Virtual-IT.pl - wirtualizacja cloud computing storage SDx data center
ebook Altaro - The Backup Bible Complete Edition

Veeam Cloud Data Management Report
Veeam Cloud Data Management Report

Jak wynika z raportu "Veeam Cloud Data Management Report", dotyczącego zarządzania danymi w chmurze, 73 proc. firm nie zaspokaja potrzeb użytkowników w zakresie nieprzerwanego dostępu do aplikacji i danych. Wiele przedsiębiorstw chce zacząć korzystać z narzędzi do zarządzania danymi w chmurze, aby lepiej spełnia...

Czytaj więcej...

Maksymalizacja dostępności danych za pomocą środowisk wielochmurowych
Maksymalizacja dostępności danych za pomocą środowisk wielochmurowych

Sposoby wykorzystywania chmury do zarządzania danymi i maksymalizacji ich wartości w firmach nieustannie się rozwijają. Zapewne minęły już lata, gdy wdrażanie rozwiązań opartych na chmurze wydawało się być pierwszym krokiem w nowy wspaniały świat. Jednak wraz z każdym nowym modelem używania chmury pojawiają się nowe za...

Czytaj więcej...

Dzięki AI sieć staje się mądrzejsza, prostsza oraz bezpieczniejsza
Dzięki AI sieć staje się mądrzejsza, prostsza oraz bezpieczniejsza

Cisco ogłosiło innowacje w oprogramowaniu, zaprojektowane w celu ułatwienia zarządzania i zabezpieczania sieci. Ponieważ obecnie firmy w coraz większym stopniu inwestują w technologie cyfrowe, zespoły IT muszą podołać rosnącej liczbie zadań. Aby odciążyć specjalistów IT i umożliwić im skupienie się na wdrażaniu ...

Czytaj więcej...

Jak kraje UE korzystają z chmury? - Polska nadal sceptyczna
Jak kraje UE korzystają z chmury? - Polska nadal sceptyczna

Europejskie firmy chętnie wybierają rozwiązania chmurowe do swoich systemów IT. Przodują w tym Włosi i Brytyjczycy. Z drugiej strony polscy przedsiębiorcy nadal deklarują brak zaufania do tego typu rozwiązań, choć cloud computing może przynieść im znaczące korzyści zarówno w obszarze bezpieczeństwa, jak i...

Czytaj więcej...

Azure IaaS - przewodnik administratora
Azure IaaS - przewodnik administratora

Wielu administratorów systemu przez całą swoją karierę pracowało z infrastrukturą lokalną, więc przejście do środowiska cloud może przysporzyć im wielu problemów. Jednak przejście na platformę Azure wcale nie musi być trudne. Altaro udostępnia bezpłatny eBook, autorstwa Paula Schnakenberga, doświadczonego...

Czytaj więcej...

[Raport VMware] Tylko 10% firm w Polsce ufa pracownikom i cyberzabezpieczeniom
[Raport VMware] Tylko 10% firm w Polsce ufa pracownikom i cyberzabezpieczeniom

Z raportu przeprowadzonego przez Forbes Insights na zlecenie VMware wynika, że europejski biznes musi jeszcze wiele zrobić, by sprawnie walczyć z zagrożeniami w cyfrowych czasach. Aż 75 proc. organizacji  nie wierzy w skuteczność swoich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa IT, a tylko niecałe 18 proc. przedsiębiorc...

Czytaj więcej...

Aktualności

Uwaga na atak vishingowy

VishingW ostatnim czasie badacze ESET otrzymali kolejne zgłoszenie dotyczące oszustw telefonicznych, mających na celu wyłudzenie danych. Tym razem zamiast atrakcyjnych ofert kredytowych lub propozycji dofinansowania do instalacji fotowoltaicznej, ofiary otrzymują informację o konieczności odebrania notebooka, ekspresu do kawy lub innego sprzętu RTV.

"To już kolejny przypadek vishingu, który został zarejestrowany w tym roku. Coraz częściej cyberprzestępcy korzystają też z konsultantów-robotów, którzy coraz sprawniej zachowują się w zetknięciu z ofiarą ataku" - ostrzegają eksperci ds. bezpieczeństwa ESET.

Ataków vishingowych jest coraz więcej. W ostatnim czasie mogli się o tym przekonać ci, którzy otrzymywali telefony od rzekomych pracowników banku ING lub firmy Tauron. Coraz częściej jednak po drugiej stronie słuchawki znajduje się komputer, który wykorzystuje nagrane kwestie, aby móc manipulować ofiarami w celu wyłudzenia danych osobowych.

Do odebrania notebook
W najnowszej kampanii vishingowej cyberprzestępcy podają się za rzekomą firmę ze sprzętem RTV z siedzibą w Płocku, która oferuje sprzęty informatyczne oraz gospodarstwa domowego - brak jednak jakichkolwiek informacji, aby taka firma faktycznie istniała i świadczyła tego rodzaju usługi. Zgodnie z relacją ofiary ataku rzekomy konsultant poinformował ją o konieczności odbioru notebooka. Jednak, aby odebrać sprzęt, należy w pierwszej kolejności podać telefonicznie dane osobowe, które są wymagane w procesie weryfikacji. W tym przypadku oszuści natrafili jednak na numer służbowy, o czym właściciel telefonu poinformował konsultanta dodając, że nie jest zainteresowany ofertą. Jak mówi ofiara ataku, po dłuższej ciszy konsultant poprosił ją ponownie o udostępnienie danych osobowych w celu weryfikacji i ustalenia właściciela numeru telefonu. To sprawiło, że ofiara zorientowała się, że ma do czynienia robotem, który odtwarza nagrane kwestie.

"Roboty wykorzystywane do vishingu mają określoną pulę komunikatów, które są wykorzystywane w rozmowie z ofiarą. W tym przypadku na informację, że ofiara nie jest zainteresowana, robot ponowił prośbę o podanie danych osobowych w celu rzekomej weryfikacji numeru telefonu. Powtórzony, identyczny komunikat zwrócił uwagę ofiary i automatycznie zdemaskował oszustów" - mówi Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa ESET.

Jak rozpoznać robota?
Chociaż w wielu przypadkach jakość nagrań i responsywność robotów mogą wzbudzić naszą czujność już w pierwszych sekundach rozmowy, to ta metoda ataku jest stale udoskonalana i wkrótce może stać się poważnym zagrożeniem, w szczególności dla osób starszych, które łatwiej ulegają tego rodzaju manipulacjom. Jak relacjonuje ofiara ataku, konsultant wydawał się podejrzany już od początku rozmowy. Przerywał wypowiedzi ofiary a pomiędzy wypowiadanymi zdaniami pojawiały się bardzo długie pauzy. Podejrzana była również intonacja konsultanta, która nie była adekwatna do prowadzonej aktualnie rozmowy.

"Ograniczona liczba nagranych zdań sprawia, że w przypadku, gdy ofiara zadaje dużo pytań lub ponawia swoje pytanie wiele razy, robot jest zmuszony powtarzać swoje kwestie, a to może w bardzo szybkim tempie wskazać, czy mamy do czynienia z próbą oszustwa. Warto również zwrócić uwagę na logiczność wypowiadanych zdań. W wielu przypadkach taki robot wyłapuje jedynie słowo kluczowe i przygotowuje na nie odpowiedź, która może nie nawiązywać do kontekstu rozmowy" - dodaje Kamil Sadkowski.

Źródło: ESET