Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Pracownik jako audytor wewnętrzny, czyli jak szybko poprawić działanie firmy

AudytUporządkowane procesy produkcyjne i biznesowe, dobre wyniki, efektywne zespoły - tak wielu zarządzających ocenia swoje firmy. Czy to jednak oznacza, że tak postrzegane przedsiębiorstwa osiągają założone cele i działają wydajnie? Niekoniecznie. Żeby sprawdzić, czy w pełni wykorzystują swój potencjał, należy przeprowadzić audyt. A ten może okazać się najskuteczniejszy wtedy, gdy zaangażuje wszystkich pracowników.

Każda firma działa w oparciu o kilka filarów - między innymi cele i strategię, zespoły, zasoby techniczne oraz procedury, normy i procesy. Aktualna kondycja przedsiębiorstwa jest wypadkową działania tych elementów. A one są zmienne. Tak samo jak środowisko zewnętrzne, z którym muszą mierzyć się zarządzający.

"Rzadko zdarza się, że firma działa na 100% i nie musi niczego modyfikować w swoim funkcjonowaniu. Wystarczą przestoje spowodowane awarią sprzętu czy źle wykorzystane rozłożenie pracy zespołów, by efektywność przedsiębiorstwa spadła. Do tego dochodzi okresowa konieczność redukcji kosztów, jak choćby taka związana z kryzysami gospodarczymi, która wymaga przeorganizowania i ułożenia procesów na nowo. W takich warunkach nie da się utrzymać optymalnego tempa rozwoju firmy bez dokładnego i bieżącego wglądu w to, co się w niej dzieje i jak pracują wszystkie zespoły oraz kadra kierownicza" - mówi Sebastian Młodziński, CEO TIMATE.

Odpowiedzią na te bolączki jest audyt - stały, przeprowadzany na bieżąco i pozwalający na wprowadzenie szybkich zmian w przedsiębiorstwie.

Audyt a kontrola, czyli dlaczego nie należy bać się audytu

O ile jednak zarządzający rozumieją potrzebę przeprowadzania audytu, o tyle pracownicy często się go boją. Przede wszystkim dlatego że audyt utożsamiają z kontrolą, która ma wykazać błędy i nieprawidłowości oraz wskazać miejsca, w których działania firmy odbiegają od założonego stanu.

Audyt działa inaczej. Jego celem jest ocena tego, czy sposób, w jaki funkcjonuje firma, jest optymalny i czy doprowadzi ją do realizacji planów. Audyt odpowiada na kilka kluczowych pytań: czy organizacja pracuje oszczędnie i wydajnie, czy podejmuje racjonalne decyzje, czy osiąga swoje cele? Dodatkowo jednym z efektów audytu jest wskazanie pożądanych kierunków zmian.

Audytor pełni rolę doradczą, nie jest zatem wrogiem, a sprzymierzeńcem i zarządu, i wszystkich pracowników. Dzięki jego podpowiedziom mogą oni zyskać lepsze warunki pracy w lepiej zorganizowanym przedsiębiorstwie.

Proces audytu mogą przeprowadzać osoby z zewnątrz lub zatrudnione w firmie i wyznaczone do pełnienia takiej roli. Najważniejsza jest obiektywność oceny oraz jej regularność.

Nowe technologie, nowe możliwości audytu

Audytorzy nie mają jednak łatwego zadania. Przede wszystkim obserwują firmę tylko w wybranych okresach, zwykle też koncentrują się nie na całości, a na konkretnym procesie, systemie czy produkcie, nie są w stanie zatem zobaczyć wszystkich problemów. Dodatkowo wyzwaniem jest dostęp do odpowiednich danych, które można poddać analizie. W tym przypadku z pomocą przychodzą nowe technologie.

"Na rynku są narzędzia, które wspierają pracę audytorów, pomagają im porządkować dokumentację czy tworzyć raporty. W procesie audytu warto jednak wykorzystać narzędzia i dane, które firma już ma. A nie ma co ukrywać - takich danych jest w przedsiębiorstwach coraz więcej. Mogą być one zaszyte choćby w systemach rejestrujących i monitorujących czas pracy pracowników i dostarczane przez karty dostępowe czy aplikacje służące do delegowania zadań czy komunikacji między zespołami a kierownikami" - dodaje Sebastian Młodziński z firmy TIMATE.

