Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Capgemini: Firmy zwlekają z automatyzacją

IT specalistWedług nowego raportu Capgemini, firmy nie wykorzystują w pełni swoich możliwości automatyzacji koncentrując się na obniżaniu kosztów operacyjnych, a nie na celu strategicznym, którym jest długofalowy wzrost przychodów. Z nowego raportu Instytutu Badawczego Capgemini wynika, że tylko 16% organizacji międzynarodowych wdraża wielopłaszczyznowe rozwiązania automatyzacyjne.

Ponad 40% z nich wskazuje, że głównym celem ich inicjatyw automatyzacyjnych jest poprawa jakości procesów, podczas gdy tylko 23% firm ukierunkowanych jest na zwiększenie przychodów. W raporcie zwrócono również uwagę, że tylko 32% badanych organizacji koncentruje się na projektach tzw. „szybkich sukcesów”, czyli operacjach, które są łatwe do wdrożenia i przynoszą znaczne zyski w krótkim terminie.

Liderzy automatyzacji
Raport analizuje cechy wspólne dla organizacji, które przodują w automatyzacjach na dużą skalę, osiągając przy tym ponadprzeciętne zyski. Można zawrzeć je w następujących punktach:
- Jasno określona mapa procesu transformacji: 68% z badanych firm precyzyjnie ją określiło, a 67% stwierdziło, że posiada budżet niezbędny do przeprowadzenia tych działań.
- Silne zaangażowanie na najwyższym szczeblu zarządzania firmy: 85% respondentów stwierdziło, że automatyzacja jest strategicznym priorytetem dla ich organizacji, a 82% zapewniło, że zarząd uznał i docenił znaczenie tych działań.
- Nacisk na rozwój zasobów ludzkich i umiejętności: 88% badanych uważa, że automatyzacja jest dobrze przyjmowana przez pracowników, a 83% twierdzi, że automatyzacja tworzy nowe miejsca pracy w ich firmie.

"Aby rozpocząć projekt automatyzacji, konieczne jest wcześniejsze zdefiniowanie mapy procesu transformacji firmy oraz mapowanie kluczowych kompetencji pracowników. Aby przeprowadzić udaną transformację, pracownicy muszą czuć się pewnie w swoim środowisku pracy i partycypować w zmianach" - mówi Mirosław Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services.

Status automatyzacji
W ramach raportu, zatytułowanego “Przekształcanie przyszłości: odblokowywanie niewykorzystanej wartości automatyki”, przeprowadzono wywiady z ponad 700 menedżerami firm, które eksperymentują lub wdrażają rozwiązania z zakresu automatyzacji oraz przeanalizowano ponad 110 przypadków zastosowań w 6 sektorach działalności.

Wyniki pokazują, że firmy motoryzacyjne przodują we wdrażaniu dużych projektów automatyzacji (25% badanych organizacji), wyprzedzając przemysł i handel detaliczny (15%). Pod względem dojrzałości dominują Stany Zjednoczone (26%), Francja (21%) oraz Niemcy (17%). Wyniki odnoszą się do firm, które wdrażają rozwiązania automatyzacyjne na dużą skalę, czyli projektów, które wykraczają poza fazę testów pilotażowych i są realizowane w dużym zakresie: na kilku liniach biznesowych lub obszarach geograficznych przedsiębiorstwa.

Wnioski z badania wskazują, że do 2022 r. firmy mogłyby zaoszczędzić do 471 mld dol. dzięki wprowadzeniu na szeroką skalę zautomatyzowanych rozwiązań, zwłaszcza w sektorach motoryzacyjnym (32 mld dol.), detalicznym (125 mld dol.), użyteczności publicznej (149 mld dol.) i przemysłowym (165 mld dol.). Dowiedziono też, iż ponad połowa firm, które korzystają z automatyzacji, zaimplementowała ją w swoich systemach informatycznych, a ponad jedna trzecia w sferze obsługi klienta.

Funkcje zaplecza biurowego generują najlepszy zwrot z inwestycji: 18% dla funkcji zakupów i łańcucha dostaw oraz 15% dla zasobów ludzkich. Wśród firm, które wdrożyły rozwiązania automatyzacyjne, 29% zrobiło to dla funkcji front-office, takich jak sprzedaż i marketing.

