Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Aktualności

Cisco: 5 kroków ku bezpiecznej i efektywnej edukacji zdalnej

ElearningPandemia COVID-19 drastycznie przyspieszyła przejście sektora edukacji do modeli kształcenia na odległość lub hybrydowego, gdzie część uczniów uczestniczy w zajęciach zdalnie, a część przychodzi do szkoły z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Zarówno uczniowie, rodzice, jak i nauczyciele musieli odnaleźć się w nowych warunkach, nauczyć obsługi aplikacji i zarządzania klasą podczas wirtualnych lekcji. Już pierwsze miesiące pokazały, jak ważne jest bezpieczeństwo narzędzi do współpracy wykorzystywanych w szkołach i na uczelniach.

"W okresie nauki zdalnej korzystałem z platformy Cisco Webex. Dzięki temu narzędziu udało mi się zrealizować zajęcia edukacyjne w różnych formach. W moich wykładach on-line jednorazowo uczestniczyło nawet do 150 uczniów. Zajęcia praktyczne prowadziłem w mniejszych 10-15 osobowych grupach. Co ważne, Cisco Webex można uruchomić korzystając z różnych urządzeń: laptopa, tabletu, smartfona czy zwykłego telefonu. Bardzo dobra jakość obrazu i dźwięku zapewniała niesamowity komfort pracy z uczniami. Cisco jako jedna z pierwszych firm bezpłatnie udostępniło swoje narzędzia, umożliwiając płynne przejście z nauczania stacjonarnego na nauczanie w nowej formie" - mówi Tomasz Pacak, nauczyciel przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Elektrycznych w Kielcach.

Ogromna skala przedsięwzięcia sprawia, że niekiedy trudno jest zapanować nad wszystkimi uczestnikami zajęć. Podczas zdalnych lekcji dochodziło do tego, że niepowołane osoby zakłócały ich przebieg. Z perspektywy bezpieczeństwa każdy użytkownik korzystający z domowej sieci może stanowić potencjalne zagrożenie i swojego rodzaju „furtkę” dla cyberprzestępców. W przeciwieństwie do biznesu, placówki oświatowe nie mogą wdrożyć polityki „zero trust”, gdyż to oznaczałoby wykluczenie części uczniów i uniemożliwienie im nauki.

Eksperci Cisco prezentują pięć kroków, których realizacja pozwoli zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa zdalnego nauczania przy jednoczesnym zapewnieniu poczucia wsparcia i wzajemnej pomocy.

1. Nauka zdalna to nie tylko lekcje w formie wideokonferencji, ale również narzędzia pozwalające stale utrzymać kulturę współpracy

Wiele placówek edukacyjnych już wcześniej „wychodziło” poza salę lekcyjną wdrażając rozwiązania umożliwiające zdalną edukację. Jednak nawet w ich przypadku, szybko stało się jasne, że odpowiedni poziom jakości tych doświadczeń może być zagrożony z powodu braku odpowiednich narzędzi do współpracy. Platforma Cisco Webex pozwala na szybkie wdrożenie i łatwość integracji dla zespołów IT, a to z kolei przekłada się na usprawnienie współpracy między członkami zespołów lub uczniami w wirtualnych klasach i pomaga utrzymać odpowiedni poziom kontaktów - również po zakończeniu lekcji i zamknięciu aplikacji wideokonferencyjnej.

Dzięki Webex Teams uczniowie mogą wysyłać wiadomości, udostępniać treści, i dzwonić do członków grupy, z którymi pracują nad wspólnym projektem - wszystko to w ramach jednej aplikacji, dostępnej w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu. Z kolei nauczyciele mogą łatwo tworzyć wirtualne przestrzenie do kontaktu z rodzicami, aby dzielić się informacjami o postępach w nauce ich dzieci, zadaniami i innymi treściami. Są w stanie także w wygodny sposób kontrolować to, co jest wyświetlane na ekranach w trakcie lekcji i swobodnie moderować dyskusje w większej grupie oraz indywidualne odpowiedzi poszczególnych osób.

Inną ciekawą funkcją jest tzw. „biała tablica”, dzięki której pedagodzy mogą urozmaicać zajęcia i angażować uczniów poprzez zapraszanie ich do wypełniania tablic treścią. Aby czynić zajęcia jeszcze bardziej interaktywnymi i skupić uwagę uczestników, nauczyciele mogą również stosować ankiety i testy sprawdzające postępy. Funkcja ta jest wbudowana w Webex. Eksperci ds. edukacji zalecają wręcz regularne stosowanie krótkich ankiet, np. 1 pytanie co 10 minut zajęć.