Pracownicy są dziś coraz częściej wyposażeni w urządzenia, które wspierają ich działania i są na bieżąco połączone z innymi. Czasem są to smartfony, czasem terminale, czasem identyfikatory. Dzięki nim pracodawcy wiedzą, gdzie znajdują się pracownicy, co robią i ile czasu poświęcają na kolejne zadania.

"Taką wiedzę można wykorzystać w procesie audytu, pozwala ona bowiem lepiej zrozumieć, jak działa firma i jak pracują całe zespoły" - wyjaśnia Sebastian Młodziński.

Pracownik motorem pozytywnych zmian w firmie

Jak jednak najefektywniej zastosować takie dane do przeprowadzenia audytu? Łącząc ze sobą wiedzę o zachowaniach pracowników z oceną i motywacją.

"Kiedy stworzyliśmy nasz system TIMATE, służył on przede wszystkim do rejestracji i monitorowania czasu pracy. Zbierał dane na temat czasu pracy, jego wykorzystania, lokalizacji pracowników oraz realizacji przez nich zadań czy wywiązywania się z obowiązku stosowania zasad BHP. Takie dane spływały do systemu na bieżąco i zorientowaliśmy się, że możemy na ich podstawie oceniać pracowników pod koniec każdego dnia w obszarach, które monitorowało nasze rozwiązanie" - wyjaśnia Sebastian Młodziński. "Daliśmy naszym użytkownikom również możliwość połączenia ocen z motywacją - za pozytywne oceny pracownicy mogą otrzymywać punkty do premii. A to już w prosty sposób czyni z nich wewnętrznych audytorów w firmach".

Jak to działa? Pracownik każdego dnia otrzymuje oceny, które wyświetlają się na jego karcie. Ma zatem do nich natychmiastowy dostęp. Jeśli ocena jest negatywna, może od razu zareagować. W przypadku, gdy zła nota wynika z jego bezpośrednich działań - lub ich braku - może poprawić swój sposób pracy. Gdy jednak ocena jest niezależna od tego, w jaki sposób wykonuje swoje obowiązki, a wynika ze złej organizacji pracy, np. niedostarczonego na czas towaru, awarii maszyny, konieczności pokonania zbyt dużej odległości między kolejnymi stanowiskami pracy, to pracownik wskaże błąd w procesie. Błąd, który nie pozwala firmie w optymalny sposób osiągać swoich biznesowych celów, a który można szybko poprawić.

"Taki wewnętrzny audyt jest stały, bo oceny i możliwość reagowania na nie pojawiają się codziennie. Jest też skuteczniejszy, bo firma na bieżąco i z wielu różnych źródeł otrzymuje informacje o tym, co działa nieprawidłowo i co można poprawić. Dodatkowo jest znacznie tańszy niż audyt zewnętrzny lub dokonywany przez delegowanych do tej roli pracowników. W tym przypadku audyt jest wartością dodaną innych działań monitorujących procesy w firmie" - tłumaczy Sebastian Młodziński.

Wiedza początkiem optymalizacji

Zarządzający, którzy codziennie i bezpośrednio od pracowników dostają informacje o błędach w procesach, mają szansę natychmiast reagować na nieprawidłowości. Dzięki temu nie pozwalają na piętrzenie problemów, tylko rozwiązują je na bieżąco.

Źle zorganizowana praca? Nieodpowiednio przygotowane stanowiska? Zespoły przeciążone lub niedociążone obowiązkami? Maszyny i rampy ustawione w sposób, który naraża pracowników na niebezpieczeństwo? Przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się o tym już w momencie pojawienia się problemu. I jak najszybciej go rozwiązać.

"Warto wykorzystać wiedzę, jaką mają pracownicy, i dane, które gromadzą przeróżne systemy wdrożone w firmie, do tego, aby lepiej i efektywniej zarządzać przedsiębiorstwem. Kluczem jest zaangażowanie wszystkich zatrudnionych w proces oceny procesów. Bo tylko zmiana oddolna i zrozumiała dla każdego jest trwała" - podsumowuje Sebastian Młodziński z TIMATE.

Prowadzenie biznesu wymaga nieustającego monitoringu procesów zachodzących w firmie. W jego realizacji pomagają audytorzy. Nowe technologie pozwalają jednak zaangażować w to działanie wszystkich pracowników i dają zarządzającym narzędzia do wprowadzania pozytywnych zmian każdego dnia.

Źródło: TIMATE

Logowanie i rejestracja