeam Software przewiduje duże zmiany

Veeam PrognozyKrzysztof Rachwalski - dyrektor regionalny na rynki Europy Wschodniej w Veeam Software - przewiduje, że w 2015 roku branża IT przejdzie fundamentalne zmiany spowodowane wzrastającym popytem użytkowników na całodobowy dostęp do danych i aplikacji z czasem przywracania po awarii liczonym w minutach, a nie godzinach i dniach.


Rok 2014 obfitował w wiele interesujących wydarzeń. Wskaźnik swobodnego dostępu do internetu dla całej populacji na świecie przekroczył magiczną liczbę 40 procent. 12 listopada miało miejsce historyczne lądowanie sondy Rosetta i lądownika Philae na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko, które transmitowane było na żywo przez Europejską Agencję Kosmiczną. Byliśmy także świadkami dziesiątych urodzin Facebooka i jego słynnych już, 60-sekundowych filmików wideo „A Look Back”.

Zdarzenia te pokazują, że w coraz większym stopniu polegamy na technologii, a IT odgrywa kluczową rolę w sposobie, w jaki odbieramy informacje i wykorzystujemy je do celów osobistych oraz zawodowych. Użytkownicy domagają się całodobowego dostępu do treści, z każdego miejsca na świecie. To powoduje, że presja jaka wywierana jest na współczesnej infrastrukturze informatycznej nigdy jeszcze nie była tak duża. Rok 2014 pokazał, w którą stronę podąża popyt, ale co nas czeka w 2015? Czego użytkownicy będą oczekiwać od IT w ciągu najbliższych 12 miesięcy? I jak na to zareaguje branża?

Oto najważniejsze trendy technologiczne, jakich spodziewamy się w 2015 roku:

1) Ciągłość biznesowa (Always-On Business™) stanie się normą na całym świecie
Niektórzy mogą stwierdzić, że „to nic nowego”. W pewnym stopniu jest to prawdą, jednak w 2015 roku popyt na wysoką dostępność wzrośnie. Odegra ona kluczową rolę na wielu płaszczyznach - użytkownicy będą oczekiwali nieskrępowanego, całodobowego dostępu do aplikacji i danych w miarę wprowadzania kolejnych innowacji w urządzeniach mobilnych oraz wdrażania i upowszechniania szybszych sieci (4G, LTE, 5G itd.). W 2013 roku rynek aplikacji mobilnych był wart niemal 27 mld dol., a w roku 2017 kwota ta ma wzrosnąć do ponad 76 mld dol. Użytkownicy biznesowi będą domagać się powszechnego dostępu do aplikacji i danych jeszcze głośniej niż konsumenci, a presja ta skłoni liderów IT do przemyślenia istniejących modeli dostępności. W miarę postępu wirtualizacji, elastyczność i niezawodność sieci znajdzie się w centrum uwagi, ale to dostępność stanie się strategiczną kwestią dla liderów biznesu. Dotychczasowe postawy się zmienią - wskaźniki RTO lub RPO mierzone w godzinach staną się nie do przyjęcia, a działy IT będą musiały zapewnić wskaźnik RTPO™ mierzony w minutach. Dotychczasowe poglądy będą musiały ewoluować, a ruch w kierunku ciągłości biznesowej nabierze rozpędu. Firmy, które podążą za tym trendem, będą prosperować, ale spodziewam się, że niektóre organizacje go zlekceważą, w związku z czym w ciągu następnych 12 miesięcy wydarzy się kilka głośnych katastrof związanych z dostępnością.

2) Ilość danych w dalszym ciągu będzie rosła
W ciągu kilku najbliższych lat ilość danych będzie nadal gwałtownie rosła (niektórzy obserwatorzy przewidują, że do 2018 roku osiągnie poziom nawet 400 zettabajtów). Uwarunkowane jest to zjawiskiem Internetu Rzeczy (Internet of Things) - analitycy przewidują, że do 2020 roku na świecie będzie 26 miliardów urządzeń podłączonych do sieci, generujących i konsumujących dane. Bez względu na to, gdzie powstają dane, firmy inwestują znaczne środki w ich przechowywanie, analizowanie i wyszukiwanie. W 2015 roku organizacje będą dokonywać nowych inwestycji i wykorzystywać istniejące centra danych aby zapanować nad eksplozją danych. Trend ten będzie się nasilał. W ciągu najbliższych 12-24 miesięcy kluczowego znaczenia nabierze strategia klasyfikacji danych. Liderzy biznesu będą musieli ustalić, które dane należy zachować, a które usunąć, które nadają się do przechowywania w chmurze, a które powinny pozostać w systemach lokalnych. Rosnąca wykładniczo ilość danych sprawi, że zachowywanie wszystkiego okaże się trudne, wręcz niemożliwe.