Szybkie sukcesy w kadrach i księgowości
Skupiając się na automatyzacji wdrożonej jako „szybkie sukcesy”, możemy uzyskać efektywne wdrożenie na dużą skalę ‒ raport analizuje przypadki zastosowania automatyzacji pod względem złożoności i korzyści, co pozwala zrozumieć, dlaczego wiele firm nie czerpie jeszcze znaczących zysków. Tylko jedna trzecia (32%) badanych organizacji wdraża „szybkie sukcesy” na dużą skalę, we wszystkich sektorach, w takich przypadkach jak uzgadnianie salda w księgowości, zaproszenie do składania ofert przetargowych, wsparcie w rekrutacji czy onboardingu pracowników, generowaniu leadów czy zwalczania nadużyć finansowych.

Tymczasem ponad jedna trzecia (36%) organizacji preferuje wdrażanie „indywidualnych projektów” w obszarach takich jak wprowadzanie danych lub automatyzacja składowania towarów. Niestety wąski zakres funkcji, wymuszony takim podejściem, uniemożliwia prowadzenie wdrożenia na dużą skalę, a potencjalne korzyści są ograniczone.

"Tylko 16% firm wdrożyło kilka procesów automatyzacji na dużą skalę. Jest to ogromny potencjał do osiągnięcia wzrostu wydajności, jak i tworzenia wartości dodanej. Powinniśmy wyciągnąć wnioski z udanych wdrożeń i wykorzystać niektóre z „szybkich sukcesów” jako inspirację dla projektów automatyzacji, które oferują szybki zwrot z inwestycji" - mówi Mirosław Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services.

Strategia, nie taktyka
Automatyzacja musi być traktowana jako całościowy program transformacji strategicznej, a nie tylko jako seria wdrożeń taktycznych. Ta transformacja musi być również procesem skorelowanym z rozmową zachęcającą współpracowników do proponowania projektów automatyzacji.

Dobrym przykładem może być stosowana w wielu firmach metoda Lean Six Sigma, która bazuje na wysiłku i inicjatywach całego zespołu w celu osiągnięcia lepszej wydajności i efektywności. Jeśli wszystkie prerogatywy transformacji strategicznej zostaną spełnione, a zespół zarządzający jest zaangażowany w projekt, automatyzacja może być potężnym, tworzącym wartość dodaną czynnikiem napędzającym dla organizacji.

"Liderzy organizacji potrzebują odważnej wizji i jasnej mapy procesu transformacji, aby nadać rozmach zmianom i zaangażować w nie swoją organizację. Automatyzacja zapewnia technologiczne rozwiązanie problemów związanych z transformacją biznesową, dlatego też kadra zarządzająca wyższego szczebla i kierownictwo IT muszą aktywnie współpracować już od pierwszego dnia realizacji projektu" - stwierdził Mirosław Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services.

Chatbot podpowie prezent, albo umówi wizytę
Automatyzacja sprzedaży to potężne narzędzie, które nie zostało jeszcze w pełni wykorzystane. Według raportu, korzysta z niego kilka organizacji, które doceniły połączenie automatyzacji i sztucznej inteligencji w celu poprawy sprzedaży. Harley-Davidson odnotował w ubiegłym roku wzrost sprzedaży o 2930%. Innym przykładem jest L'Oréal z oprogramowaniem do rozpoznawania mowy i chatbotami, które zautomatyzowały biuro oraz obsługę klienta w Kanadzie. Gigant kosmetyczny wykorzystał Facebook Messengera, na której zintegrował usługę doradztwa w zakresie prezentów, wykorzystując sztuczną inteligencję. Chatbot zadaje użytkownikom pytania dotyczące ich przyjaciół, a następnie sugeruje produkty kosmetyczne, dostosowane do ich upodobań. Na naszym rodzimym rynku, na przykład w sektorze usług kosmetycznych lub zdrowia, możemy coraz częściej spotkać rozwiązania automatyzacji oparte na botach głosowych. Voice boty, czyli głosowi asystenci, bez wsparcia człowieka mogą przeprowadzić klienta przez cały proces umówienia terminu na konkretną wizytę czy usługę, oczywiście w ojczystym języku.

Metodologia badań
Badanie zostało przeprowadzone z udziałem 705 członków kadry zarządzającej z firm o przychodach przekraczających 500 mln dol. w roku finansowym 2017, którzy obecnie testują lub wdrażają technologie automatyzacji w kilku sektorach i krajach. 40% tych organizacji osiąga obroty przekraczające 10 mld dol.. Badanie przeprowadzono w lipcu 2018 r. na poziomie międzynarodowym.

Źródło: Capgemini​

Logowanie i rejestracja