Virtual-IT.pl - wirtualizacja cloud computing storage data center

Wchodzisz w chmurę? Sprawdź umowę by uniknąć kosztownych perturbacji
Wchodzisz w chmurę? Sprawdź umowę by uniknąć kosztownych perturbacji

Współpraca z niewłaściwym dostawcą usług chmurowych może mieć swoje nieprzyjemne konsekwencje. Ważne jest by potencjalni klienci wiedzieli dokładnie na co się decydują wybierając chmurę obliczeniową. Migracja do chmury, to kluczowa decyzja biznesowa, niosąca ze sobą długoterminowe skutki. Jeżeli chcesz skorzystać z ...

Czytaj więcej...

Altaro VM Backup 6 dla Hyper-V i VMware - przegląd i instalacja (cz. 1)
Altaro VM Backup 6 dla Hyper-V i VMware - przegląd i instalacja (cz. 1)

Wraz z rozwojem technologii wirtualizacji i wynikającymi z tego zmianami krajobrazu środowisk IT, zmienia się podejście do ochrony danych. Z wirtualizacją przegrało wiele rozwiązań zaprojektowanych z myślą o środowiskach fizycznych. Na rynku pojawiły się nowe rozwiązania, opracowane z myślą o środowiskach wirtualnyc...

Czytaj więcej...

15 najlepiej płatnych certyfikacji w 2015 roku
15 najlepiej płatnych certyfikacji w 2015 roku

Certyfikacja IT stanowi niezbędny element w wielu obszarach. Chcąc aktywnie uczestniczyć w rynku pracy, należy stale podnosić swoje kwalifikacje, a certyfikacja jest jedną z metod pozwalających na usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy. Posiadanie odpowiednich certyfikatów niejednokrotnie jest elementem wymaganym po...

Czytaj więcej...

Altaro VM Backup dla dostawców usług IT!
Altaro VM Backup dla dostawców usług IT!

Altaro Software, dostawca rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych, znany głównie ze swojego flagowego produktu VM Backup, pozwalającego na tworzenie kopii zapasowych maszyn wirtualnych działających w środowisku Microsoft Hyper-V i VMware vSphere, udostępnił portal online, zbudowany specjalnie z myślą o dostawcach us...

Czytaj więcej...

Czy ufamy chmurze? - Raport Intel Security
Czy ufamy chmurze? - Raport Intel Security

Tylko jedna trzecia (34%) osób przebadanych w ramach nowego projektu Intel Security uznała, że członkowie najwyższego kierownictwa w ich organizacjach w pełni rozumieją kwestie bezpieczeństwa chmury obliczeniowej. Kompletne wyniki ankiety wskazują na ogromną, wręcz krytyczną potrzebę zwiększania poziomu zaufania do ...

Czytaj więcej...

Microsoft PowerShell z otwartym kodem dla Linuksa i OS X
Microsoft PowerShell z otwartym kodem dla Linuksa i OS X

Po otwarciu źródeł .Net, wydaniu otwartego Visual Studio Code, udostępnieniu silnika Chakra Javascript, zapowiedzi wydania SQL Server dla systemów Linux i szerokiemu wsparciu maszyn wirtualnych z linuksami przez hypervisor Hyper-V i chmurę Azure, gigant z Redmond zrobił kolejny krok w stronę świata open source. Micr...

Czytaj więcej...

XenServer ma 10 lat!
XenServer ma 10 lat!

Dokładnie 10 lat temu, końcem sierpnia 2006 roku firma XenSource, sponsorująca prace nad otwartoźródłowym hypervisorem Xen, wydała pierwszą komercyjną wersję produktu do wirtualizacji, skierowaną do firm każdej wielkości - XenEnterprise (nazwa kodowa 'Burbank') - bazującą na Xen 3.0.0.

Czytaj więcej...

Aktualności

Fortinet komentuje atak DDoS na mBank

mBank DDoSZ mniej lub bardziej dotkliwymi atakami typu DDoS (Distributed Denial of Service) muszą się zmagać regularnie administratorzy niemal każdej serwerowni. W ostatnich dniach ofiarami ataków padły m.in. Allegro i banki grupy BRE (mBank i Multibank). Ataki na mBank skomentował Sebastian Krystyniecki, inżynier systemowy w firmie FORTINET.