3) Chmura, chmura i jeszcze raz chmura
Chmura to nic nowego. W branży mówiło się o niej od dawna, ale w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił duży postęp tej technologii. Firmy zaczynają coraz śmielej korzystać z chmury w celu zwiększenia elastyczności biznesowej przy ograniczeniu kosztów i złożoności, ale wciąż niepokoją się o bezpieczeństwo i dostępność danych. Wprowadzenie takich platform, jak Microsoft Azure i VMware vCloud Air pokazuje, że technologie chmurowe osiągnęły dojrzałość. Eksperci przewidują, że w przyszłym roku rozwój usług lokalnych, które będą dzielić się pracą z usługami rezydującymi w chmurze przyspieszy. Rozwiązania do usuwania skutków awarii i zapewniania wysokiej dostępności będą oferowane jako usługa w chmurze, a dane będą niezawodnie przesyłane do dostawców hostingu, skąd będzie można je szybko i efektywnie przywracać. Dzięki temu firmy zwiększą dostępność informacji, spełnią regułę 3-2-1 ochrony danych i stworzą dodatkowe źródła przychodów dla dostawców usług (m.in. za sprawą innowacyjnych programów, które ułatwią realizację chmurowych strategii biznesowych). W 2015 roku chmura będzie nadal rosła, usuwanie skutków awarii z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych będzie się upowszechniać, a chmura jako całość zacznie się jednoczyć.

4) Ochrona punktów końcowych i zarządzanie pod mikroskopem
W ciągu kilku ostatnich lat zainwestowano znaczne środki w infrastrukturę centrów danych, technologie wirtualizacji i rozwiązania wysokiej dostępności. W wielu firmach uważa się, że współczesne centrum danych powinno być w dużej mierze zwirtualizowane. Niewielu jednak pamięta, że w przeciwieństwie do serwerów, punkty końcowe zawsze pozostaną fizyczne, a one również muszą być stale dostępne. Choć rynek ochrony punktów końcowych rośnie w stałym tempie - skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) ma wynosić 5 procent do 2018 r. - nie przykłada się odpowiedniej wagi do zabezpieczenia tego, co stanowi podstawę funkcjonowania wielu firm, czyli urządzeń, które spoczywają w rękach użytkowników. Spodziewam się, że w przyszłym roku to się zmieni. Działy IT uświadomią sobie, że po latach inwestycji w zabezpieczenie centrum danych muszą położyć nacisk na ochronę punktów końcowych. Innowacje w zakresie konstrukcji urządzeń oraz rozwiązań zabezpieczających zapoczątkują tę zmianę, a punkty końcowe wreszcie otrzymają ochronę klasy korporacyjnej, na jaką zasługują znajdujące się w nich aplikacje i dane.

5) „Internet Rzeczy” stanie się rzeczywistością… a działy IT będą musiały spojrzeć prawdzie w oczy
IDC przewiduje, że światowy rynek rozwiązań „Internetu Rzeczy” (Internet of Things, IoT) wzrośnie z 1,9 bln dol. w 2013 roku do 7,1 bln dol. w roku 2020. Apetyty na IoT wzrósł do tego stopnia, że ponad dwie trzecie konsumentów planuje do roku 2019 nabycie sieciowych technologii domowych, a niemal połowa planuje zakup technologii klasy wearable (przeznaczonych do noszenia przy ciele). Choć IoT od dawna jest jednym z ulubionych tematów mediów, wydaje się, że użytkownicy dopiero teraz zaczynają go akceptować, a producenci dostarczają rozwiązania wykorzystujące jego potencjał. W ciągu najbliższych 12-24 miesięcy sprawi to poważne problemy działom IT. Niezawodność i dostępność usług nabierze kluczowego znaczenia. Użytkownicy będą oczekiwać ciągłego funkcjonowania usług, a działy IT będą musiały je zapewnić. Ewentualne niepowodzenie może słono kosztować. Koszt godzinnego przestoju już teraz wyraża się liczbą sześciocyfrową, a w erze IoT może być znacznie wyższy. W 2015 roku działy IT albo podejmą rękawicę i zagwarantują wysoką dostępność, albo narażą firmy na niepowetowane straty. Czas pokaże.

Czytaj również:
-> Prognozy Rick'a Vanover'a z Veeam Software na 2015 rok

Logowanie i rejestracja