RSA, dział zabezpieczeń firmy EMC, przedstawił wyniki najnowszego badania, przeprowadzoego wspólnie z instytutem Ponemon, dotyczącego nastawienia konsumentów do bezpieczeństwa w Internecie. Nowy raport opisuje nastawienie konsumentów do zakupów w Internecie i bezpieczeństwa urządzeń mobilnych.
Blisko połowa respondentów padła ofiarą co najmniej jednego przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych. 45% osób stwierdziło, że nie mają pewności co do tego, czy wiedzą o wszystkich przypadkach kradzieży swoich prywatnych danych. Z drugiej strony wielu respondentów zdradziło zwiększone obawy o bezpieczeństwo danych, głównie z uwagi na coraz bardziej powszechne używanie urządzeń mobilnych i nieustanne doniesienia o kolejnych włamaniach. Jednakże pomimo tych większych obaw w wielu przypadkach nie wpłynęło to jednak na zmianę postaw konsumentów w kontekście bezpieczeństwa w Internecie.
Zakupy w Internecie (bezpieczne)
Chociaż w minionym roku byliśmy świadkami bardzo wielu przypadków naruszenia bezpieczeństwa danych w sklepach internetowych, konsumenci wykazują tendencję do częstszego wykazywania ryzykownych zachowań. Dodatkowo, przeważająca większość nie ma zamiaru by zmienić swoje dotychczasowe postępowanie, które mogłoby ograniczyć prawdopodobieństwo kradzieży ważnych danych. 48% respondentów przyznało się do robienia zakupów w Internecie co najmniej raz w tygodniu. Jakkolwiek konsumenci oczekują wysokiego poziomu zabezpieczeń wykorzystywanych w bankowości internetowej i systemach transakcji mobilnych, w przypadku sklepów internetowych ich oczekiwania w tej kwestii są zatrważająco niskie. Co więcej, 45% respondentów nie zmieniło i nie ma zamiaru zmienić swoich przyzwyczajeń dotyczących posługiwania się kartami debetowymi i kredytowymi w Internecie, chociaż w ostatnim czasie duża liczba osób padła ofiarą kradzieży danych.
Czy zabezpieczenia mobilne są słabym ogniwem?
Według Anti-Fraud Command Center firmy RSA, zajmującego się walką z oszustwami, w pierwszym półroczu 2014 r. 33% wszystkich transakcji bankowych zostało zainicjowanych na urządzeniach mobilnych (o 20% więcej niż w roku 2013 i aż o 67% więcej niż w roku 2012). Ponadto jedna czwarta transakcji związanych z oszustwami pochodzi z kanału mobilnego, co dowodzi zdecydowanego wzrostu intensywności wykorzystywania tego kanału przez oszustów. Spośród wszystkich działań podejmowanych w Internecie, które instytut Ponemon uwzględnił w badaniu, oczekiwania konsumentów co do bezpieczeństwa transakcji były najwyższe w przypadku płatności mobilnych. Jednocześnie 77% respondentów stwierdziło, że nie ufa zabezpieczeniom aplikacji mobilnych, a jedynie 35% powiedziało, że zawsze sprawdza, o jakie uprawnienia proszą pobierane aplikacje.
Uwierzytelnianie nowej generacji
W tej sytuacji nikogo nie powinien dziwić fakt, że niski stopień zaawansowania zabezpieczeń uwierzytelniania jest nadal dużym problemem w postrzeganiu konsumentów. 62% respondentów stwierdziło, że nie ufa serwisom WWW, które wymagają podania jedynie nazwy użytkownika i hasła. Chociaż 71% respondentów najbardziej obawia się wykradnięcia ich haseł w wyniku włamania, blisko jedna trzecia wszystkich osób objętych badaniem przyznała się do używania zaledwie jednego lub dwóch haseł do wszystkich swoich kont w Internecie. 69% przyznaje się do używania takiego samego hasła na więcej niż jednym urządzeniu lub serwisie WWW. Ponadto zaledwie 54% regularnie zmienia swoje hasła. Gdy zapytano konsumentów o preferowaną metodę uwierzytelniania, większość wskazała na tokeny programowe i biometrykę (głos lub odcisk palca) jako najlepsze zabezpieczenia ich cyfrowych tożsamości.
Raport opracowano na podstawie analizy odpowiedzi ponad 1000 konsumentów ze Stanów Zjednoczonych.
Źródło: RSA