Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Aktualności

Od złośliwego e-maila do milionowego okupu - phishing wciąż na fali

PhishingPhishing to wciąż popularna metoda ataków na firmy. Jak wynika z badania Sophos, aż 59% dużych przedsiębiorstw w Polsce zauważyło wzrost liczby tego typu wiadomości trafiających na skrzynki pracowników w ostatnim roku. Nawet jeden e-mail ze złośliwym linkiem może skutkować wielomilionowymi stratami, związanymi z kradzieżą i zaszyfrowaniem firmowych danych. Konieczna jest edukacja pracowników, jednak trzeba przy tym pamiętać, że nawet specjaliści IT różnie definiują phishing.

Od fałszywego e-maila do zablokowania systemu
Na całym świecie aż 7 na 10 firm zatrudniających co najmniej 100 pracowników zanotowało wzrost liczby ataków phishingowych w ostatnim roku. Przestępcy szybko wykorzystali możliwości, jakie stworzyła pandemia: gwałtowny wzrost liczby osób pracujących z domu, popularności zakupów online, powszechny niepokój. Podobną skalę ataków zanotowały wszystkie sektory, co wskazuje, że cyberprzestępcy starają się przede wszystkim dotrzeć do jak największej liczby pracowników.

"Phishing pozostaje skuteczną metodą cyberataków od ponad 25 lat. Przestępcy grają na ludzkich emocjach i zaufaniu: wyłudzają dane oraz nakłaniają do kliknięcia w złośliwe linki lub załączniki, podszywając się pod znane firmy i instytucje" - ostrzega Monika Sierocinski, Team Lead CAM w firmie Sophos. "Firmy często uważają phishing za niewielkie zagrożenie, jednak zazwyczaj to tylko pierwszy etap bardziej złożonego ataku. E-mail od „współpracownika” i kliknięcie w złośliwy link może skutkować wielomilionowymi stratami. Przestępcy zyskują wtedy dostęp do komputera ofiary oraz firmowej sieci, mogą pobierać z niej informacje, blokować je, a nawet kraść pieniądze".

Wiele definicji phishingu
Badanie Sophos wykazało, że nawet specjaliści IT różnie rozumieją phishing. W Polsce najczęściej wskazują, że są to e-maile ze złośliwym załącznikiem (69%), e-maile wysyłane w ramach targetowanych kampanii, poprzedzonych wywiadem środowiskowym (63%), kradzież danych uwierzytelniających przez pocztę elektroniczną (63%) i e-maile ze złośliwymi linkami (62%). Wiadomości SMS nakłaniające do podania informacji (smishing) za phishing uważa 41%.

Duże firmy edukują pracowników - czy właściwie?
84% firm w Polsce, zatrudniających co najmniej 100 osób, prowadzi działania edukacyjne, aby przeciwdziałać phishingowi. Głównie są to szkolenia i symulacje ataków. 3 na 4 firmy miały program edukacyjny jeszcze przed wybuchem pandemii. Wciąż jednak tylko połowa przedsiębiorstw śledzi współczynnik kliknięć w wiadomości phishingowe, a nieco ponad 3/5 liczbę zgłaszanych podejrzanych e-maili. Takie informacje mogłyby pomóc zespołom IT w dopasowywaniu szkoleń do potrzeb pracowników oraz poprawianiu poziomu ochrony.

"Najlepiej oczywiście uniemożliwiać docieranie złośliwych wiadomości do adresatów, z wykorzystaniem zabezpieczeń poczty elektronicznej. Jednak zawsze należy je też uzupełniać zwiększaniem świadomości zagrożeń wśród pracowników. Trzeba przy tym pamiętać, że phishing dla poszczególnych osób nie zawsze znaczy to samo. Aby szkolenia, zwłaszcza kadry nietechnicznej, były skuteczne, ważne jest wyjaśnienie definicji ataków i kanałów, którymi są podejmowane oraz upewnienie się, że wszyscy rozumieją je podobnie. Równie istotne jest sprawdzanie czy pracownicy zgłaszają podejrzane wiadomości i czy wiedzą w co nie powinni klikać" - radzi Monika Sierocinski.

O badaniu
Badanie „Phishing Insights, 2021” zostało przeprowadzone przez niezależną agencję Vanson Bourne na zlecenie Sophos. Ankieta objęła 5,4 tys. decydentów IT z firm zatrudniających od 100 do 5 tys. pracowników. Badanie przeprowadzono w styczniu i lutym 2021 roku wśród respondentów z 30 krajów Europy (w tym w Polsce), obu Ameryk, Azji i Pacyfiku, Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu i w Afryce.

Źródło: Sophos

Logowanie i rejestracja