1. Jakie zagrożenia i konsekwencje niosą ze sobą ataki DDoS dla końcowego klienta banku?
Fundamentalnym problemem z jakim spotyka się klient atakowanego banku, jest oczywiście ograniczenie lub też wręcz brak dostępu do swoich środków finansowych. W obecnych czasach często nie jest to tylko niedogodność, a raczej poważny problem. Z jednej strony, z emocjonalnego punktu widzenia, budzi to zrozumiały niepokój i powoduje nadszarpnięcie zaufania do danej instytucji. Z drugiej strony zaś, może owocować realnymi stratami finansowymi, wynikającymi choćby tylko z braku możliwości dokonania przelewu na czas.

2. Jak instytucje finansowe powinny się zabezpieczać przed tego typu atakami?
Wachlarz możliwości jakimi dysponują działy IT instytucji finansowych jest bardzo szeroki. Stosowane modele ochrony koncentrują się wokół kilku głównych obszarów i kombinacji poszczególnych metod: ochrony już po stronie dostawcy łącz (wadą może być tutaj z jednej strony koszt, z drugiej zaś np. przerzucenie ciężaru ewentualnego ataku DDoS na własną infrastrukturę sieciową), wykorzystania dedykowanych usług, które mogą buforować naszą sieć w sytuacji ataku (wada: nieprzewidywalność kosztów - atakowany płaci za wolumen ruchu przed którym jest chroniony) czy w końcu wykorzystania własnej infrastruktury sieciowej. Problem w tym ostatnim przypadku polega na tym, że dość często (w ponad 60%), wykorzystuje się rozwiązania typu firewall, IPS oraz zwykłe routery i switche, czyli sprzęt który ma zupełnie inne przeznaczenie i wydajność zoptymalizowaną do innego rodzaju zadań.

3. Z jakimi stratami finansowymi powinien liczyć się bank?
Faktycznie trudno sobie wyobrazić lepszą ilustrację dla stwierdzenia: „czas to pieniądz” niż instytucja bankowa. Tutaj każda chwila przestoju to realne i policzalne straty finansowe, nie mówiąc już o stratach związanych z zachwianiem zaufania i osłabieniem marki. Statystyki mają dość dużą rozpiętość, natomiast w sytuacji instytucji finansowych, 80% z nich twierdzi że koszt ten przekracza 10 tysięcy dolarów na godzinę. W ekstremalnych sytuacjach, może osiągać nawet 100 tysięcy dolarów na godzinę.

4. Jakie środki ostrożności powinien zachować bank do momentu ustalenia źródła ataku i przywrócenia dostępnośći serwisu?
Bardzo istotna jest transparentna i sprawna polityka informacyjna. Po pierwsze nawet zwykły komunikat informujący o problemach technicznych może uspokoić nieco sytuację - choćby z tej przyczyny, iż jasno pokazuje że ktoś czuwa nad zaatakowaną infrastrukturą. W konsekwencji może to również ograniczyć pojawiającą się wtedy zawsze hiperaktywność użytkowników, którzy zaniepokojeni brakiem dostępu do serwisu, co chwilę próbują się do niego odwoływać, niejednokrotnie pogłębiając i tak już kryzysową sytuację.

5. Jak w takiej sytuacji powinni zachować się klienci banku?
Kluczowe jest tutaj zachowanie spokoju i odgraniczenie aktywności internetowej, skierowanej bezpośrednio w stronę atakowanej instytucji. Masowy niepokój sam w sobie może wywołać drugi, niezależny DDoS. Warto zawsze w takiej sytuacji alternatywnie skorzystać z tradycyjnych metod komunikacji i skontaktować się z infolinią banku.

6. Jakie są statystyki podobnych ataków?
Statystycznie rzecz ujmując, mniej niż 10% to ataki DDoS o wolumenie większym od 10 Gbps. Co istotne ponad 75% ataków generuje ruch mniejszy niż 1 Gbps. Jeśli chodzi o ich czas, to mniej niż 30% trwa ponad 24h i tylko około 10% trwa ponad tydzień.

Dotykamy tutaj bardzo ważnej kwestii. Jak widać, coraz rzadziej mamy do czynienia z atakami wolumetrycznymi, obecnie cechują się one raczej wysoką precyzją i ukierunkowaniem na konkretne systemy czy też usługi. Dlatego właśnie bardzo istotne jest stosowanie takich zabezpieczeń, które pozwolą na granularną ochronę przed atakami DDoS nawet w oparciu o kryteria warstwy 7 modelu OSI/ISO.

Źródło: Fortinet