Z opublikowanego przez firmę Oracle raportu z badań "Oracle Next Generation Data Centre Index Cycle III" (Wskaźnik Oracle Next Generation Data Centre Index - cykl III) wynika, że po roku wzmożonego zainteresowania usługami krótkoterminowego wsparcia świadczonymi przez usługodawców zewnętrznych wiele przedsiębiorstw z regionu (EMEA) znów przenosi swoje dane do własnych centrów.
Wyniki cyklu II tych badań, opublikowane w styczniu 2012 r., świadczyły o przechodzeniu rynku na korzystanie ze wsparcia zewnętrznych centrów przetwarzania danych, co przypisywano temu, że firmy dały się zaskoczyć lawinowym wzrostem ilości danych (big data).
Badania przeprowadzone przez firmę analityczną Quocirca wykazały, że w cyklu III odnotowano tendencję odwrotną - przedsiębiorstwa ponownie przenoszą swoje dane do własnych centrów przetwarzania danych. Ta kolejna zmiana sposobu obsługi dużych zbiorów danych świadczy nie tylko o wzroście ważności danych i o większej koncentracji firm na ich wykorzystywaniu, ale dowodzi także, jak ważna jest dla przedsiębiorstw możliwość maksymalnie łatwego przenoszenia danych pomiędzy chmurą publiczną a prywatną.
Na pozór odnotowano niewielką ogólną poprawę wyników, ale głębsza analiza danych badawczych dowodzi, że istnieją znaczne różnice w regionie:
• kraje ze strefy euro radzą sobie gorzej niż kraje spoza strefy jednolitej waluty;
• wśród czynników kształtujących strategie rozwoju centrów przetwarzania danych nadal przoduje dążenie do zrównoważonego rozwoju;
• podczas kształtowania strategii rozwoju centrów przetwarzania danych priorytety krótkofalowe dotyczące elastyczności wdrażania wydają się mieć większe znacznie od potrzeb długofalowych dotyczących wspierania działalności biznesowej (indeks elastyczności wzrósł, a indeks łatwości obsługi w nieznacznym stopniu zmalał).
Odsetek respondentów korzystających jedynie z własnych zasobów do przetwarzania danych wzrósł z 45% w cyklu II do 66% w cyklu III, natomiast odsetek przedsiębiorstw korzystających tylko z jednego, własnego centrum przetwarzania danych wzrósł z 26% w cyklu II badań do 41% w cyklu III.
Również odsetek przedsiębiorstw twierdzących, że w ciągu następnych 12 miesięcy będą potrzebować nowego centrum przetwarzania danych, wzrósł z 22% do 26%, co sugeruje, że firmy nie przewidują zakończenia obecnego wzmożonego zainteresowania przetwarzaniem danych.
Przedsiębiorstwa tracą wiele możliwych korzyści, rezygnując z dostosowywania infrastruktury informatycznej do potrzeb działalności biznesowej.
Istnieje silna korelacja pomiędzy przedsiębiorstwami, które ściśle dostosowały swoje funkcje informatyczne do potrzeb funkcji biznesowych, a firmami, które uzyskały wysokie wartości indeksu. Innymi słowy przedsiębiorstwa, które dostrzegają potrzebę takiego dostosowania, mogą liczyć na dodatkowe korzyści wynikające z wyższego poziomu zaawansowania strategii rozwoju centrów przetwarzania danych. W cyklu III ta korelacja okazała się szczególnie silna.
Jednocześnie z badań wynika, że nie odnotowano ogólnego polepszenia sytuacji w zakresie dostosowania infrastruktury informatycznej do potrzeb działalności biznesowej. Tak więc niektóre firmy mogły zwiększyć to dostosowanie, ale wiele tego nie zrobiło. Oznacza to, że przedsiębiorstwa, które nie zwiększyły tego dostosowania, nie uzyskają też potencjalnych korzyści, które infrastruktura informatyczna może zapewnić firmie.
Źródło: Oracle