2. Bezpieczeństwo i pewność działania

Odpowiedni poziom bezpieczeństwa sieci i punktów końcowych jest najwyższym priorytetem dla środowisk zdalnej edukacji i tych działających w modelu hybrydowym. Każdego dnia pojawiają się związane z tym kolejne wiadomości o „włamaniach” na prowadzone zdalnie lekcje czy kradzieży danych. Skutkiem tego jest spadek zaufania do dostawców technologii i sceptyczne podejście uczniów, nauczycieli oraz rodziców do zdalnej edukacji. Wraz z trwającym stanem pandemii, szkoły potrzebują wielowarstwowego podejścia i wielu możliwości cyberochrony. Platforma Cisco Webex została zaprojektowana od początku do końca z myślą o bezpieczeństwie: automatycznie przypisuje spotkaniom i ich uczestnikom indywidualne identyfikatory i hasła, zapewnia całościowe szyfrowanie danych przesyłanych między uczestnikami czy blokuje nieuprawniony dostęp osób trzecich. Posiada też szereg funkcji, które pomagają nauczycielowi zapanować nad spotkaniem (więcej w punkcie 3.)

3. Chęć nauki obsługi nowych rozwiązań do współpracy

Przejście do hybrydowych i zdalnych modeli nauczania jest ogromną zmianą, która wymaga poszerzania wiedzy na temat wykorzystania technologii. Nauczyciele nie powinni bać się eksperymentować i testować funkcji platformy Webex, aby sprawnie prowadzić lekcje, nagrywać ich przebieg, a także dbać o porządek w klasie poprzez wyciszanie mikrofonu osób, które aktualnie nie mówią, czy ustalenie zasady, że należy podnieść rękę klikając odpowiednią ikonę, przed zabraniem głosu. Wszystkie te pozornie podstawowe umiejętności wymagają czasu, aby nauczyciele mogli się do nich przyzwyczaić.

Aby poprawić i przyspieszyć pracę nauczycieli, szkoły powinny tworzyć programy szkoleniowe, które poprowadzą pedagogów przez świat korzyści i metodologię bezpiecznej nauki na odległość. Także tej w modelu hybrydowym. Jednocześnie warto nieustannie powtarzać to, że fundamentem każdego działania jest bezpieczeństwo, dlatego warto stosować jak najlepsze praktyki w tym zakresie. Dlatego też w kwietniu tego roku wspólnie z IBM, Cisco uruchomiło inicjatywę związaną z edukacją nauczycieli na temat prowadzenia zajęć online.

4. Zdolność do skalowania technologii i łączenia rozwiązań

Zakup i wdrażanie nowych technologii może być frustrujący i piętrzyć trudności, zwłaszcza gdy trzeba to zrobić niemal z dnia na dzień w związku z globalną pandemią. Finansowanie zakupów IT, wdrażanie i integracja nowych systemów czy migracja ze starych rozwiązań – wszystko to może hamować inwestycje w nowe systemy. Odpowiednio konstruowane umowy licencyjne (ELA) dają organizacjom możliwość szybkiego i przystępnego cenowo zwiększania mocy obliczeniowej na potrzeby obsługi większej liczby użytkowników. Dają im również możliwość elastycznego skalowania w górę lub w dół, w miarę jak ich hybrydowe środowiska edukacyjne się ustabilizują.

5. Gotowość na to, co niespodziewane, dzięki odpornej infrastrukturze

Wbudowanie mechanizmów odporności na zmiany bezpośrednio w infrastrukturę jest krytycznym krokiem w przygotowaniu do nauki na odległość, który niestety często jest pomijany. Systemy działające dotychczas w szkołach musiały niespodziewanie i pilnie stawić czoła konieczności obsługi ogromnej liczby użytkowników online. Proces ten ujawnił wartość budowania odpornych procesów już na etapie projektowania rozwiązań i wdrażania poszczególnych systemów.

"Posiadanie realnego planu wdrażania rozwiązań IT w edukacji nie tylko pozwoli zachować ciągłość działania systemów i zapewni spokój administratorom, ale przede wszystkim ciągłość w kontaktach w ramach szkolnej społeczności, a to jest jeden z najważniejszych warunków dla pozytywnego przestawiania się na naukę zdalną czy hybrydową" - mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

Źródło: Cisco

Logowanie i rejestracja