Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Rynek monitoringu - podsumowanie 2020 r.

TrendyPandemia wyznaczyła nowe trendy w globalnej gospodarce i naszych zachowaniach - świat wciąż boryka się z jej skutkami, tymczasem możemy powiedzieć, że lockdown i praca online najmocniej odcisnęły się na 2020 roku. Galopująca digitalizacja wszystkich w zasadzie sfer życia, nawet jeśli wrócimy do „normalności” już z nami pozostanie. Magnus Zederfeldt, Regional Director Eastern Europe, Russia&CIS w Axis Communications, podsumowuje rynek monitoringu w minionym roku i wyszczególnia trendy, które z nami pozostaną.

Nie można w trendach odnoszących się do technologii - w tym wizyjnych pominąć trendu obostrzeń sanitarnych oraz wpływu pandemii na cały sektor ochrony zdrowia. Bezpieczeństwo powinno zostać słowem roku - w tym bezpieczeństwo pracowników, wspierane przez technologie dostarczane z sektora monitoringu wizyjnego. Wykorzystanie nowoczesnych systemów do celów bezpieczeństwa - w tym kontynuacji biznesu i zachowania dystansu społecznego w pandemii wzrosło i trend ten się utrzyma. Nie tylko powstały nowe rozwiązania, ale także mnogość zastosowań dostępnych już produktów znacznie wzrosła.

Technologie bezdotykowe uwzględniające kody QR oraz wykorzystanie monitoringu wizyjnego w zarządzaniu dostępem przeżyły w 2020 r. renesans. Wsparcie w zachowaniu dystansu w obliczu zaostrzonego rygoru higienicznego - także w handlu (zliczanie klientów) i obszarach związanych ze służbą zdrowia (komunikacja w szpitalach, weryfikowanie stanu pacjentów) okazało się niezwykle przydatne.

Technologia budująca zaufanie
Zarówno społeczność, jak klienci zauważyli, że przyśpieszona cyfryzacja życia niesie ze sobą potrzebę budowania zaufania między dostawcami rozwiązań i technologii IT a szeroką publicznością. Wiemy, że prawo nie nadążało za rozwiązaniami, których bieżące zadanie często polegało na “utrzymaniu ruchu” czy płynności działań firm i organizacji. Liderzy rozwiązań technologicznych stanęli w 2020 r. przed trudnym zadaniem dostarczenia produktów, które w najlepszej wierze miały zapewnić wspomnianą ciągłość i rozwój oraz jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom. Znacząco wzrosły potrzeby monitoringu - w tym wizyjnego - który zabezpiecza majątek firm, umożliwia analizę ruchu klientów czy - choćby wspiera zachowanie dystansu społecznego. Kwestie prywatności pozostawały zatem w 2020 r. języczkiem uwagi. W związku z powyższym gałęzie gospodarki wykorzystujące m.in. monitoring wizyjny w swoich działaniach, które dotąd nie stosowały nowoczesnych rozwiązań, jak np. redakcja obrazu pozwalająca na ukrycie wizerunku osób nagrywanych zaczęły intensywnie interesować się podobnymi rozwiązaniami.

Integracja horyzontalna
Ostatni rok dobitnie pokazał, że zarówno aplikacje, jak i usługi zaprojektowane do specyficznych środowisk tj. on-premise, w chmurze czy na krawędzi sieci muszą się łączyć, aby zapewnić efektywne wykorzystanie potencjału rozwiązań, które już funkcjonują. Organizacje przyznają, że bez integracji horyzontalnej nie da się osiągnąć odpowiedniej skalowalności, elastyczności oraz możliwości wykorzystania danych w czasie rzeczywistym - naturalnie z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Cyfrowy użytkownik stał się bardziej wymagający w obszarze swoich doświadczeń.

Inteligentne aplikacje i usługi były coraz częściej integrowane we wszystkich środowiskach, by wykorzystać ich potencjał oraz poprawić działania i efektywność na poziomie operacyjnym. Dla przykładu analityka brzegowa w kamerach monitoringu wysyła już sygnały alertowe do operatorów, którzy mają dostęp do kanałów wideo „na żywo”. Realizuje to poprzez aplikacje bazujące na chmurze, dzięki czemu pracownicy mogą natychmiast zweryfikować i odpowiednio zareagować na zdarzenie. Podobne rozwiązania miały szczególny wpływ na sektor ochrony i monitoringu. 2020 rok zapisuje się pod tym względem jako graniczny dla działań reaktywnych i manualnych: teraz można reagować w czasie rzeczywistym, a sam proces jest zautomatyzowany. Jednocześnie oszczędza to energię, koszty i zbędny ruch sieciowy.

