Citrix opublikował raport Citrix Mobile Analytics za pierwszy kwartał 2014 r. Zapewnia on wgląd w zachowania abonentów i w inne czynniki, które determinują jakość doświadczeń (quality of experience, QoE) użytkowników mobilnych usług transmisji danych.
"Raport Mobile Analytics pełni m.in. funkcję systemu wczesnego ostrzegania dla działów zarządzania siecią, marketingu i obsługi klienta u operatorów mobilnych, zapewniając wgląd w potencjalne problemy i szanse na zapewnienie odpowiedniego poziomu satysfakcji abonentom. W wielu regionach klienci oczekują, że ich urządzenie mobilne będzie działać tak, jakby było podłączone do sieci przewodowej, a jeśli nie uzyskują takiej wydajności, kierują frustrację przeciwko operatorowi. Operatorzy, którzy chcą zmienić model biznesowy, muszą ustalić, jak abonenci korzystają z danych, a potem przełożyć tę wiedzę na wzrost przychodów" - powiedział Mark Davis, starszy dyrektor ds. marketingu produktów w dziale Service Provider Platforms Citrix.
Kliknij w obrazek by zobaczyć infografikę
Zyskują reklamy mobilne
Według Citrix reklama mobilna obecnie trafia do niemal dwukrotnie większego grona odbiorców, niż w 2013 roku. Pomimo takiego wzrostu reklamy mobilne generują niespełna dwa procent dziennego ruchu przeciętnego abonenta, a tylko jeden na dwudziestu obecnie otrzymuje reklamy wideo. Citrix przewiduje radykalny wzrost liczby abonentów, otrzymujących reklamy wideo oraz danych, które można przypisać takim reklamom. Będzie to spowodowane po części takimi czynnikami, jak automatyczne odtwarzanie reklam wideo wprowadzone przez Facebook w grudniu 2013 r. Co ciekawe, 59 proc. respondentów z sondażu Citrix uważa, że mobilne reklamy nie liczą się do ich miesięcznego limitu danych.
Mobilne aplikacje zdrowotne nabierają rozpędu
Aplikacje zdrowotne to jedna z najszybciej rosnących kategorii aplikacji mobilnych. Według sondażu 52 proc. konsumentów częściej korzysta ze swoich mobilnych aplikacji zdrowotnych teraz, niż gdy je pobrali. W tej kategorii 10 aplikacji najczęściej używanych przez abonentów ma związek z ćwiczeniami fitness i bieganiem, odchudzaniem i żywieniem oraz ze zdrowiem kobiecym. Ze względu na rosnącą popularność urządzeń przeznaczonych do noszenia przy ciele, takich jak FitBit, Nike+ i Pebble, Citrix przewiduje, że aplikacje zdrowotne i fitness będą wywierały większy wpływ na ogólny ruch sieciowy, ponieważ do urządzeń tych, dołączanych jest coraz więcej tego rodzaju aplikacji.
Mobilni abonenci „uzależnieni” od gier
Trzy czynniki przyczyniają się do obciążenia sieci, generowanego przez gry mobilne: popularność, osadzona treść wideo oraz siła uzależnienia użytkownika. W rzeczywistości aż 68 proc. respondentów z sondażu Citrix określa siebie, jako „nieco uzależnionych” od przynajmniej jednej gry na swoim urządzeniu mobilnym. Obecnie 10 proc. abonentów mobilnych już gra w gry sieciowe i można oczekiwać wzrostu ruchu w tej kategorii.
Sieci społecznościowe otwierają się na wideo
Zeszłoroczny debiut wprowadzonego przez Twitter serwisu wideo Vine oraz integracja wideo z Instagramem (należącym do Facebooka) spowodowała wzrost ruchu związanego z udostępnianiem wideo w sieciach społecznościowych. W rezultacie dane w sieciach społecznościowych obecnie składają się w 32 proc. z treści wideo, zdjęcia stanowią 63 proc., a tekst 5 proc. Jeśli chodzi o udział w codziennym ruchu generowanym przez abonentów mobilnych, sieci społecznościowe pochłaniają średnio 8 proc., choć odsetek ten różni się znacznie od operatora i regionu. W Europie i USA sieci społecznościowe reprezentują odpowiednio 18 i 16 proc. całego ruchu, związanego z transmisją danych. Natomiast popularne serwisy społecznościowe w regionie Azji i Pacyfiku odpowiadają tylko 4 proc. ogólnego ruchu.
Metodologia
Raport Citrix Mobile Analytics opracowano na podstawie danych zgromadzonych przez rozwiązanie ByteMobile do raportowania ruchu związanego z mobilną transmisją danych. Raport anonimowo gromadzi statystyki ruchu z sieci 3G i 4G globalnych operatorów, którzy są klientami Citrix.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenia Citrix przez firmę Wakefield Research.
Więcej informacji można znaleźć na: http://www.citrix.com/products/bytemobile/overview/reports.html
Źródło: Citrix