Firma EMC Poland opublikowała wyniki badania postaw konsumentów w odniesieniu do problemu bezpieczeństwa i prywatności w mediach elektronicznych, przeprowadzonego na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Wcześniej EMC Corporation zrealizowała globalne badanie Privacy Index, które objęło użytkowników Internetu z 15 krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii).
Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w zestawieniu z globalnym badaniem Privacy Index, wskazują że Polacy plasują się w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zasad zachowania bezpieczeństwa w Internecie i podejmujących działania zapobiegające cyberprzestępstwom.
Wyniki obu badań pokazują, że konsumenci chcą korzystać z możliwości oferowanych przez nowe technologie, ale nie chcą rezygnować z prywatności online. Poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci zależy od kilku czynników takich jak np. region geograficzny, rodzaj czynności wykonywanych w sieci, czy wiek i płeć użytkowników.
90% respondentów z Polski nie pozwala logować się osobom postronnym na swoim sprzęcie i nie udostępnia haseł. Popularne są wśród nich silne hasła, używa ich 71% badanych Polaków. Aż 71% respondentów zabezpiecza silnymi hasłami komputery i urządzenia mobilne w pracy i w domu, z tego 2/3 w pracy. Osoby te bardzo rzadko udostępniają sprzęt osobom trzecim, niestety nie dbają o to, aby zmieniać hasła, korzystają z publicznych komputerów i sieci WiFi. Respondenci stwierdzili także, że łatwiej zauważyć kradzież w świecie rzeczywistym niż popełnioną w sieci.
Najważniejsze wnioski:
• 11% respondentów z Polski było ofiarą kradzieży tożsamości, 13 % przyznaje się, że ukradziono im dokumenty lub kartę płatniczą; ponad połowa respondentów przebadanych w 15 krajach świata padła ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych.
• Prawie 60% biorących udział w badaniu Polaków w wieku 24-35 lat regularnie sprawdza ustawienia prywatności; 4 na 10 respondentów badania światowego nie konfiguruje ustawień prywatności.
• Młodsi respondenci są bardziej świadomi zagrożeń, bardziej ostrożnie w sieci postępują osoby starsze i kobiety, Polacy w czołówce nacji najbardziej świadomych niebezpieczeństw w sieci.
Źródło: EMC