Cyberochrona - bezpieczeństwo w scyfryzowanej rzeczywistości
Bez odpowiednich zabezpieczeń, nawet najlepsza technologia nie będzie bezpieczna - w końcu jest na tyle skuteczna w tym obszarze na ile najsłabsze ogniwo w łańcuchu człowiek-maszyna/urządzenie-aplikacja. W obliczu zmian, które przyniósł 2020 rok, zwrot z inwestycji w technologie, infrastruktura krytyczna, nowe modele biznesowe, a w ślad za nimi nowe zagrożenia będą wymagały stałej uwagi.

Należy wspomnieć, że spojrzenie na tradycyjną cyberochronę opartą w monitoringu wizyjnym na modelu perymetrycznym, w którym sieć jest chroniona poprzez pojedynczą zaporę złożoną z firewalli, VPNów/VLANów czy sieci definiowanych na poziomie rozwiązania (software-defined) uległo w 2020 roku przeobrażeniu. Doświadczenia 2020 roku pokazują, że jedno naruszenie bezpieczeństwa może „zdjąć” całą chronioną w podobny sposób sieć. Modne już w 2019 roku hasło „zero zaufania” stało się myślą przewodnią ubiegłego roku. W dobie komunikowania urządzenie-urządzenie i aplikacja-aplikacja każdy element wymagał już niezależnej ewaluacji bezpieczeństwa. Szyfrowanie danych i wideo oraz kontrola tożsamości nabrały nowego wymiaru.

Szczęśliwie gwałtownie rozwijała się także sztuczna inteligencja. W zderzeniu z coraz doskonalszymi deep fakes i potencjalnymi podatnościami infrastruktury - także w obszarze monitoringu wizyjnego - technologia wymogła nowe zastosowania weryfikowania obrazu. Rok 2020 można nazwać przełomowym dla analityki wideo opartej na uczeniu maszynowym.

Niemniej trzeba zauważyć, że w 2020 nauczyliśmy się, że najlepsza nawet SI wymaga nieustannej kontroli i odpowiedniego programowania, tak, aby działała bezpiecznie - prawidłowo (patrz np. wypadki samochodów autonomicznych). Dotyczy to także monitoringu wizyjnego, w którym wykorzystanie tej technologii przyniosło możliwości identyfikowania obiektów i redukcji fałszywych alertów z wykorzystaniem urządzeń brzegowych. To wyzwanie, ale i szansa dla całego rynku security.

Zrównoważony rozwój - redefinicja
Pozornie, w 2020 roku zrównoważony rozwój zszedł na dalszy plan. Tymczasem zarówno regulacje na poziomie unijnym (prawo do naprawy), jak i gwałtowna cyfryzacja (w połączeniu z trendem integracji) organizacji i biznesu rzuca nowe światło na wykorzystanie zasobów - łatwiej bowiem zmierzyć efekty ich marnotrawienia. Podobnie rzecz się miała z materiałami wykorzystywanymi w produkcji urządzeń - liderzy rynku, w tym monitoringu wizyjnego coraz chętniej sięgali w 2020 roku do redukcji plastików i PCV na rzecz materiałów biodegradowalnych i możliwych do recyclingu. Należy zwrócić uwagę, że wspomniany rajd integracji rozwiązań zaczął wpływać także na oszczędność energii.

Rok 2020 pokazał, jak łatwo się pomylić w prognozach - także dotyczących monitoringu wizyjnego i sektora bezpieczeństwa. Jednak aby oddać minionemu okresowi prawdę warto zauważyć, że z reguły dotyczyły one predykcji gospodarczych, a nie technologicznych.

Trendy związane z digitalizacją były obecne już wcześniej, jednak w 2020 roku gwałtownie przyspieszyły. Możemy jedynie stwierdzić, że próba „przeczekania” pandemii i oczekiwania powrotu do „normalności” przez którykolwiek sektor, w tym bezpieczeństwa, byłaby ignorowaniem zjawisk społecznych i doświadczeń użytkowników. 2021 obierze kierunek „nowej normalności”, która daje nieustanny impuls do rozwoju.

Źródło: Axis

Logowanie i rejestracja