W obecnej sytuacji jaka ma miejsce w Polsce związanej z wdrażaniem oraz eksploatacją systemów teleinformatycznych w jednostkach administracji publicznej, Fundacja IT Leader Club Polska na specjalnym posiedzeniu przygotowała listę rekomendacji do pilnej publicznej debaty oraz ewentualnych zmian legislacyjnych.
W gronie niezależnych ekspertów skupionych wokół Fundacji IT Leader Club Polska, jednej z największych zawodowych organizacji pozarządowych w kraju, wypracowano zbiór rekomendacji które po implementacji pozwolą w dłuższej perspektywie na znaczącą poprawę sytuacji obsługiwanych rozwiązań teleinformatycznych w administracji publicznej.
Lista rekomendacji:
Powołanie przez właściwego Ministra niezależnej Komisji ds. Standaryzacji IT w Administracji Publicznej, złożonej z niezależnych ekspertów z organizacji pozarządowych z Polski.
1. Wypracowanie przez Komisję wytycznych w celu PILNEGO wdrożenia w jednostkach administracji publicznej związanych z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi poprawy jakości zarządzania projektami, wdrożeniem i eksploatacją systemów teleinformatycznych w administracji.
2. Dokonanie ponownej analizy przez Komisję przepisów Prawa Zamówień Publicznych w Polsce z perspektywy zamawianych rozwiązań IT wraz z propozycją zmian legislacyjnych (zwrócenie szczególnej uwagi na jakość wybieranych usługi i rozwiązań teleinformatycznych).
3. Dokonanie dogłębnej analizy stosowanych standardów zarządzania w IT (polskich i międzynarodowych) oraz możliwości ich zastosowania w administracji publicznej w szczególności w zakresie:
- Strategii i organizacji obszarów technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego.
- Rozwoju środowiska teleinformatycznego.
- Utrzymania i eksploatacji środowiska teleinformatycznego.
- Zarządzania bezpieczeństwem środowiska teleinformatycznego.
4. Na bazie przyjętych wytycznych oraz dokonanych przez Komisję analiz, wypracowanie jednolitych Polskich Standardów Zarządzania IT w administracji publicznej, które obligatoryjnie powinny być zaimplementowane w każdej instytucji lub przedsiębiorstwie z większościowym kapitałem Skarbu Państwa.
5. Opublikowanie standardów do uzgodnień publicznych.
6. Zaimplementowanie w polskim systemie prawnym Polskich Standardów Zarządzani IT oraz wdrożenie stosownych zmian legislacyjnych.
Wychodząc naprzeciw obecnym problemom i z wykorzystaniem niezależnej wiedzy IT, Fundacja w przeciągu kilku dni powoła dedykowany Zespół Niezależnych Ekspertów IT celem ew. wsparcia działań Komisji lub zainteresowanych jednostek administracji publicznej.
Źródło: IT Leader Club Polska